Test: BMW M5 – Isle of Man
BMW M5 dá zabrať všetkým zmyslom, podobne ako preteky Isle Of Man TT.
A toto prirovnanie nie je náhodné, táto nádherná bezpríplatková zelená farba má totiž názov Isle of Man. V kombinácii s čierno-oranžovým interiérom je to naozaj pútavo zvolená dizajnová voľba. Prepojením novej M5-ky s pretekmi Tourist Trophy je však oveľa viac. Určite viete, že preteky, síce motocyklov, prebiehajú na verejných cestách. V tej rýchlosti sú uličky a cestičky pre jazdcov dosť neprehľadné. A presne taký je aj infotainment aktuálnej generácie BMW 5. Nastaviť čokoľvek mi trvalo dlhé sekundy, keď som odliepal zrak z cesty. Starý zlatý i-Drive.
Bez ochrany
Kým sa nič nestane, tak to asi nikto nebude riešiť, ale keby som mal doma túto M5-ku natrvalo, prvá vec, na ktorú by som myslel, by bola vhodná ochrana chladičov. Diery, resp. chladiace otvory v nárazníku sú totiž extrémne veľké a bez akejkoľvek mriežky, letiaci predmet – kamienok či vtáčik – takmer s istotou narazí rovno o chladič motora. A ani olejový chladič, umiestnený vodorovne k ceste, zospodu nie je ničím chránený. Našťastie firmy zaoberajúce sa tuningom už majú na tento fabrický nedostatok riešenia.
Quocunque Jeceris Stabit
Tak znie motto na erbe ostrova Man. V preklade to znamená: akým spôsobom to hodíš, tak to bude stáť. Keď si auto vopred nastavením pripravíte na to, čo s ním chcete spraviť, tak to naozaj urobí. A tu sa dostávame k diskusii hodnej internetových múdrostí a mýtov týkajúcej sa pohotovostnej hmotnosti atakujúcej 2,5 tony. Dokáže to M5-ka zvládať?
Svojím kombinovaným výkonom 535 kW (727 k) a krútiacim momentom 1 000 Nm s možnosťami naladenia charakteristiky podvozka, bŕzd, trakcie a i. jednoznačne. M5-ka nebojuje s hmotnosťou, ako si mnohí internetoví diskutéri myslia a nahlas tvrdia. Auto je veľmi dobre čitateľné a predvídateľné na suchu. Powerslidy nerobia vôbec žiadny problém, ani v režime 4WD Sport, ani v režime 2WD, keď ide všetka sila a krútiaci moment na zadnú nápravu. Problém, a možno sa týka len tohto kusu, nastáva pri manuálnom režime radenia, keď pri vytočených otáčkach motora do obmedzovača a následnom manuálnom preradení na vyšší prevodový stupeň pohon auta doslova párkrát zaskáče. Nedialo sa to vždy, ale dosť často, aby ma to otravovalo a rušilo.
V adrenalínovom opojení to môže vodiča vyhodiť ž koncentrácie. Ďalším, aj keď nie problémom ako takým, ale vrodeným faktom je, že extrémne rýchlo budete kupovať súpravy pneumatík. To je daň za kombináciu hmotnosti a výkonu.
Stručne
Čo treba uznať
- Krásna predvídavosť jazdy aj napriek vysokej hmotnosti.
Čo nám chýbalo
- Väčšia nádrž.
Čo nás prekvapilo
- Pri manuálnom radení občas motor nevie, že prevodovka už preradila.
BMW M5
Cena (základ/test) 137 920/149 687 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km
Motor
preplňovaný zážihový R8/32V + PHEV, zdvihový objem valcov 4 395 cm3, max. výkon 430 kW (585 k) pri 5 600 – 6 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 750 Nm pri 1 800 – 5 400 ot.min-1. Elektromotor: max. výkon 145 kW (197 k), max. krútiaci moment 280 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 535 kW (727 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 1000 Nm. Emisie CO2 37 – 39 g/km.
Jazdné výkony
0 – 100 km/h za 3,5 s, vmax = 250 km/h, energetická spotreba WLTP/test 25,0 – 25,5/24,8 kWh/100 km, dojazd na el. energiu WLTP/test 67 – 69/72 km; spotreba paliva WLTP/test 1,6 – 1,7/13,1 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – 0×
- USB-C – 6×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 14,9
- Batožinový priestor: 466 dm3
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov