Škoda Fabia – Nasledovník trónu
Škoda Fabia patrí medzi legendy našich ciest a v novej generácii je odhodlaná dokázať svoje kvality.
Viete, aké je dlhodobo najpredávanejšie auto na slovenskom trhu? Správne, je to ikonická Škoda Fabia. Model od našej „domácej“ automobilky, ktorý sa teší veľkej popularite medzi súkromnou, ako aj firemnou klientelou už od roku 1999. Na svetových trhoch Fabia bojuje s neľahkou konkurenciou, no doma a na Slovensku je (nielen) v rámci svojho segmentu roky neohrozeným kráľom.
Za všetko hovorí fakt, že automobilka Škoda predala do dnešného dňa takmer 5 miliónov kusov Fabií po celom svete. Ale dosť bolo histórie, venujme sa súčasnosti a úplne novej 4. generácii Fabie. Auto je už na prvý pohľad výrazne väčšie, než sme boli zvyknutí u predchodcov. Rázvor osí náprav má dokonca o 52 milimetrov dlhší, než mala o triedu väčšia Octavia vo svojej prvej generácii. Fabia má po prvý raz v histórii na dĺžku viac ako 4 metre. Celkovo je o 48 mm širšia ako predchodca a má tiež o 50 litrov objemnejší kufor. Zaujímavosťou je, že nová Fabia má najnižší súčiniteľ odporu vzduchu vo svojej triede (cx = 0,28). Ani zďaleka to však nie je jediná zaujímavosť v rámci exteriéru českej novinky.
Pohľadné a funkčné zároveň
Prvé, čo mi na testovanom exemplári udrelo do očí, bola farba karosérie, resp. kombinácia importérom zvolených farieb. Oranžová metalíza s názvom Phoenix vyzerá v kombinácii s čiernou Magic na streche, spätných zrkadlách a diskoch kolies naozaj výborne. Pravdou však zostáva, že to nie je lacná záležitosť – príplatok za takúto farebnú kombináciu je viac ako tisíc eur. Keď som si auto zvonka detailne obzeral, natrafil som na ďalší pozoruhodný detail. Ak sa totiž pozorne pozriete na prelis v predných dverách, zbadáte tvary českej vlajky. Milý odkaz na pôvod značky, však?
V prednej časti potom zaujme šesťhranný tvar mriežky chladiča, v našom prípade s chrómovým obvodom. Páči sa mi tiež tvar predných svetiel, ktoré po novom dokážu využívať Full LED technológiu s automatickým prepínaním medzi stretávacími a diaľkovými svetlami. Hmlovky umiestnené o úroveň nižšie naďalej svietia pomocou klasickej žiarovky. Keď som už pri spodnej časti prednej masky, musím poukázať na ďalšiu technológiu, ktorá sa pri Fabii vyskytuje po prvý raz. Mám na mysli systém, keď auto pri procese chladenia využíva aktívne lamely nachádzajúce sa v spodnej časti masky chladiča. Ak elektronika vyhodnotí, že potrebuje nápor čerstvého vzduchu, lamely otvorí. Vo chvíli, keď už nie je potrebná vysoká intenzita chladenia, systém žalúzie zatvorí, čím prispieva k lepšej aerodynamike.
So znižovaním odporu vzduchu však súvisí viacero komponentov. S rovnakým cieľom pracujú aj vzduchové clony po bokoch prednej masky, ktoré zabezpečujú správne obtekanie vzduchu okolo kolies. Ďalším z partie bojovníkov za lepšiu aerodynamiku je zadný spojler, ktorý navyše plní aj estetickú funkciu. K znižovaniu odporu vzduchu ešte prispieva aj zmenšený tvar spätných zrkadiel (pamätníci si isto spomenú na podobné riešenie v prípade Octavie alebo Golfu asi pred 20 rokmi, no vtedy len jednostranne). Škoda si zaslúži pochvalu za to, že si dala záležať na zvýšení torznej tuhosti karosérie vďaka použitiu väčšieho množstva vysokopevnostnej ocele. Tá bola použitá najmä v oblasti A-stĺpikov, B-stĺpikov, priečky oddeľujúcej motorový priestor od kabíny a tiež v oblasti tunela prevodovky. Hoci má nová Fabia o 40 percent tuhšiu karosériu ako predchodca, nepodpísalo sa to na jej celkovej váhe, čo je takisto pochvaly hodný fakt. Aby som však nebol prehnane nekritický, mínusový bod dávam Fabii za slabú vrstvu tlmiaceho materiálu v oblasti dverí, čo spôsobuje, že zatvorenie dverí sprevádza lacný plechový zvuk.
Už žiadne kompromisy
Nová Škoda Fabia dospela aj pri pohľade do interiéru. Hneď, ako som si sadol za volant, všimol som si, že auto citeľne narástlo nielen do dĺžky, ale vďaka platforme MQB A0 aj do šírky. Výrobca mohol použiť pohodlné široké sedadlá s komfortným tvarovaním a príjemnou veľkou hlavovou opierkou. Pozitívny dojem z interiéru umocňujú okrúhle výduchy ventilácie po bokoch palubnej dosky, ktorým však chýba podsvietenie. Iné modely z koncernu ho majú. Vtipným detailom je nápis Fabia po boku striešky na kaplnke pred vodičom. Hodnotný dojem interiéru umocňujú chrómové kľučky dverí, no osobne sa mi príliš nepáčili rukoväte na dverách.
Síce nevŕzgali a ich povrch sa dá farebne zladiť so zvyškom interiéru, no na mňa pôsobili trochu lacno. Kvitujem panel s čiastočne mechanickým ovládaním klimatizácie, ktorý je nielen funkčný, ale aj esteticky pekný. Škoda len, že viaceré úkony ako napríklad smer prúdenia vzduchu sa dajú ovládať iba prostredníctvom dotykového displeja. Výhodou Fabie je, že ponúka dvojzónovú automatickú klimatizáciu, nakoľko konkurencia v tejto triede zväčša ostáva pri jednozónovej. A tiež chválim výduchy klimatizácie aj vzadu. Z komfortných prvkov na palube som v chladných dňoch ocenil vyhrievanie predných sedadiel i volantu. Príjemnú atmosféru v novej Fabii vytvára decentné ambientné osvetlenie, hoci len jednofarebné. V testovanom aute som mal k dispozícii virtuálny kokpit s 10,25” obrazovkou s piatimi režimami zobrazovania údajov. Displej má peknú grafiku, rýchle reakcie a je aj prehľadný, no ja by som si do Fabie predsa len zvolil klasické ukazovatele s displejom palubného počítača uprostred.
Svoj účel totiž splnia a sú lacnejšie. Ako stredový dotykový displej by som si však zvolil práve ten, ktorý mala aj testovaná Fabia – 8-palcový s názvom Bolero a dvoma otočnými ovládačmi po bokoch. Fabiu som chválil za to, aká je vpredu priestranná, no pomerne veľa miesta je aj na zadných sedadlách. Pohodlne sa tam odvezú dvaja dospelí ľudia. Za príplatok je vzadu k dispozícii aj sklápateľná lakťová opierka s držiakmi na nápoje. Jediná vec, ktorá mi trochu prekážala, bola tvrdá lakťová opierka v zadných dverách. Špeciálne chcem pochváliť veľký kufor s objemom až 380 litrov a tiež rezervné koleso pod ním.
Jednoducho chytré riešenia
Keďže ide o model z portfólia značky Škoda, nesmú chýbať tzv. Simply Clever riešenia, ktorých má nová Fabia požehnane. Spomenúť môžem prenosný držiak na nápoje, ktorý má svoje miesto v strede medzi vodičom a spolujazdcom. Novinkou sú držiaky na kartu a pero v oblasti odkladacej schránky na mobilný telefón v spodnej časti palubnej dosky, škrabka na ľad či dáždnik vo dverách zas patria k obľúbeným stáliciam. Prvý raz sa pri značke Škoda stretávam s ochranným krytom nakladacej hrany kufra a mimoriadne tento prvok oceňujem.
Sebavedomý prejav
Každodennú jazdu s novou Fabiou vám spríjemní celý rad asistenčných a bezpečnostných systémov, ktoré sú združené v balíčku s názvom Travel Assist. Priplatiť si môžete za adaptívny tempomat, systém udržiavajúci auto v jazdnom pruhu, čítanie dopravných značiek, sledovanie mŕtveho uhla, automatické zastavenie v prípade prekážky, ale aj za parkovacieho asistenta. To je slušná ponuka na mestský hatchback.
Pod kapotou testovaného auta pracoval benzínový trojvalec z radu TSI, s priamym vstrekovaním paliva, výkonom 81 kW (110 k) a najvyšším krútiacim momentom 200 Nm. Ten je dostupný od hranice 2 000 ot.min-1 a treba povedať, že dovtedy je motor výrazne lenivý a neochotný. Keď sa však práve na hranici dvoch tisícok otáčok zobudí, ťahá pomaly až k červenému poľu, čo je fajn. Agilita motoru rozhodne nechýba, čoho dôkazom je aj fakt, že stovku dosiahne pod 10 sekúnd a problém mu nerobí ani rýchlosť na hranici 200 km/h. Pri bežnom jazdení v kombinovaných podmienkach si vypýta iba 5,5 litra benzínu na sto kilometrov, za čo mu patrí absolutórium. Podotýkam, že motor nemá žiadnu formu elektrifikácie, doba ekologická mu nanútila iba filter pevných častíc.
Veľmi sa mi páčila aj práca šesťstupňovej prevodovky s dlhším odstupňovaním, no krátkymi dráhami radenia. Osobne by som si do Fabie zvolil práve ju, hoci dvojspojkový automat DSG je dobrý, no stojí ďalších 1 500 eur. Chválim teda trojvalcový motor (aj keď ho treba trochu vytáčať), no pokrok spravila Fabia najmä v oblasti podvozka. Už sa na ceste správa ako o triedu väčšie auto v tom najlepšom zmysle slova. Z auta je cítiť veľké sebavedomie, je dobre ovládateľné, tlmiče pracujú v akurátnom nastavení a hoci som jazdil na mierne prehustených zimných gumách, jazda bola mimoriadne komfortná. Občasné buchnutie od zadnej nápravy však spomeniem tiež, pretože miestami ma znepokojovalo, ale na pozitívnom dojme z auta neubralo. Nová Fabia si polepšila po každej stránke a je pripravená nadviazať na úspechy predchádzajúcej generácie.
Čo treba uznať
- Nová Fabia dospela po každej stránke.
Čo nám chýbalo
- Príjemnejší zvuk pri zatváraní dverí.
Čo nás prekvapilo
- Dobrý svetelný výkon Full LED svetiel.
Škoda Fabia 1,0 TSI 110 k 6MT Style
Cena (základ/verzia/test) 12 110/16 110/19 599 €
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
- preplňovaný zážihový R3/12V, zdvihový objem valcov 999 cm3, max. výkon 81 kW (110 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 200 Nm pri 2 000 – 3 000 ot.min-1. Emisie CO2 113 – 129 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 9,7 s, vmax=205 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 5,0 – 5,7/5,5 l/100 km.
Rozmery a hmotnosť
- dĺžka / šírka / výška (mm) = 4 108 / 1 780 / 1 459
- Rázvor osí náprav (mm) = 2 564
- Prev. hmotnosť / už. zaťaženie = 1 241/ 389
Ikonky
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – nie
- AUX/USB – nie/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 8,0”
- Batožinový priestor: 380 dm3
Plusy a mínusy
- priestranný interiér
- vyvážené jazdné vlastnosti
- výborné Full LED svetlá
- množstvo výbavy len za príplatok
- plechový zvuk zatvárania dverí
SEAT Ibiza 1,5 TSI EVO DSG7 FR Family
Cena (základ/verzia/test) 18 405 /19 860/ 19 190 €
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
- preplňovaný zážihový R/16V, zdvihový objem valcov 1 498 cm3, max. výkon 110 kW (150 k) pri 5 000 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 500 – 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 138 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 8,1 s, vmax=216 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 6,1 /5,8 l/100 km.
Rozmery a hmotnosť
- dĺžka / šírka / výška (mm) = 4 059 / 1 780 / 1 447
- Rázvor osí náprav (mm) = 2 564
- Prev. hmotnosť / už. zaťaženie = 1 261/364
Ikonky
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – áno
- AUX/USB – nie/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 8,25”
- Batožinový priestor: 355 dm3
Plusy a mínusy
- príjemný dizajn exteriéru
- podsvietené výduchy klimatizácie
- systém automatickej jazdy v zápchce
- denné svetlá bez špecifického podpisu
- zladenie DSG prevodovky s motorom pri rozjazde
Hyundai i20 1,0 T-GDi MHEV 48V Style
Cena (základ/verzia/test) 11 990 /17 990/ 21 580 €
Záruka 5 rokov bez obmedzenia km
Motor
- preplňovaný zážihový R3/12V + HEV, zdvihový objem valcov 998 cm3, max. výkon 88 kW (120 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 200 Nm pri 2 000 – 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 116 – 125 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 5,5 s, vmax=250 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 9,2 / – l/100 km.
Rozmery a hmotnosť
- dĺžka / šírka / výška (mm) = 4 040 / 1 775 / 1 450
- Rázvor osí náprav (mm) = 2 580
- Prev. hmotnosť / už. zaťaženie = 1 200/450
Ikonky
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – áno
- AUX/USB – nie/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,25”
- Batožinový priestor: 262 dm3
Plusy a mínusy
- dobrý pomer cena/hodnota
- automat s funkciou plachtenia
- úroveň výbavy
- extravagantný dizajn
- vyššia spotreba mild-hybridu
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov