Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Honda PCX 125 a Vespa Primavera 125 – Summer in the city

Honda PCX 125 a Vespa Primavera 125 evokujú leto, no každé trocha iným spôsobom.

Neexistuje lepší dopravný prostriedok do mesta než skúter. Odvezie vás od dverí ku dverám. Navyše má aj extrémne nízku spotrebu a parkovanie neriešite. Dá sa všade. Skúter nepozná dopravné zápchy, poľahky sa s ním prederiete stredom a na semaforoch automaticky obsadíte pole-position. Okrem toho, keď máte dvojročnú prax s béčkom, tak si už nemusíte robiť ani vodičský preukaz, stačí vám obyčajné „béčko“. Ostáva vám už len posledný krok – voľba modelu.

Bestseller

Na Slovensku to zvyčajne býva Honda PCX 125, ktorá sa vypracovala na absolútneho miláčika publika a je najpredávanejší model. Niet sa čomu diviť, pri pohľade do cenníka zistíte, že cena sa začína na 2 990 eurách, čo je v dnešnej inflačnej dobe extrémne príjemná cenovka. Motor pracuje extrémne spoľahlivo a je celkom živý. Ponúka maximálny výkon 9,2 kW (12,5 k) pri 8 750 otáčkach a maximálny krútiaci moment na úrovni 11,8 Nm pri 6 500 otáčkach. To je kombinácia, ktorá vás na 60 km/h vystrelí tak svižne, že necháte za sebou väčšinu áut. Obratnosť v rámci mesta je vynikajúca a potešiť dokážu aj jazdné vlastnosti. Na kvalitnom asfalte sa preukáže vynikajúci podvozok, jeho limitom je iba nekvalita vozovky. Tam pocítite kratšie dráhy pruženia a v prípade výmoľov aj dorazy.

To je možno jediná oblasť kritiky, inak je PCX 125 v jej aktuálnej podobe dokonalý skúter. Nechýba ani bezkľúčové štartovanie, USB-C a dokonca ani trakčný systém HSTC. Ten sa vám zíde najmä v daždi. Svetlomety sú vpredu aj vzadu a LED-kové, pod sedadlom nájdete 30,4 litra objemu a dokúpiť si môžete aj 35-litrový zadný kufor, takže celková prepravná kapacita narastie na 65,4 litra. A v prípade, že sa chystáte využívať PCX aj na jeseň či v zime, môžete si objednať aj vyhrievané rukoväte. Na malý skúter je PCX vybavená až-až. Preto je najobľúbenejšia a na tom sa v najbližšej dobe asi nezmení nič.

Nový vietor

Symbolom skútra do mesta je však aj talianska Vespa. V podstate je to štýlový skúter, ktorý preslávil film Prázdniny v Ríme a odvtedy sa stal štýlovou ikonou na celom svete vrátane Slovenska. Tvary sa prakticky nezmenili a to je dobre. Už zďaleka viete, že je to Vespa, hoci plechový skelet skútra dnes už nahradili plasty, šarmu jej to neubralo. A Taliani to vedia, preto je v cenníku drahšia ako PCX-ka od Hondy. Konkrétne 4 799 eur, čo je o slušných 1 800 eur viac ako v prípade PCX. Pritom však ponúka menej technológií než PCX. Chýba bezkľúčový prístup, USB výstup na nabíjanie telefónu, menší je aj odkladací priestor pod sedadlom a zlícovanie niektorých plastov je tiež oveľa menej presnejšie ako v prípade Japonca. Na druhej strane, displej je farebný, s možnosťou prepínania režimov a to je v porovnaní s monochromatickým displejom Hondy výhoda.

Pochváliť musíme jazdné vlastnosti, lebo aj napriek menším kolesám sa na bratislavských cestách talianska motorka nestratila. Veľmi dobre držala aj v zákrutách a sebaistá bola aj na nerovnostiach. Iná je aj pozícia sedenia, v tomto prípade je kolmejšia, no neuvedomujete si to. Dynamika oboch motoriek je prakticky identická, motor 125 IGET poskytuje maximálny výkon 8,1 kW (11 k) pri 8 000 ot.min-1 a maximálny krútiaci moment 10,4 Nm pri 6 750 ot.min-1. Tieto dáta sa iba mierne líšia od tých, čo ponúka Honda, a je to cítiť. Dynamika aj maximálna rýchlosť na úrovni 100 km/h je identická s Hondou, na druhej strane pri porovnaní spotreby jasne dominuje Honda s vynikajúcou priemerkou i dojazdom na jednu nádrž. Číselne vyjadrené 2,5 litra na 100 km vs 3,2 litra v neprospech talianskej motorky.

Verdikt

Víťazom racionálneho zmýšľania sa stáva Honda PCX 125, ktorá prekonáva Vespu 125S Primavera po každej merateľnej stránke. To je však presná polovica rozhodovania pri kúpe nového skútra. Tú druhú tvoria emócie, dizajn, história a nostalgia. A tam si Vespa 125S Primavera každý rok nájde dostatok fanúšikov, ktorí zaplatia aj o trocha viac.

Honda NT 1100 DCT 2022 – Normálny turista

Honda PCX 125

+cena

+výbava a technológie

+odkladacie moznosti

– tvrdší podvozok

Čo musíme uznať

  • Jeden z najlepších skútrov má najprístupnejšiu cenu.

Čo nám chýbalo

  • Farebný displej, ale ten pribudne čoskoro.

Čo nás prekvapilo

  • Jazdné vlastnosti aj v prípade obsadenia dvoma osobami.

Vespa GTS Super 300 – Tutto bene!

Vespa 125 S Primavera

+dizajn

+farebný displej

– cena

– príslušenstvo

Čo musíme uznať

  • Dizajn, ktorý je ikonický a nemení sa.

Čo nám chýbalo

  • Aspoň nejaká výbava či USB výstup pre telefón.

Čo nás prekvapilo

  • Jazdné vlastnosti, ktoré sú vynikajúce.
Honda PCX 125 Vespa 125 S Primavera
Cena základ/test [€] 2 990/2 990 4 790/4 790
Záruka 2 roky bez obmedzenia km 2 roky bez obmedzenia km
Motor Vodou a olejom chladený jednovalec/4V Vodou a olejom chladený jednovalec/3V
Zdvihový objem valcov [cm3] 125 124
Maximálny výkon [kW (k) pri ot.min-1] 9,2 (12,5)/8 750 8,1 (11)/8 000
Maximálny krútiaci moment [Nm pri ot.min-1] 11,8/6500 10,4/6 750
Emisie CO2 [g/km] 49 60
Spotreba výrobca/test [l/100 km] 2,1/2,5 2,5/3,1
Maximálna rýchlosť [km/h] ~102 ~105
Pohotovostná hmotnosť [kg] 130 115

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov