Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Lexus RX – Má hybrid s turbom a max štyri valce

Po siedmich rokoch na trhu má vlajková loď SUV značky Lexus úplne novú, piatu generáciu. Prechod na platformu GA-K umožnil miernu zmenu rozmerov interiéru a dynamickejšiu jazdu, no predovšetkým implementáciu novej techniky.

Hoci Lexus RX, vyrábaný od roku 1998, bol jedným z prvých luxusných SUV na trhu, jeho obľuba v Európe nikdy neprekročila určitú skupinu fanúšikov. No aj napriek tomu ide o najpopulárnejší model tejto značky na svete, ktorý tvorí štvrtinu jej celosvetových predajov. Predaje chcú posilniť aj vďaka úplne novej, piatej generácii, ktorá dostala modernejšiu výbavu, viac možností pohonu a dynamickejší charakter. Túto zmenu charakteru už predznamenáva nový vonkajší dizajn. Zobrazuje jasné odkazy na svojho predchodcu, ako je charakteristická línia okien na D stĺpiku, no nechýbajú ani nové štylistické riešenia, ako napríklad svetelný pás tiahnuci sa cez celú šírku zadnej časti (teraz prítomný vo všetkých SUV značky). Karoséria je teraz o niečo nižšie a o 2,5 cm širšia. Dĺžka zostala rovnaká, no rázvor sa zväčšil o 6 cm. To je vždy dobrá správa pre jazdné vlastnosti aj priestor v kabíne. Z týchto 6 cm je len 1 cm venovaný väčšiemu priestoru pre cestujúcich na zadných sedadlách a batožinový priestor je tak o 5 cm dlhší. Bohužiaľ, to, čo sa získalo na zväčšenej dĺžke, sa stratilo v zmenšenej šírke v dôsledku prepracovaného zavesenia. Kapacita tohto priestoru sa oproti predchodcovi dramaticky nezmenila 453 litrov. Neoficiálne sa šíri, že sedemčlenný variant tiež už nebude.

350h hybrid, 450h + plug-in a výkonný 500h turbo hybrid

Dva systémy už poznáme z nového Lexusu NX. Prvým je 350h, kde 2,5-litrový benzínový motor a elektrická sústava – spolu generujú 245 koní. To by malo stačiť na dosiahnutie dynamiky na úrovni dnešnej RX 450h, Zrýchlenie na 100 km/h by malo byť za 8 sekúnd a priemerná spotreba paliva 6,4–6,7 l/100 km. Druhou možnosťou je plug-in hybrid. Základom je tiež 2,5-litrový benzínový motor, no vďaka oveľa efektívnejšej elektrickej časti je výkon celého systému 306 koní a zrýchlenie na 100 km/h trvá 7 sekúnd. Očakáva sa, že vďaka 18,1 kWh batérii RX 450h + prejde na elektrinu 65 km a v elektrickom režime sa bude pohybovať maximálne rýchlosťou 135 km/h.


Titul najvyššej verzie pohonu však nie je plug-in, ale RX 500h. A v ňom nenájdeme motor V6, ale prvý hybridný systém v histórii Lexusu s preplňovaným benzínovým motorom. Prechod na turbo však pre Lexus neznamená príliš veľký downsizing,zdvihový objem klesol z 2,5 na 2,4 litra. Tento pohon generuje celkovo 371 koní, z čoho celých 109 koní má na svedomí elektromotor uložený na zadnej náprave. Zo zákulisných info sme sa dozvedeli, že maximálny celkový krútiaci moment pri schvaľovacích meraniach udáva na úroveň 640 Nm. O plynulý prenos toho všetkého na kolesá sa tiež vraj bude starať nie nová e-CVT, ale automatická prevodovka so šiestimi stupňami.

Ďalšia zaujímavosť: táto verzia je vybavená stálym pohonom všetkých kolies, aj keď medzi nápravami nie je žiadne fyzické spojenie. Lexus tento systém nazýva Direct4. Toto úsilie bolo vynaložené na konkrétny účel – urobiť nový RX dynamickejším pri jazde. Nový dizajn má ťažisko o 1,5 cm nižšie ako jeho predchodca a RX 500h F Sport – jediná verzia dostupná pre túto možnosť pohonu – je štandardne vybavená silnejšími brzdami a systémom riadenia štyroch kolies (zadné kolesá sa natáčajú dovnútra proti smeru predných kolies).maximálne o 4 stupne).Zrýchlenie na 100 km/h za 5,9 sekundy dáva nádej na nejaké jazdné emócie ešte v aute tejto kategórie nájdeme.

Lexus LS 500h – Kus japonského umenia

Výroba novej generácie odštartuje v októbri a bližšie k tomuto dátumu by sme mali spoznať aj slovenské ceny tohto modelu. Už teraz sa však dá očakávať, že bude drahšia. Prvé exempláre majú byť dodané z japonskej továrne v prvom štvrťroku 2023.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov