Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: MERCEDES-BENZ GLC 300de 4Matic – Najlepší plug-in!?

Mercedes-Benz GLC 300 de 4Matic najazdí na elektrinu zhruba 100 km a dobijete ho za pol hodiny. Ale pozor, nie je to holý elektromobil!

Hybridy a plug-in hybridy sú väčšinou s benzínovým motorom, Mercedes však má v ponuke aj dieselovú verziu plug-inu. Dokonca vo viacerých modeloch. Ja som si vyskúšal, ako funguje v triede GLC.

Základom je dvojlitrový dieselový motor spojený s deväťstupňovou automatickou prevodovkou a klasickým „kardanovým“ pohonom všetkých štyroch kolies. Táto zostava je prakticky rovnaká, ako má obyčajný diesel. Medzi motor a prevodovku je však vložený motor-generátor so 100 kW a pod dnom kufra je vysokonapäťový akumulátor s využiteľnou kapacitou 31,2 kWh. Akumulátor je aj na pomery plug-in hybridov veľký, vďaka čomu dokáže Mercedes najazdiť na elektrickú energiu v jednom kuse reálne okolo 100 km. Podľa podmienok niekedy o niečo menej, inokedy zasa o niečo viac, ale principiálne zhruba 100 km je reálny dojazd, s ktorým môžete počítať. To je na pomery PHEV veľmi veľa, bežne to býva 30 – 60 km. Mimochodom, Európska komisia má v úmysle zaviesť normu, ktorá by stanovila minimálny dojazd plug-in hybridov na elektrinu zhruba 80 km. Mercedes túto legislatívu prekračuje už dnes. K spomínanému dojazdu 100 km prispieva aj fakt, že motor poháňa kolesá cez prevodovku. To znamená, že pracuje v správnom otáčkovom rozsahu. Zároveň to znamená, že aj v elektrickom režime má Mercedes poháňané kolesá oboch náprav. Výkon 100 kW je aj pri vysokej hmotnosti auta dostatočný, rozhodne nebudete brzdou v premávke.

Polhodinka

Druhá výnimočná vec mercedesáckeho plug-inu je nabíjanie. Bežné plug-in hybridy majú iba pomalé nabíjanie striedavým prúdom. Mercedes však má aj rýchlonabíjanie jednosmerným prúdom. Vďaka tomu na verejnej rýchlonabíjačke dobijete akumulátor zhruba za pol hodiny. Dobijete si ho trebárs aj počas nákupu či obeda. Maximálny nabíjací výkon je 60 kW, ale ešte aj pri konci nabíjania bralo auto z nabíjačky vyše 30 kW. Pravidelné využívanie rýchlonabíjania zrejme nebude robiť akumulátoru dobrotu, a väčšinou budete nabíjať doma, no ide o to, že môžete. Mimochodom, vstavaná nabíjačka má výkon 11 kW, čo je medzi PHEV taktiež nadpriemerná hodnota.

Z iného uhla pohľadu

V hybridnom režime má mercedes kombinovaný výkon 245 kW (333 k) a ohromných 750 Nm. Takže na jednej strane máte čisté svedomie, že ste ekologický, na druhej strane máte v rukách potenciál, ktorý je adekvátny renomé značky. Navyše na akustike motora vôbec nevnímate, že papá naftu. A, samozrejme, v hybridnom režime jazdíte bez akýchkoľvek obmedzení. A opäť ďalšia výnimočnosť – GLC 300 de 4Matic má 62-litrovú palivovú nádrž, takže na bežnej čerpacej stanici budete stáť iba občas. Dojazd v hybridnom režime je totiž takmer 1 000 km a spotreba zhruba 6,3 l/100 km. Mimochodom, pri 150 km/h točí motor cca 2 000 otáčok. „Nemecké“ diaľnice sú teda úplnou rozprávkou.

Plug-in hybrid neberte len ako ekologickú vec, resp. ako nástroj boja s emisiami CO2, berte ho aj ako šetrenie motora. Ušetríte si ho práve o tie najhoršie prípady – idem len tu do obchodu, zaveziem deti do škôlky. Tých pár sto metrov, prípadne kilometer aj niečo merajúce úseky sú pre motor najväčšia smrť, vtedy sa naviac opotrebováva. Elektromotoru je to však principiálne jedno. Druhá rovina plug-in hybridu je samotná jazda na elektrinu. Tichá, s okamžitými reakciami na plyn, bez turbodiery. Verte mi, je to návykové. Inak na elektrinu viete ísť rýchlosťou až 140 km/h. Jasné, vtedy ide baterka dole veľmi rýchlo, takže trvalá jazda takouto rýchlosťou je neekonomická, ale opäť ide o to, že môžete. Pochváliť musím Mercedes aj to, že pádlami pod volantom umožňuje meniť intenzitu rekuperácie pri jazde na elektrický pohon.

Daňou za PHEV pohon je menší kufor. Jednak je aj dno vyššie a jednak pod dnom už nie je priestor. Iba v zadnej časti akási štrbinka na povinnú výbavu a drobnosti. Normálne má kufor 400 dm3, v polohe na prepravu nákladu – so vzpriamenými operadlami zadných sedadiel – má  460 litrov. Pre informáciu, benzínové a dieselové GLC má 620 dm3.

Top

Mercedes-BENZ GLC 300 de 4Matic je prototypom geniálneho plug-in hybridného auta dnešných dní. Je to SUV, je pekné, priestranné, má bohatú výbavu, je bezpečné, technologicky vyspelé, má vysoký dojazd na elektrinu, v prípade potreby ho rýchlo nabijete, v hybridnom režime je úsporné a výkonné… A tomu zodpovedá cena v hodnote bytu či domu. Za dobré veci sa platí, top veci nemôžu stáť málo, pretože inak by neboli top. Skrátka za málo peňazí sa nedá urobiť top vec a top auto už vôbec nie.

Čo treba uznať

  • Vynikajúci plug-in hybridný systém, vysoký dojazd, rýchle nabíjanie.

Čo nám chýbalo

  • Mechanické ovládanie niektorých funkcií.

Čo nás prekvapilo

  • Plug-in hybridný systém v spojení s dieselovým motorom.

Test: Mercedes-AMG SL 63 4Matic+ bez strechy a bez slov

Mercedes-Benz GLC 300 de 4Matic

Cena (základ/test)                                         60 498/106 248 €

Záruka                                                           2 roky bez obmedzenia km

Motor

Preplňovaný vznetový R4/16V + PHEV, zdvihový objem valcov 1 993 cm3, max. výkon 145 kW (197 k) pri 3 600 ot.min-1, max. krútiaci moment 440 Nm pri 1 800 – 2 800 ot.min-1. Elektromotor: max. výkon 100 kW (136 k), max. krútiaci moment 440 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 245 kW (333 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 750 Nm. Emisie CO2 14 – 19 g/km.

Jazdné výkony

0 – 100 km/h za 6,4 s, vmax=217 km/h, energetická spotreba WLTP/test 24,4 – 27,4/~24 kWh/100 km, dojazd na el. energiu WLTP/test 102 – 117/~100 km; spotreba paliva WLTP/test 0,6 – 0,8/3,4 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – nie
  • USB-C – 6×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 12,3
  • Batožinový priestor: 400 dm3

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov