Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: Mazda MX-30 R-EV Edition R – Jediná a jedinečná

Mazda MX-30 R-EV je japonská odpoveďou na tvrdú ekologickú hru Európy.

Za tie roky Mazdu MX-30 asi nikomu netreba predstavovať, našim čitateľom obzvlášť, veď sme ju mali v dlhodobom teste. Zaujímavá, mierne vyššia karoséria s dverami otvárajúcimi sa proti sebe z nej robí skutočný dizajnový kúsok. Čo nás na klasickom elektromobile počas dlhodobého testu trápilo za tie mesiace asi najviac? Bol ním pomerne malý dojazd, ale nie z dôvodu nadmernej spotreby, tá bola tak akurát, ale plynúci z nízkej kapacity batérie, ktorá vychádzala zo stratégie značky, resp. určenia automobilu.

Spomínaný dojazd však evidentne nebol problém len u nás, ale aj u ďalších potenciálnych zákazníkov a tak Mazda reaguje a prináša na trh novú verziu označenú ako R-EV. Ale pozor, už to nie je elektromobil, ale jedinečný plug-in hybrid. Nečakane sa po dlhých rokoch Mazda rozhodla opäť raz experimentovať s rotačným spaľovacím motorom známym ako Wankel. Tentoraz v podobe podpory elektromotora.

Váhová kategória

Pri pohľade do dokladov ma zaskočilo viac vecí. Napríklad, že čisto elektrická a plug-in hybridná verzia vážia prakticky rovnako. Ako je to možné, veď plug-in má o jeden motor navyše? Wankel je síce kompaktný, no predsa čo-to váži. Rovnaká hmotnosť vyplýva z toho, že R-EV má menšiu, a teda aj ľahšiu batériu. Má kapacitu 17,8 kWh a váži 188 kg, elektromobil má batériu s kapacitou 35,5 kWh a 310 kg. Aj napriek mierne inému ťažisku to podvozok zvláda skvelo a je to výborný kompromis, ktorý je v meste príjemný a pekne filtruje nerovnosti, no tiež si veľmi rád nechá od vodiča ponaťahovať ramená v zákrutách. Naladenie podvozka je veľmi silnou stránkou modelu MX-30, radosť jazdiť.

Japonský mixér

Asi niet iného výrobcu, ktorý by tak často oživoval Wankelov motor. Japonci ho oprášili práve pre kompaktné rozmery a nízku hmotnosť. Ďalšou zvláštnosťou pri pohľade do dokladov je, že výrobca udáva jeden objem, v technickom preukaze nájdeme iný. Výrobca deklaruje objem 830 cm³ pre celkovo jeden rotačný piest. Norma však káže, že menovitý zdvihový objem musí byť násobený dvomi, takže v dokladoch je 1 660 cm³. Aby som nezabudol, Wankelov motor je určený výhradne na vytváranie elektriny, nepoháňa samotné kolesá. Jazda na elektrinu je veľmi príjemná, plynulá a ničím nerušená. A priznám sa, nemohol som sa dočkať, kedy mi prvýkrát počas jazdy naskočí rotačný motor. Dojmy? Ako som spomínal, motor má len jeden rotor a to je trochu cítiť na chode a vibráciách.

Pozoruhodné je, že MX-30 R-EV má na druh pohonu pomerne veľkú nádrž. Načapujete do nej 50 litrov. Očakávate vysoký kombinovaný dojazd? Reálne s jedným nabitím a jedným tankovaním odjazdíte cca 600 km. Odskúšaný elektrický dojazd sa mi koncom januára pohyboval medzi 55 – 67 km. Zaujímavosťou je, že po vybití batérie sa spaľovací motor v chlade púšťal vtedy, ak level batérie poklesol tesne pod 15 %. V menu si viete nastaviť 3 jazdné režimy, elektrický, normálny a dobíjanie. Tiež sa dá nastaviť, či sa auto bude zobúdzať prioritne v elektrickom režime alebo v normálnom. Vychytávok má naozaj dosť, no zákazníka naplno chytí za srdce len vtedy, ak zbožňuje jedinečnosť, inovácie, technicky atypické riešenia a hlavne príjemné jazdné vlastnosti.

Čo  treba uznať

Príjemné a všestranné naladenie podvozka.

Čo nám chýbalo

Vyhrievanie volantu po celom obvode.

Čo nás prekvapilo

Vyššia spotreba.

Mazda MX-30 R-EV Edition R

Cena (základ/test)                                         37 690/44 940 €

Záruka                                                           6 rokov alebo 150 000 km

Motor

  • Rotačný spaľovací motor + PHEV, zdvihový objem valcov 2× 830 cm3, max. výkon 55 kW (75 k) pri 4 700 ot.min-1, max. krútiaci moment 116 Nm pri 4 000 ot.min-1. Synchrónny elektromotor: max. výkon 125 kW (170 k), max. krútiaci moment 260 Nm. Emisie CO2: 21 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 9,1 s, vmax=140 km/h, energetická spotreba WLTP/test 17,5/18,3 kW/h. dojazd na el. energiu vo WLTP/test 85/67 km, spotreba paliva WLTP/test 1,0/7,0 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – 2 x
  • Bluetooth – Áno
  • Wi-fi – nie
  • Aux – Nie
  • USB-A – 2x
  • USB – C – 0x
  • Zrkadlenie – Áno
  • Uhlopriečka: 8,8
  • Batožinový priestor: 341 dm3

Test: Mazda MX-30 e-Skyactiv EV Makoto/Modern Confidence/Premium – Aj malé zlepšenie poteší

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov