Bezpečne na motorke so Suzuki
Bezpečne na motorke so Suzuki. Pre motorkárov je absolvovanie kurzu bezpečnej jazdy otázkou bytia či nebytia...
Motorkári sú oveľa zraniteľnejší než tzv. plecháči, teda vodiči automobilov. Preto je v ich prípade obzvlášť dôležitá bezpečnosť. A tá má dve stránky – po prvé jazdiť bezpečne, po druhé obliekať sa bezpečne.
Bez ohľadu na…
Základom bezpečnosti na motorke je oblečenie. Bez ohľadu na to, či je teplo a či chladno, bez ohľadu na to, či
idete len za roh alebo na niekoľkodňovú turistiku s partiou, bez ohľadu na to, či jazdíte po okruhu alebo po ceste,
vždy majte adekvátne oblečenie. Uvedomte si, že na jednej strane najlacnejšie, no na strane druhej najdrahšie
a zároveň najhoršie oblečenie je vlastná koža. Nič vás nestojí, ale keď aj v relatívne malej rýchlosti spadnete, tak to môže dopadnúť veľmi zle. O nejakých zlomeninách, či nebodaj úraze hlavy ani nehovoriac. Hádam ani nemusím pripomínať, že pri páde nemusíte byť na vine vy sám. Veľmi dôležité je, aby ste oblečenie prispôsobili svojej motorke. Nemá význam, aby ste na nejakom cestovnom endure či skútri mali jednodielnu koženú
kombinézu, integrálnu helmu, pevné čižmy… Zbytočne sa len budete trápiť, zhorší sa vám komfort, jazdu si
neužijete, stratíte sústredenosť… a v konečnom dôsledku si tak vlastne zhoršíte svoju bezpečnosť. Zdôrazňujem, že je mimoriadne dôležité, aby ste si vybrali správnu veľkosť a aby vám oblečenie sadlo. Jednak pre váš komfort a jednak pre vašu bezpečnosť. Helma, ktorá sa hýbe na vašej hlave vás neochráni, oblečenie, ktoré na vás plápolá vás neochráni. Preto je lepšie nakupovať v kamennom obchode, kde vám poradia s výberom samotného typu oblečenia aj veľkosti. Navyše si tu môžete vyskúšať niekoľko veľkostí a zistíte, ktorá vám sadne najviac.
Rásť je prirodzené
Autoškoly vás naučia jazdiť, dajú vám vodičák, ale tým sa to iba začína. Na to, aby ste mohli so spokojným
svedomím vysadnúť na motorku a manželke alebo priateľke povedať, že „večer sa vidíme, láska“, tak musíte
do seba investovať. Musíte do seba investovať kilometre, teda musíte jazdiť a musíte investovať do vášho rastu.
Áno, poviem to nástojčivo – nie mali by ste, ale „musíte“ absolvovať školu bezpečnej jazdy. Mali by ste ju absolvovať aj na aute, ale na motorke ju musíte, pretože v jej prípade vám žiadni anjeli strážni v podobe ESC, predkolízneho autonómneho brzdenia, deformačných zón karosérie atď. nepomôžu. Nie je to žiadna hanba, ani keď sa na takýto kurz prihlásite ako starý harcovník, ktorý už má odjazdených iksypsilon sezón a niekoľko motoriek. Naopak, je to dôkaz vašej zrelosti a vyspelosti. Aj na kurze v Centre bezpečnej jazdy pri Slovakia Ringu pod dohľadom inštruktora Michala Perinu, ktorý som absolvoval, bol taký človek, a na konci kurzu si bez hanby priznal, že sa naučil kopec nových vecí a posunul svoju komfortnú zónu, a teda aj svoje limity. Ja som na kurz zašiel so Suzuki SV650, ktoré je na takéto účely ako stvorené. Jednak ho ľahko dostanete do rúk a je veľmi ľahko ovládateľné a jednak je skvelé pre jazdcov, ktorí začínajú jazdiť (a majú na to vek) alebo presadajú na väčšiu motorku. Skrátka ideálny učiteľ, ktorý sa vám ale ani neskôr nezunuje. Kurzov je niekoľko, minimálne prvú úroveň by mal absolvovať každý motorkár a keď sa chcete ešte viac zlepšovať a posunúť svoje limity, tak aj druhú.
Cvičenia na mieru
Kurz sa, pochopiteľne, začína teóriou, kde sa dozviete nielen teoretické základy, ale aj mnoho užitočných
informácií. Medzi inými aj to, prečo je dôležité meniť so zadnou pneumatikou aj prednú – hoci ešte nie je zjazdená. Alebo ako správne sedieť na motorke atď. Ťažiskom kurzov je však praktická časť na polygóne s cvičeniami, ktoré sú prispôsobené najčastejším chybám jazdcov, resp. tomu, čo im robí najväčšie problémy. Prvým cvikom bolo preto otáčanie sa na malom mieste. Najprv klasickou technikou náklonu motorky, potom
technikou odtláčania motorky – ako toreador. Potom sa naučíte jazdiť krokom, rovno a dokonca len s ľavou rukou, teda bez plynu – len na spojke a s podporou zadnej brzdy – a disciplínu pomalej jazdy zavŕšite slalomom v čo najnižšej rýchlosti, samozrejme, bez toho, aby ste sa nohami dotkli zeme. Zistíte, že kľúčom k zvládnutiu všetkých týchto disciplín nie je ani tak balansovanie ako správne pozerať. Vo všetkých týchto cvikoch som si pochvaľoval okrem nízkej hmotnosti a ľahkej ovládateľnosti aj vynikajúco naladený motormanažment. Suzuki SV650 totiž aj na voľnobeh ide hladko a necuká.
Druhý najčastejší problém jazdcov je brzdenie, obzvlášť potom núdzové brzdenie. Mnohí brzdia všetkými štyrmi prstami, nie dvoma. Dozviete sa, prečo je to nebezpečné. Ďalšia vec je, že mnohí nevyvinú taký tlak, aby sa ABS aktivovalo. Samozrejmosťou sú nekonečné debaty o tom, či brzdiť iba prednou brzdou alebo prednou aj zadnou. Pri bežnom brzdení aj v núdzovej situácii určite oboma. Zadná síce nemá veľa brzdného účinku, ale niečo predsa, no dôležitejšie je, že práve ona stabilizuje motorku pri brzdení. Naopak, pri pomalej jazde, tobôž keď máte čo i len trochu vytočené riadidlá, prednú brzdu nesmiete použiť, pretože by sa predné koleso zaseklo, riadidlá by sa vám vytrhli z rúk a okamžite by ste boli na zemi. Tu treba brzdiť výhradne zadnou brzdou. Tretí najčastejší problém motorkárov je pohľad. Naučíte sa pozerať do diaľky a v prípade nečakanej udalosti tam, kam sa chcem vyhnúť, nie čomu sa chcem vyhnúť.
Súčasťou kurzu je aj hľadanie a posúvanie svojej komfortnej zóny v náklone. Ťažiskovým cvikom kurzu je vyhýbací manéver, ku ktorému vlastne smerovali všetky predošlé cviky. Každý účastník by po absolvovaní kurzu mal byť schopný vyhnúť sa nečakanej prekážke. Zatiaľ som nespomínal, no pri každom cviku sa inštruktor sústredil aj na jednu kľúčovú vec – a tou je uvoľnený posed. Zásadným problémom všetkých motorkárov je totiž, že keď sa dostanú na hranicu svojej komfortnej zóny, tak „stuhnú“. A tak sa nedá motorka ovládať. Okrem toho sa naučíte ako mať nohu na stúpačkách. Pri pokojnej jazde v priamo smere trebárs aj na žabu, teda pätou zavesenú o stúpačku, no v zákrutách určite nie. Tam treba mať nohy na stúpačkách bruškom chodidiel.
Dnes alebo zajtra?
Zásadnou otázkou je, kedy absolvovať kurz bezpečnej jazdy na motorke. Existujú na to dva pohľady. Ten prvý
hovorí, že čo najskôr po tom, ako ste získali vodičské oprávnenie, pretože vtedy ešte nemáte žiadne zlé návyky,
ktoré sa len veľmi ťažko odbúravajú. Druhá vec je, že vtedy ešte nie ste s motorkou celkom zžitý a niektoré disciplíny vám budú robiť problémy. Druhý pohľad teda hovorí, že by ste kurz mali absolvovať možno niekedy na začiatku nasledujúcej sezóny. Ja vravím, že by to bolo dobré absolvovať dvakrát – raz krátko po tom, čo ste absolvovali vodičský kurz, a potom druhýkrát začiatkom ďalšej sezóny. Isteže, nie je to zadarmo, no je to investícia, ktorá sa vám určite oplatí. Navyše, pri druhom kurze už budete mať štartovaciu čiaru posunutú a keď si medzičasom budete na motorke viacej veriť, na druhýkrát môžete absolvovať rovno kurz druhej úrovne, kde sa už posúvajú limity vašej komfortnej zóny. A tu sa vlastne dostávam na začiatok, prečo som si na kurz vybral značku Suzuki. Pretože všeobecne motocykle Suzuki, teda všetky modely Suzuki, majú prívetivý podvozok, ktorý veľmi rýchlo dostanete do rúk a ktorý nie je zradný a model SV650 je extra príjemný.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov