Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: FIAT 500c Collezione 1957 – Keď ju miluješ…

Fiat 500C. Päťstovka je totálna štýlovka, 500C s plátennou strechou ešte väčšia a vo verzii Collezione 1957 ich vyrobia iba 1 957 kusov, takže to je úplný cukrík.

Nepoznám žiadne iné auto, ktoré by bolo také štýlové, sexi, milé… a mohol by som pokračovať superlatívmi, ale bolo by to ako nosiť drevo do lesa, ako je Fiat 500. Má dokonalý a nestarnúci dizajn. Od znovuzrodenia päťstovky v roku 2007 sa zmenil len v detailoch, no ešte aj dnes je vrchovato na tepe doby. Pritom v sebe nesie jasný odkaz pôvodnej päťstovky z roku 1957. A presne toľko kusov vyrobia z edície Collezione 1957. Tá jazdí na špeciálnych 16-palcových bielych diskoch s diamantovou úpravou, má množstvo pochrómovaných detailov, na bočnom okienku za vodičom má serigrafiu Fiatiek 500 z roku 1957 a 2024 a za zmienku stojí aj krásne dvojfarebné lakovanie v kombinácii zelenej Rucciada a bielej.

Collezione 1957 sa dodáva iba v tejto farbe a aby som nezabudol, výhradne ako kabriolet, pričom plátenná strecha má béžovú farbu. V interiéri vás opantá kožené čalúnenie sedadiel Pelle Frau v slonovinovej farbe s logom 500 a výšivkou „One of 1957“ na operadle. Slonovinovú farbu majú aj ďalšie prvky interiéru – volant, časti prístrojovej dosky, obklady stĺpikov, dverí atď. a dekor prístrojovej dosky imituje svetlé drevo. Celý interiér tak navodzuje nesmierne príjemný a zároveň luxusný pocit. A jedinečnosť vašej fiatky vám pripomenie krásna hliníková plaketa s logom „One of 1957“, ktorú nájdete na stredovom tuneli. Samozrejmosťou je bohatá výbava – počnúc multimediálnym systémom Uconnect so 7-palcovým dotykovým displejom a zrkadlením androidového aj Apple smartfónu cez automatickú klimatizáciu, bezpečnostné a asistenčné systémy až po unikátny posilňovač riadenia s režimom City. Nemáte si za čo priplácať.

Iba jeden

Žiaľ, nemáte si za čo priplácať ani v otázke motorizácie, existuje totiž iba jediná alternatíva – litrový trojvalec s mild hybridnou technikou. Výkon 51 kW (70 k) v spojení 92 Nm na bežné jazdenie úplne postačuje, veď fiatka váži pod jednu tonu – presne 983 kg. Pri predbiehaní by to však chcelo rozhodne viac. Samotný motor má príjemný prejav – až na výnimky na ňom nepočujete, že má tri valce a väčšinu času vlastne vôbec nepočujete, že ide. Pre mňa je trochu rušivým akurát to, že pri uvoľnení plynu mild hybridná technika príliš intenzívne rekuperuje, a teda auto neprirodzene rýchlo spomaľuje. Ja radšej využívam hybnosť auta.

Na druhej strane, riadiaca jednotka využíva mild hybridnú techniku aj na prvé štartovanie motora. To znamená, že motor naskočí rýchlo, štartuje ticho a hladko – bez typického cvaknutia štartéra a pretáčania motora, kým chytí. Absolútnym prekvapením pre mňa bola spotreba 4,3 l/100 km. A to som drvivú väčšinu času jazdil s otvorenou strechou, čo so sebou zákonite prináša horšiu aerodynamiku. Ten motor je jednoducho malý a má malú hltnosť. To je technický výraz pre množstvo vzduchu, ktoré dokáže nasať. Jednoducho sa doň viac nezmestí. Ale žiaľ, ako som už spomínal, ani nevydá zo seba viac výkonu. Samotný motor je spojený výhradne so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá je sprevodovaná nakrátko. Samotná páka „vyrastá“ zo stredovej konzoly, takže je vo veľmi dobrom dosahu ruky. Hlavica je navyše veľká, dobre sa drží a chod páky je príjemne mäkký a oveľa presnejší, než som čakal. Preto som rád radil – niekedy aj vtedy, keď som nemusel.

City

Podvozok je pevný, no Taliani veľmi dobre vedia, čo robia. S mäkkým podvozkom by takéto malé auto malo pri temperamentnej jazde nepredvídateľné jazdné vlastnosti. Auto by bolo náchylné na pretáčavý šmyk a dokonca aj na prevrátenie. Ale päťstovka taká samozrejme nie je, hoci istú mieru tendencie k pretáčavému šmyku predsalen má. Na druhej strane, ani ten pevný podvozok nebúcha do karosérie a to znamená, že ho vlastne nevnímate tak tvrdo. Vyzdvihnúť musím riadenie, ktoré je veľmi rýchle, a pritom sa auto otočí na kružnici s priemerom menším ako 10 metrov. Polomer otáčania je iba 4,65 m. A ja osobne milujem aj funkciu City, v ktorom posilňovač riadenia pri malých rýchlostiach zvýši svoj účinok a ja môžem ovládať volant, ako sa hovorí, jedným prstom.

Fiat 500C Collezione 1957 stojí takmer 24 000 eur, čo nie je málo. Život je však príliš krátky na to, aby sme si nedopriali radosť či nebodaj odopierali to, čo milujeme…

Stručne

Čo treba uznať

  • Nesmrteľný dizajn, riadenie s funkciou City.

Čo nám chýbalo

  • Iné alternatívy motorizácie.

Čo nás prekvapilo

  • Veľmi príjemný chod manuálnej prevodovky, spotreba 4,3 l/100 km.

 

Fiat 500C Collezione 1957

Cena (základ/test)                                         13 990/23 990 €

Záruka                                                           5 rokov alebo 200 000 km

 

Motor

  • Atmosférický zážihový R3/12V + MHEV, zdvihový objem valcov 999 cm3, max. výkon 51 kW (70 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 92 Nm pri 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 120 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 13,8 s, vmax = 167 km/h, spotreba WLTP/test 5,3/4,3 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – nie
  • USB-C – 2×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 7,0
  • Batožinový priestor: 182 dm3

Test: Fiat 500e 3+1 42 kWh La Prima – Spolu nikdy nezostarnete!

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov