Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: Yamaha Ténéré 700 World Rally – Sloboda a víťazstvo

Yamaha Ténéré 700 World Rally vzdáva hold motorkám Yamaha, ktoré víťazili na Rely Dakar, najťažších vytrvalostných pretekoch.

Pamätáte si meno Stéphane Peterhansel? Tento chlapík vyhral šesťkrát Rely Dakar (1991, 1992, 1993, 1995, 1997 a 1998) v kategórii motoriek. Všetkých šesťkrát s Yamahou! A ďalších 8 titulov víťaz Rely Dakar pridal s autami – 3× s Mitsubishi, 3× s Mini a 2× s Peugeotom. Dohromady je s jeho menom spojených 14 víťazstiev Rely Dakar, ale aj tri druhé a dve tretie miesta. S Yamahou Ténéré 700 World Rally sa aj vy môžete stať Peterhanselom.

Tá je totiž jednou z najviac dobrodružných motoriek, aké si dnes môžete kúpiť. Už samotný vzhľad je taký. Vysoké čelo s malým a takmer kolmým plexištítom, ploché a úzke sedadlo, už na pohľad veľké zdvihy kolies, ochrana motora, vypletané kolesá so zubatými pneumatikami Pirelli Scorpion Rally STR… a k tomu tá fantastická farebná kombinácia Trophy Blue… Dočista ako úspešné motocykle Yamahy v Rely Dakar z deväťdesiatych rokov, akurát v modernejšom podaní. Modernejšom najmä z pohľadu optiky aj techniky. Najmä štyri samostatné šošovky sú vysoko moderné. A moderný je aj 5-palcový farebný digitálny displej, ktorý je vysoko už sám osebe a jeho vertikálna orientácia dáva pocit, akoby bol ešte o kúsok vyššie. Samozrejmosťou sú rôzne témy zobrazenia vrátane témy roadbooku s počítadlami kilometrov z  pretekov Rely Dakar, a tiež možnosť voľby toho, aké údaje sa vám majú zobrazovať. Displej okrem toho spolupracuje s aplikáciou Yamaha MyRide, takže vám dokáže sprostredkovať, kto vám volá, alebo vám vie zobraziť prichádzajúce správy z vášho mobilu.

V sede aj stoji

Yamaha Ténéré 700 World Rally je maximálne dobrodružná aj posedom. Začnem pozíciou tela, rúk a nôh. Všetky tri sú v dokonalej symbióze, telo je vzpriamené, kolená sú približne v pravom uhle, paže naširoko a v prirodzenej výške, takže ani dlhé kilometre počas presunov vás nijako neunavia. Sedadlo je síce úzke a ploché, no je prekvapivo komfortné. Na druhej strane práve tá plochosť a malá šírka sedadla vám umožnia, aby ste sa v teréne presúvali podľa potrieb. Mimochodom, dve nádrže nie sú samoúčelné. Konštruktéri totiž potrebovali objem pre palivo, ale zároveň chceli, aby ťažisko bolo čo najnižšie a čo najbližšie k stredu motorky, aby sedadlo bolo čo najdlhšie, čo vám umožňuje pri hre s hmotnosťou posúvať sa čo najviac aj smerom dopredu. Nádrže majú dohromady 23 litrov, motor ťahá naraz z oboch, ale plniť ich musíte každú. Ono stačilo by plniť jednu z nich, ale to by ste si museli počkať, kým sa hladiny vyrovnajú a cez malý priemer by to trvalo dlho.

Vrátim sa k pozícii. Široké riadidlá poskytujú dobrú kontrolu nad motorkou. World Rally má v sérii aj nastaviteľný tlmič riadenia Öhlins. Ja som jazdil s najtuhším nastavením a vedel by som si predstaviť ešte o trochu tuhšie naladenie. Pre väčšinu ľudí bude ergonómia motorky parádna aj v stoji, no ja mám krátke ruky a bodlo by, keby riadidlá boli trochu vyššie. To je však vec, ktorú som vnímal iba vtedy, keď som stál na motorke vzpriamene s rovnými nohami. Už keď som ich trochu skrčil na pruženie, tak tie riadidlá boli v pohode. Pochváliť musím aj široké stúpačky, vďaka nim vás totiž netlačia chodidlá. Samozrejmosťou sú vyberateľné gumičky, aby sa vám na nich za mokra nekĺzali čižmy.

Stredná časť povrchu sedadla mi pripomína asfalt a nešmýka sa. Naopak, boky sú z umelého materiálu, ktorý vám umožňuje hýbať sa na motorke. Zadná časť sedadla sa dá jednoducho demontovať, aby ste si na motorku mohli upevniť batožinu. Inak sedadlo je vo výške 890 mm a to je pre mňa výška, z ktorej dočiahnem na zem tak akurát – špičkami. Nevadí, konečne som bol špičkový jazdec – aspoň takto, keď už schopnosťami na toho Peterhansela nemám.

 

Skrátka všetko

Dobrodružný je aj podvozok. Vpredu sú 43-milimetrové USD tlmiče KYB s možnosťou nastavenia predpätia pružín a tuhosti pri kompresii aj odskoku, resp. v ťahu, ktoré dávajú zdvih 230 mm. Vzadu je centrálna jednotka s hliníkovým zásobníkom piggyback s nastaviteľným predpätím pružiny a tuhosťou v kompresii. Zdvih kolesa je 220 mm. Dôležitejšie než holé technické informácie sú subjektívne pocity. Pôsobil na mňa totiž ako nezničiteľný. Ako keby vydržal všetko – priečne rigoly, kamene, korene a konáre, hupáky, skoky… Skrátka všetko. A pritom všetky typy nerovnosti tlmil príjemne progresívne. To znamená, že ako sa kolesá vnárali „do motorky“, tak zvyšovali tlmiče svoj odpor. Uznanie musím vyjadriť na adresu pneumatík, ktoré výborne fungovali na poľnej ceste, na šotoline aj v kalužiach a blate. Mali dobrý záber, nemali tendenciu uchádzať bokom a rýchlo sa čistili.  Hoci je podvozok prioritne orientovaný na off-road, veľmi dobre funguje aj na ceste a ja som si motorku skutočne užil aj tam.

Aj s týmito zubatými pneumatikami som si v zákrutách dovoľoval slušné náklony. Akurát pri podraďovaní v nájazdoch do zákrut si zadné koleso ľúbilo podkĺznuť, no nebolo to nič, čo ma malo vyľakať, či nebodaj odstrašiť od toho, aby som ďalšiu zákrutu šiel rovnako svižne. K tej zábave veľkou mierou prispela aj nízka hmotnosť motorky. Papierovo má síce 219 kg, čo pri manipulácii na mieste aj cítite, no len čo si na ňu sadnete a postavíte ju z bočného stojana, pôsobí oveľa ľahším dojmom. A keď sa pohnete, tak ju vnímate ešte ľahšie. A to platí pre zrýchlenie, brzdenie aj pre zákruty. Tá motorka pôsobí oveľa ľahším dojmom, ako v skutočnosti je. Mimochodom, na rozdiel od niektorých podobných pneumatík tieto „pirellky“ vôbec nehučia. Brzdy sú veľmi účinné a dobre dávkovateľné, vpredu dvojkotúč s priemerom 282 mm a čeľusťami Brembo, vzadu jednokotúč s 245 mm. ABS má tri funkcie – zapnuté na oboch kolesách, čo využijete pri bežnej jazde; vpredu ON, vzadu OFF, čo vám ponúka lepši zábavu v teréne, a OFF vpredu aj vzadu, čo je režim pre majstrov.

Starý známy

Srdcom motocykla je „starý známy“ dvojvalec CP2 so 690 cm3 a 270-uhlovým kľukovým hriadeľom. Motor má papierovo síce iba 55 kW, no v skutočnosti sa javí ako omnoho silnejší. Dáva totiž mohutný krútiaci moment už od veľmi nízkych otáčok, navyše s lineárnym nárastom, čo znamená, že je veľmi dobre ovládateľný v teréne. Na ceste zasa oceníte jeho otáčky, červené pole sa začína až tesne pred 9 500 ot.min-1, takže ho môžete pri predbiehaní alebo na serpentínach potiahnuť. Páči sa mi aj ľahký chod a jemný záber spojky, ale aj reakcie motora na plyn. Pri nechcených pohyboch pravačky, napríklad v teréne, necuká príliš s motorkou, no pri cielenom pootočení plynovej rukoväti reaguje motor promptne. Verzia World Rally má sériovo tlmič Akrapovič. Ten má vraj skvelý zvuk. Píšem „vraj“, pretože reálne som z toho zvuku za jazdy nepočul nič, ale vraveli mi to ľudia, s ktorými som jazdil, prípadne kamaráti, okolo ktorých som prešiel. Ale ako jazdec som žiaden extra pekný zvuk nepočul, všetko to šlo smerom dozadu. Na druhej strane je dobré, že tá motorka nehučí na sto honov. Mimochodom, ten výfuk stojí 1 122 eur, ale ako som spomínal, vo verzii World Rally ho máte zadarmo. Úplnou šupou je spotreba – napriek svižnému jazdnému štýlu na ceste a niekoľkým jazdám v teréne som mal priemer iba 4,3 l/100 km.

A to je kľúčové

Yamaha Ténéré 700 World Rally je dokonalé cestné enduro pre tých, ktorí to s dobrodružstvom myslia vážne. Je komfortná, jazdí skvele, a to na ceste aj v teréne. Na jedno natankovanie s ňou prejdete 530 km. A na rozdiel od mnohých konkurentov má toľko elektroniky, koľko potrebuje, nie je ňou prešpikovaná. A tomu zodpovedá aj veľmi prijateľná cena a tiež nízke servisné náklady. Platí totiž pravidlo: čo na motorke nie je, to sa ani nemôže pokaziť. A to je pri cestách do neznáma kľúčové.

Stručne

Čo treba uznať

  • Skvelý „pekidž“ všetkého.

Čo nám chýbalo

  • Viac času, inak vlastne nič.

Čo nás prekvapilo

  • Napriek svižnej jazde spotreba iba 4,3 l/100 km.

Test:Yamaha MT-10 SP: Temný rytier

Yamaha Ténéré 700 World Rally 

Cena (základ/test)                                                        10 990/14 490 €

Záruka                                                                            2 roky bez obmedzenia km

Motor

  • Kvapalinou chladený R2/8V, zdvihový objem valcov 689 cm3, max. výkon 55 kW (75 k) pri 9 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 69 Nm pri 6 500 ot.min-1. Emisie CO2 100 g/km.

Jazdné výkony

  • Pohotovostná hmotnosť 219 kg, vmax= ~188 km/h, spotreba výrobca/test 4,3/4,3 l/100 km.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov