Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: Honda ST125 DAX – Nostalgia II

Honda ST125 DAX využíva nostalgiu, aby zaujala. Podobne ako Monkey či Super Cub,

Model DAX asi nepoznáte, hoci sa na trhu objavil už v roku 1969, keď mnohí z nás ešte neboli na svete. U nás vtedy zúril komunizmus, a preto dnes spomíname na ČZ 175 či Jawu 20 Pionier, čo boli ikony svojej doby u nás. Vo zvyšku sveta dominovali mini motorky od Hondy, ktorá bola a je najväčším výrobcom motocyklov dodnes. Nebývalá vlna nostalgie, ktorá sa dvihla naprieč motocyklovým svetom, však dala šancu zažiariť niektorým znovuobjaveným legendám, medzi ktoré patrí aj motorka Monkey, ktorú sme v redakcii otestovali už minulý rok. Tento rok sme otvorili sezónu v sedle Hondy ST 125 DAX, ktorá má rovnaké šance vzbudiť nostalgiu, ako aj Monkey.

Na prvý pohľad technicky identická s „opičkou“ predsa len prináša zopár rozdielov, ktoré v konečnom dôsledku prinášajú aj iný charakter motorky. To, čo majú obe motorky spoločné, je komfort pruženia, ktorý je vzhľadom na rozmery vskutku prekvapujúci. Ani na našich cestách sa nemusíte báť, lebo predná vidlica typu Upside Down si odvádza svoju robotu vynikajúco a možno to je aj jeden z dôvodov obľúbenosti tejto motorky. Sadne aj tým, čo už majú na motorke čosi odjazdené a uznajú, že je to síce malá, no veľmi schopná motorka.

Pointa 1: chróm

Druhým dôvodom pre úspech, prípadne pre uvažovanie nad kúpou tejto motorky sú chrómované časti, ktorých je dostatok. Napríklad kryt výfuku je chrómovaný tak, aby vám pri pohľade na pravý bok vypichol oči. Spätné zrkadlá sa nesnažia nájsť nijakú modernú líniu, sú okrúhle, chrómované, a tak to má byť. Podobne aj zadný chrómovaný rám prispieva k prepravnej kapacite, hoci v našom prípade naň bola „prigumičkovaná“ lekárnička. Viem si predstaviť, že by si poslík Woltu/Boltu/Bistra či akejkoľvek inej roznáškovej služby prirobil na rám odkladací priestor a využil ho tak na umiestnenie chladiacej tašky. Prečo to píšem? Lebo by to bolo ideálne riešenie pre tých, čo chcú s motorkou cez týždeň pracovať a cez víkend  to hrať na originálny štýl. Obe polohy má DAX-ko rado a jeho obrovskou výhodou je priemerná spotreba na úrovni 1,7 litra benzínu na 100 kilometrov. Ak chcete šetriť emisie, tak toto je účinný spôsob. Navyše táto spotreba je nižšia, ako ponúkajú skútre s identickým motorom, ktoré si vypýtajú predsa len trocha viac paliva. Ale poznáte to – euro k euru…

Pointa 2: Poloautomat

Štvorstupňová rotačná spojka poteší tých, čo majú problém so spojkou a dokážu tak použiť štyri rýchlosti motorky bez spojky, ktoré na DAX-ke nenájdete. Praktické, no musíte si zvyknúť, najmä ak máte radi klasickú spojku a logiku radenia – jednotka dole a zvyšné rýchlosti hore, pretože tu je to naopak – jednotka hore, ostatné stupne nakopávate smerom dole. Chvíľu sa budete hľadať a párkrát z križovatky odskáčete na dvojke, ak si však osvojíte logiku radenia, užijete si to. Najmä preto, lebo tú prevodovku môžete ovládať aj v lakovaných topánkach a to je veľká výhoda. To vyplýva práve z otočenia schémy radenia. Preto je táto motorka obľúbená vo veľkomestách aj manažérmi. Dynamika je veľmi dobrá, maximálny výkon malého 125-kubíkového motora je 6,9 kW (9,4 k) a maximálny krútiaci moment 11 Nm je kombinácia, ktorá robí to, čo má – dostane vás na 80 km/h a potom už nechce veľmi zrýchľovať. Hodnotenie? Veľmi jednoduché. Ak vás láka retro, máte chuť to skúsiť, no nechcete investovať veľa a chcete sa dostať všade ako taký jazvečík, tak Honda ST125 DAX je určená práve vám.

Stručne

Čo musíme uznať

  • Veselý charakter dospelácky podvozok.

Čo nám chýbalo

  • Čas pochopiť opačnú prevodovku.

Čo nás prekvapilo

  • Priechodnosť vzhľadom na rozmery nemá limity.

Honda Monkey 125 – Opičia motorka

Honda ST125 DAX

Cena a záruka:

  • základ/test 3 999/3 999 €
  • 2 roky bez obmedzenia km

Motor:

  • Vzduchom chladený R1/2V, zdvihový objem valcov 124 cm3, max. výkon 6,9 kW (9,4 k) pri 6 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 11 Nm pri 5 500 ot.min-1, Emisie CO2 35 g/km

Jazdný výkon, spotreba:

  • pohotovostná hmotnosť 107 kg, vmax = 100 km/h, spotreba výrobca/test 1,6/1,7 l/100 km

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov