Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: Honda CL500 – Spomienky na budúcnosť

Honda CL500 prebúdza spomienky na mašiny minulosti za použitia modernej techniky.

Šikovný marketingový ťah spojenia retro dizajnu so súčasnou technikou si razí vlastnú cestu. Ak má spoločnosť vo svojom portfóliu legendárne modely, na ktoré vie nadväzovať, tak to znamená jediné – zaručený predajný úspech. Pre ikonu, akou je Hondu, to bude hračka.

Honda CL500 v jasnej oranžovej farbe na 12-litrovej nádrži s bielymi chráničmi rúk dokonalo zapĺňa medzeru na čoraz populárnejšom trhu scramblerov. Honda síce tvrdí, a určite to bude aj pravda, že pri dizajne sa inšpirovali modelom Honda CL72 zo 60. rokov, no nám chlapcom z bývalého východného bloku bude skôr pripomínať hviezdu z niekdajšieho DDR, jednovalcovú dvojtaktnú a o desiatky rokov mladšiu MZ ETZ 250. V konečnom dôsledku je jedno, komu čo pripomína, retro-sentimentálnu náladu vytvára automaticky. Spomienky a sny z mladosti sa vo mne rýchlo pretvorili na nové zážitky a plány, ktoré som s týmto mestským scramblerom chcel s radosťou absolvovať.

Príbuznosť v génoch

Honda CL500 technicky vychádza z modelu CMX 500 Rebel. Z hľadiska stavby si požičala hlavnú časť rámu, no zadný rám a odpruženie inžinieri vyvinuli špeciálne pre tento model. Zadné čierne tlmiče majú zdvih 145 mm, vďaka čomu je sedadlo na Honde CL500 o 10 cm vyššie ako na spomenutom modeli 500 Rebel, a teda je vo výške 790 mm. Gumové harmoniky na prednej vidlici poskytujú dodatočnú ochranu pred prachom a pieskom a podvedome tiež odkazujú na dobu dávno minulú. Zdvih prednej 41 mm teleskopickej vidlice je 150 mm, vzadu sú dva tlmiče, pri ktorých sa dá predpätie pružiny nastaviť v piatich stupňoch. Na opticky útlom motocykli pocit ľahkosti umocňujú aj lúčovité liate disky – vpredu 19-ka a vzadu 17-ka. Brzdový systém pozostáva z jedného 310 mm kotúča s 2-piestikovým strmeňom vpredu a 240 mm zadného kotúča s 1-piestikovým strmeňom vzadu. Samozrejme, s pomocníkom ABS.

Iné orgány

Motor dvojvalcovej konštrukcie je známy aj z ostatných pollitrových motocyklov značky Honda. Inžinieri to však nenechali bez povšimnutia a na motor zavesili iný tvar nasávania. A aby som bol úplný, tak iná je aj zadná rozeta, má o jeden zúbok viac, sumárne 41. Poslednou zmenou je dohora vedený výfuk, ktorý svojím tvarom odkazuje na vzorový model. Motor je spojený so šesťstupňovou prevodovkou spárovanou s klznou spojkou.

A aká je v praxi? Honda CL500 sa skutočne môže pochváliť veľmi dobrým zrýchlením na svoj výkon 46,2 k. Motor nestráca na sile ani v závere spektra otáčok, takže je naozaj veľmi ľahké a rýchle dôjsť k obmedzovaču. Na LCD displeji si môžete kontrolovať všetky potrebné informácie o jazde, spotrebe, denného počítadla či zaradeného rýchlostného stupňa, ale mne pri jazde v skupine, keď som z dôvodu hlasných výfukov ostatných motoriek predo mnou nepočul svoj motor, trochu chýbal otáčkomer. Na rovinu, chce to len malú dávku zvyku. Pri jazde cítiť, že sedíte na paralelnom dvojvalci. Vo vyšších otáčkach sa o slovo hlásia mierne vibrácie, čo sa k motorke podľa mňa hodí.

Ľahšia než papierovo

Veľkou výhodou Hondy CL500 je pocitovo veľmi ľahká manévrovateľnosť. Manipulácia na úzkych miestach, cúvanie, tlačenie a podobné manévre sú jednoduché ako s bicyklom. Papierovo má 191 kg, no vo svaloch to vôbec necítite, preto ju odporúčam pre začiatočníkov bez rozdielu pohlavia. V správnych rukách môže byť pocit ľahkosti veľká zábava. Domovom je mesto, prípadne okresky. Jazda po diaľnici mi pripadala trochu nervóznejšia, no napriek tomu to neuberá pozitívne dojmy, ktoré mi z jazdy vždy dávala.

Zabúdaj, zabúdaj

Prvé kilometre spôsobia okamžité zabudnutie na podobnosť so zmieňovaným cruiserom Rebel. Aj posed mi vyhovoval od samého počiatku viac. Scramblerské gény so širokými a vyvýšenými riadidlami, ktoré dobre padnú do rúk, automaticky poskytujú istotu. Dlhšia jazda ma často nabádala k pohodlnej ležérnosti, no v meste som ocenil kompaktnosť a obratnosť. Stroj vôbec nenabádal k rýchlej jazde nad limity, skôr k užívaniu si mesta a kľukatých cestičiek, kde hneď začnete skúšať posúvať hranicu klopenia a hľadať svoje maximum. Faktor zábavy jej teda rozhodne nechýba. Motor nie je plnokrvný šprintér, brzdy sú podľa mňa len priemerné a aj pruženie je skôr smerované k pohodlnejšiemu prejavu. Ako celok robí svoju prácu veľmi dobre a statočne znáša drsnejšie zaobchádzanie. Pre toho, kto si chce len tak vetrať hlavu, je táto mašina super voľba.

Čo treba uznať

  • Váhu nie je vôbec cítiť.

Čo nám chýbalo

  • Otáčkomer.

Čo nás prekvapilo

  • Dosť továrenských doplnkov v katalógu.

Test: Honda NT1100 DCT – Biela labuť

Honda CL500

Cena a záruka

6 390 / 6 505

Záruka: 2 roky bez obmedzenia km.

Motor

  • Kvapalinou chladený R2/8V, zdvihový objem valcov 471 cm3, max. výkon 34 kW (46,2 k) pri 8 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 43,3 Nm pri 6 000 ot.min-1. Emisie CO2 86 g/km.

Jazdné výkony

  • Pohotovostná hmotnosť 191 kg, vmax = 154 km/h, spotreba výrobca/test 3,77/3,6 l/100 km.

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov