Citroën BX GTI 16v – Škaredé kačiatko, ktoré vytieralo zraky
Citroën BX. Zbožňujem staré francúzske autá. Dizajn ale nie je všetko. Citroën bol vždy extravagantný. Spolu vyrobili viac ako 2,3 mil. kusov BX. Dnes sa bližšie pozrieme na tú najostrejšiu bežne predávanú verziu - GTI 16v.
Existovala aj silnejšia verzia, Citroën BX 4TC, o tej sme si písali približne pred mesiacom. (Ne)všedné BX nebolo a už ani nikdy nebude len také obyčajné auto. Za posledný rok som videl možno 2-3 pekné kúsky. Pred 10 rokmi by mi ani len nenapadlo, že nad nimi budem slintať…:) Ak BX chcete, ten najlepší čas ste už bohužiaľ prespali. Radšej si priplaťte za zachovalý kus, ako za lacný polovrak. Uvedenie do pôvodného stavu Vás bude stáť majland. A navyše, nikto tie autá nechce a nevie opravovať. Čo z toho plynie? Je to ideálne auto pre toho, kto miluje výzvy.
BX vyrábali od roku 1982 do roku 1994. V roku 1986 prešiel modernizáciou (ktorá mu neskutočne pomohla, hoc len v detailoch). Pod kapotou ste mohli nájsť všetko z dielne PSA okrem 6 valcov. Výkon sa pohyboval od 50 koní po necelých 160 k. K téme výbava sa vyjadrovať nebudem. V tej dobe pre PSA platilo, čo kus, to originál. Nejaké označenia boli, ale veľmi by som sa nimi neriadil.
Boli aj verzie s 8 ventilovými motormi. Tých je ešte pomerne dosť. Najlepších verzii GTI 16 Valve alebo francúzsky 16 Soupapes je už ale minimum. Použili dva motory: XU9J4 (D6C) a XU9J4Z (DFW), zhodné motory by sme našli aj v Peugeot 405 Mi16, resp. v 309 GTI16. Tie sa líšili hlavne kompresným pomerom a nastavením vačkových hriadeľov. PH1 (phase1) vyrábali v rokoch 1987 až 1989 a modernizovanú Ph2 (v niektorých krajinách mala menší výkon kvôli katalyzátoru) vyrábali v rokoch 1990 až 1992. Spočiatku použili systém Motronic ML4.1 (160 k), neskôr ho nahradili systémom Motronic M1.3 (148 k, 158 k), ktorý sa odlišoval novšou riadiacou jednotkou a snímačom klepania. Podľa krajiny určenia s katalyzátorom alebo bez. Presne tak isto to bolo aj v prípade 405 Mi16 pred modernizáciou.
Citroën vyrábal GTi 16V Ph1 autá v rokoch 1987 až 1989. V roku 1990 bol dopredaj Ph1 vyrobených pred rokom 1989. Celkovo vyrobili 11 896 kusov Ph1 a 3 544 kusov verzie Ph2.
Citroen BX GTI 16V mal štandardne vyhrievané elektricky ovládané zrkadlá, hmlové svetlá, bodykit, zadný stierač, elektricky ovládaný šíber (podľa krajiny) a klimatizácia (príplatok), palubný počítač (príplatok), vyhrievané sedadlá (príplatok). GTi 16V mali anatomické sedadlá od Recaro s výrazným bočným vedením a bedrovou opierkou pre vodiča.
Čím si všetkých citrónik získal, bolo hydropneumatické odpruženie oboch náprav. Keď fungovalo, nemalo na svete konkurenciu. Vrásky na čele však prichádzali v prípade porúch. Ale aj na Slovensku sa postupom času naučili niektorí majstri ako na to. Vpredu bola náprava typu McPherson. Brzdy boli kotúčové s ABS aj vpredu aj vzadu. Hydropneumatické zásobníky, alebo hydrogule mala 16v tvrdšie kvôli eliminácii náklonov.
Citroën BX 4TC – Dokonalá nedokonalosť na predaj za šialenú sumu
Foto: FB BX Club,FB Youngtimery znalezione na aukcji, ebay.de
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov