Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: ŠKODA Enyaq Coupé 85x Laurin & Klement – Viac kilometrov, menej času na nabíjačke

Škoda Enyaq Coupé 85x. Enyaq prešiel technickým „apgrejdom“ a dostal nový stupeň výbavy Laurin & Klement.

Enyaq Coupé RS je na trhu dva roky, „obyčajné“ neereskové kupé zhruba rok, ale už dostáva technický „apgrejd“. Pôvodné verzie 80 a 80x nahradili verzie 85 a 85x, ktoré majú zvýšenú maximálnu rýchlosť z pôvodných 160 na 180 km/h, teda na rovnakú hodnotu, ako majú verzie RS. Konštruktéri použili na zadnej náprave motor s vylepšenými permanentnými magnetmi a vyšším počtom závitov vinutia statora, vylepšený a výkonnejší pulzný menič a lepšie chladenie. To prinieslo zvýšenie výkonu a krútiaceho momentu.

Pri verzii 85 došlo k zvýšeniu maximálneho výkonu o neuveriteľných 60 kW – zo 150 na 210 kW! Aj testovaná verzia 85x má oproti pôvodnej vyšší výkon, avšak iba o 15 kW, konkrétne 210 kW. Naďalej však platí, že takýto výkon máte k dispozícii iba v špecifických podmienkach a VW Group ani Škoda sa s tým netají. Pravdou však je, že pokiaľ sa kapacitou akumulátora neblížite k „rezerve“, tak necítite, že máte menej výkonu. Navyše vám ostávajú okamžité reakcie na plyn, čo krásne podfarbuje subjektívny pocit výkonu. Jazda je veľmi príjemná, tichá a energická, naďalej máte k dispozícii dva spôsoby rekuperácie – automatickú a manuálnu, pri ktorej meníte intenzitu rekuperácie pádlami pod volantom. Ja mám rád druhý spôsob, no niekomu vyhovuje prvý a ja veľmi kvitujem, že Škoda dáva na výber. A veľmi sa mi páči, že sa auto zobúdza v tom režime rekuperácie, v ktorom ste ho vypli. Nemusíte si ho teda v menu zakaždým meniť. To, na čom však mohli konštruktéri taktiež popracovať, ale neurobili to, je spätná väzba v brzdovom pedáli. Stále je veľmi gumený a nekonzistentný.

Viac kilometrov

Motor s vyššou účinnosťou a akumulátor s vylepšeným tepelným manažmentom zasa znamenajú nižšiu energetickú spotrebu, a teda aj dlhší dojazd. Testovaný Enyaq Coupé 85x sa pýši deklarovaným dojazdom vo WLTP mixe 547 km, čo je o 14 km viac, ako mal Enyaq Coupé 80x, ktorý nahrádza. Ja som dokázal na jedno nabitie pri denných teplotách mierne prevyšujúcich bod mrazu prejsť zhruba 390 – 450 km v závislosti od charakteru prevádzky.

Menej času na nabíjačke

Verzia 85x, ale tiež Enyaq RS umožňujú nabíjať výkonom až 175 kW, na adekvátnej nabíjacej stanici tak z 10 na 80 % nabijete svoj akumulátor o 8 minút rýchlejšie, po novom vám bude stačiť 28 minút. Samozrejme, za ideálnych podmienok. Zaujímavé je, že Enyaq 85 s pohonom zadných kolies umožňuje nabíjanie iba pôvodným výkonom 135 kW, hoci aj on má vylepšený akumulátor a nový softvér. Novinkou je možnosť predhriať si akumulátor ešte pred príchodom na nabíjaciu stanicu. V zimných podmienkach tak skrátite čas nabíjania až o 22 %. Predohrev sa spúšťa automaticky na základe údajov navigácie, ale môžete ho aktivovať vlastnoručne cez príslušné menu dotykového displeja. Ten vám aj počas jazdy zobrazuje, akým výkonom by sa akumulátor nabíjal, keby ste ho v daný moment pripojili na nabíjačku, a zároveň aj čas potrebný na dosiahnutie najvyššieho nabíjacieho výkonu. Po vyše polhodinovej jazde indikoval palubný počítač nabíjací výkon 65 kW a na zohriatie akumulátora, aby ho bolo možné nabíjať maximálnym výkonom, indikoval počítač 37 minút. Predpokladal som, že sa akumulátor na nabíjanie pripraví rýchlejšie.

Nové funkcie

Nový softvér prináša nové rozhranie – napríklad päť nastaviteľných tlačidiel, intuitívnejšie ovládanie klimatizácie či väčšiu plochu a novú grafiku máp. K užitočným funkciám bezkľúčového systému Kessy, ktorý taktiež súvisí s novým softvérom auta, je automatické zamykanie dverí, keď sa od Enyaqu vzdialite. Prekvapilo ma ale, že Laura – teda hlasové ovládanie – nerozumie slovenčine. Viem, náš jazyk nie je svetový, ale s českou automobilkou máme taký vzájomný vzťah, že by sme si to zaslúžili. A hovorím to aj preto, lebo Laura mojej češtine veľakrát nerozumela.

Laurin & Klement

V Superbe, Kodiaqu, ale aj v Octavii sme si na „Laurina a Klementa“ zvykli, bola tou najvyššou možnou výbavou. Enyaq ju dostáva až teraz a obsahuje napríklad LED Matrix svetlomety, 131 diódami podsvietenú prednú masku Crystal Face, špecifické disky kolies, elektricky ovládané, vyhrievané a ventilované sedadlá s pamäťovou a masážnou funkciou a logom L&K vyšitým na hlavových opierkach, head-up displej s rozšírenou realitou, audiosystém Canton atď. Čo sa týka farieb interiéru, aj pri L&K si môžete vybrať béžový alebo čierny s ozdobnými lištami Brushed Beige alebo Piano Black. Ja som mal béžový interiér s Piano Black dekorom.

Mimochodom, všimli ste si, že Enyaq prišiel o príponu iV?

Stručne

Čo treba uznať

  • Vyzerá výborne, jazdí skvele a čo sa týka výbavy, má všetko, čo potrebujete.

Čo nám chýbalo

  • Prirodzenejšia charakteristika brzdového pedála.

Čo nás prekvapilo

  • Dlhý čas na „prípravu“ nabíjania akumulátora.

Škoda Enyaq Coupé 85x 210 kW Laurin & Klement

Cena (základ/test)                                         49 170/70 125 €

Záruka                                                           5 rokov alebo 100 000 km

                                                                       na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km

 

Motor

  • Vpredu asynchrónny s permanentnými magnetmi, max. výkon 80 kW (109 k), max. krútiaci moment 134 Nm. Vzadu synchrónny s permanentnými magnetmi, max. výkon 210 kW (285 k), max. krútiaci moment 545 Nm. Max. kombinovaný výkon 210 kW (285 k), max. kombinovaný krútiaci moment 679 Nm. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 82/77 kWh.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 6,6 s, vmax=180 km/h, dojazd vo WLTP/test 521 – 547/390 km, spotreba WLTP/test 15,5 – 16,5/19,7 kWh/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – 1×
  • AUX – nie
  • USB-A – nie
  • USB-C – 4×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 13,0
  • Batožinový priestor: 570 dm3

Test: Škoda Enyaq Coupé 80 – Atraktivita pre každého

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov