Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Rady ako nabíjať, aby batéria dlho slúžila

Kúpiť si elektromobil je dnes jednoduché, ale viete, ako správne nabíjať trakčný akumulátor, čo mu škodí a kedy vydrží najdlhšie?

Každý, kto sa rozhodne pre kúpu elektrického vozidla, musí počítať s tým, že takéto auto čerpá energiu na svoj pohon z batérie a tú treba dobíjať. Pomerne jednoduchý úkon však často sprevádza množstvo rôznych otázok. Kedy a kde nabíjať, za koľko eur, pomaly alebo rýchlo? A mnoho ďalších. Na úvod si povedzme, že každý výrobca poskytuje na batériu záruku.

Zväčša ide o obdobie približne 5 až 8 rokov alebo určitý počet najazdených kilometrov, najčastejšie okolo 160-tisíc. Značka Škoda, ktorú použijem ako príklad, garantuje, že kapacita batérie počas tohto obdobia neklesne pod 70 percent. Prax pomaly ukazuje, že takýto prudký pokles kapacity batérie v spomínanom období je skôr výnimkou a šetrným správaním k akumulátoru si jeho životnosť dokážete výrazne predĺžiť.

Kapacita batérie a nabíjací výkon

Dnes je už všeobecne známe, že kapacita akumulátora v elektrickom aute sa udáva v kilowatthodinách (kWh) a nabíjací výkon v kilowattoch (kW). Základná rovnica znie, že batéria s kapacitou 50 kWh sa pri 50 kW nabíjacom výkone nabije za hodinu. Teoreticky. Prakticky skôr nie ako áno, keďže do 80 percent sa batéria pri takomto vysokom výkone nabíja rýchlejšie ako zvyšných 20 percent, môže sa stať, že na 80 % kapacity sa batéria nabije už za 40 minút, ale do stovky bude potrebovať ďalších 30. Je to tak preto, aby sa batéria chránila pred väčšou dávkou energie, ako je schopná prijať, a tiež tu zohráva úlohu teplota článkov pri nabíjaní. Tie sa počas rýchleho dobíjania aj rýchlo zohrejú, a preto sa v poslednej fáze nabíjania musí výkon rapídne znížiť. Predĺži to celkový čas nabíjania.

Hovoríme o rýchlom nabíjaní, ktoré batéria znáša najhoršie zo všetkých možných spôsobov nabíjania. Lítiovo-iónová batéria rovnako nemá rada úplné nabitie ani úplne vybitie, keď anóda a katóda zostávajú obnažené a sú tak náchylné na koróziu. Odporúčame preto nenechávať auto dlho stáť s batériou nabitou na 100 percent a tiež nejazdiť do jej absolútneho vybitia. Aj keď batériu úplne nikdy nemôžete vybiť, pretože softvér vám neumožní podliezť istú spodnú hranicu, keďže skutočné vybitie batérie do jej absolútnej nuly by ju v momente zabilo. Pre lítiovo-iónové akumulátory je najlepšie, ak pracujú v rozpätí 20 – 80 % svojej kapacity. A tak by ste ju mali aj nabíjať, teda nie zakaždým do 100 percent.

Domáce nabíjanie

Kúpa elektromobilu dáva v súčasnosti najväčší zmysel tomu, kto si auto môže nabíjať doma pomocou striedavého prúdu. V takom prípade môžete využiť štandardnú 230 V zásuvku, ktorá dokáže poskytnúť nabíjací výkon asi 2-3 kW. V prípade, že máte v garáži 3-fázovú zásuvku, môžete za pomoci na takéto nabíjanie určeného kábla výrazne skrátiť dĺžku nabíjania, keďže nabíjací výkon sa pri tomto type zásuvky pohybuje na úrovni približne 11 kW.

Na podobnom princípe fungujú aj tzv. wallboxy. Skrinky umiestnené na stenách, do ktorých sú zavedené rozvody a zároveň z nich ide kábel s koncovkou na priame dobíjanie auta. Výkon obvykle závisí od možností palubnej nabíjačky auta, ktorá mení striedavý prúd na jednosmerný, ale hovoríme o výkone asi 11-22 kW. Práve tento spôsob nabíjania je úplne najlepší pre majiteľa aj pre elektromobil. Pre auto z toho dôvodu, že batéria sa nabíja rovnomerne po dlhý čas a nárazovo sa nezohrieva. Pre majiteľa preto, že môže využívať napríklad nočný prúd, ktorý je spravidla lacnejší, a teda ušetrí peniaze.

Verejné nabíjačky

Nabíjať na stojanoch určených pre verejnosť môžete iba vtedy, ak ste držiteľom karty spoločnosti, ktorej patrí nabíjací stojan. Tá vám potom podľa paušálu, ktorý ste si vybrali, určí cenu za kWh a pošle vám za nabíjanie faktúru. Na týchto stojanoch spravidla nájdete koncovku na pomalé AC nabíjanie, ale aj na rýchle DC nabíjanie. Pri AC nabíjaní striedavým prúdom je to vlastne rovnaké ako pri wallboxe, nabíjate výkonom, ktorý vám dovolí palubná nabíjačka, len za inú cenu než doma. Pri DC nabíjaní jednosmerným prúdom závisí nabíjací výkon od možnosti stojanu alebo auta. Nabíjacie stojany sú schopné nabíjať výkonom od 50 až po 350 kW, ale tých ultrarýchlych máme na Slovensku iba niekoľko kusov.

Keď sa váš elektromobil dokáže nabíjať výkonom napríklad maximálne 100 kW, môže vám byť jedno, že stojan dokáže tlačiť až 350 kW. Vedzte, že takýto spôsob rýchleho nabíjania je poriadne drahý, a teda neekonomický. Oproti fosílnym palivám v konvenčných autách by ste pri pravidelnom nabíjaní na DC nabíjačkách ušetrili len pár eur, ak vôbec. Ale hlavne, rýchle nabíjanie škodí batérii, ktorá sa tak omnoho skôr opotrebuje. Dokonca vám pri nabíjaní výhradne na rýchlonabíjačkach hrozí, že výrobca neuzná prípadnú reklamáciu pri rýchlej strate kapacity akumulátora práve z tohto dôvodu. Každá automobilka si totiž do záručných podmienok zvykne dávať aj nenápadnú klauzulu o tom, akým spôsobom musí majiteľ auto dobíjať, inak stráca právo na výmenu alebo opravu poškodenej batérie.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov