Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Pre túto chybu neprešlo STK väčšina nespôsobilých áut

Počas vlaňajšku bolo na všetkých staniciach technickej kontroly v rámci Slovenska  vykonaných spolu takmer 1 a pol milióna technických kontrol vozidiel, čo je doposiaľ historicky najvyšší počet. Medzi najčastejšie príčiny, pre ktoré v roku 2021 neprešlo sitom STK najviac preverovaných áut, patrili problémy s brzdami, osvetlením a podvozkom.

Za uplynulý rok 2021 sa na Slovensku urobilo najviac technických kontrol vozidiel v doterajšej histórii. Po poklese v roku 2020 spôsobenom pandémiou ochorenia COVID-19 a najmä s tým súvisiacimi hygienickými opatreniami, vlani opäť zaznamenali nárast celkového počtu technických kontrol, a to medziročne o 3,85 %. V roku 2021 bolo vo všetkých staniciach technickej kontroly v Slovenskej republike vykonaných celkovo 1 496 618 technických kontrol vozidiel, z toho bolo 1 284 514 technických kontrol pravidelných, ďalšie boli opakované, administratívne či zvláštne. Po vykonaní 1 284 514 pravidelných technických kontrol bolo 86,78 % vozidiel s hodnotením spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách, v 11,57 % prípadoch boli autá z dôvodu zistenej vážnej chyby vyhodnotené ako dočasne spôsobilé a 1,65 % vozidiel bolo nespôsobilých na premávku. Podiel neúspešných vozidiel (zahŕňajúcich vozidlá hodnotené ako dočasne spôsobilé a nespôsobilé), ktorý je dôležitým kritériom pri porovnávaní kvality kontroly medzi jednotlivými STK alebo aj medzi jednotlivými štátmi EÚ navzájom, sa príliš nezmenil. V roku 2019 išlo o 13,03 % kontrolovaných vozidiel, v roku 2020 13,58 % a v roku 2021 13,22 %. Pre porovnanie, v roku 2019 dosahoval podiel neúspešných vozidiel pri prakticky rovnakom obsahu technickej kontroly v Estónsku 15 %, v Nemecku a Španielsku 21 %, vo Švédsku 25 %, vo Fínsku 27 %, v Írsku 36 % a v Lotyšsku až 40 %. Na opačnom konci rebríčka EÚ boli štáty ako Česká republika s 8 % alebo Poľsko s 2 %.

Keď redakcie pri údajoch o spotrebe zahmlievajú…

Najväčším problémom sú brzdy

Keď sa pozrieme na štatistiky zistených vážnych a nebezpečných chýb v prípade ľahkých vozidiel (kategórií L, M1, N1 a O2) pri pravidelných technických kontrolách v roku 2021, najväčším problémom sú brzdové zariadenia, potom osvetlenie a podvozok s príslušenstvom. Brzdy pritom tvoria viac ako 51 percent zo zistených závažných nedostatkov. A pritom často stačí len málo. Rozchodenie valčeka v strmeni vie pomôcť a nestojí prakticky nič. Ani samotný repas a výmena gumičiek, alebo aj valčeka poväčšine nie je drahá záležitosť. A navyše, brzdy sú kľúčovým elementom pre bezpečnosť, ich stav netreba podceňovať.

Zdroj: Testek

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov