Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Renault Master H2-TECH – Rýchlo, zeleno a na vodík

Renault Master H2-TECH patrí medzi prototyp vodíkového úžitkového auta, ktorý by mal pomôcť riešiť udržateľnú mobilitu.

Elektromobilita v úžitkových autách má niekoľko nevýhod, ktoré súkromný užívateľ síce vie akceptovať a vie sa s nimi pomerne rýchlo vysporiadať, no pre zarábajúce subjekty v oblasti dopravy to je nemysliteľné. Reč je o prestojoch pri nabíjaní. Auto keď stojí, nezarába a o úžitkových autách to platí dvojnásobne. Prepravné firmy si jednoducho prestoje nemôžu dovoliť. Rýchlo blížiace sa problémy súvisiace so sprísňovaním environmentálnych predpisov by mala pomôcť riešiť spoločnosť HYVIA, ktorá je rozdelená 50:50 medzi skupinou Renault a Plug Power. Tú tvorí 50 zamestnancov, ktorý chcú riešiť problémy dopravy rýchlo, zeleno a cestu vidia vo vodíku. Okrem samotných vozidiel na vodík pripravujú aj techniku spojenú s tankovaním. Vďaka prvým prototypom by čerpanie vodíka nemalo trvať dlhšie ako 5 minút, čo je veľmi prijateľná hodnota v porovnaní s dobou nabíjania.

Všetko Made in France

Všetky komponenty potrebné na stavbu dodávok pochádzajú z Francúzka. Základ dodávky pochádza z fabriky Batilly, osadenie elektrických komponentov vykonáva PVI, čo je ďalšia dcérska spoločnosť skupiny Renault v Gretz-Armainvilliers, elektromotor dodáva závod Cléon a v neposlednom rade palivové články pochádzajú zo závodu Flins.

Rôzne verzie, rôzne dojazdy

Pred časom spolupráca priniesla prvé ovocie v podobe trojice úžitkových prototypov na vodíkových pohon Renault Master Van H2-TECH, Renault Master Chassis Cab H2-TECH a Renault Master Citybus H2-TECH. Verziou s najväčším dojazdom je práve prvý spomenutý model Master Van H2-TECH. Klasická dodávka s objemom skrine 12 mponúka okrem prevádzky bez emisií CO2 aj zaujímavý dojazd 500 km. Prototyp  je vybavený palivovým článkom, ktorý má výkon 30 kW, batériou s kapacitou 33 kWh so štyrmi rovnakými nádržami, ktoré spolu obsahujú 6 kg vodíka. A teraz pozor, nachádzajú sa pod strechou, nie v podlahe ako pri osobných vodíkových autách. Ďalšou plne úžitkovou verziou je model Master Chassis-Cab H2-TECH. Je to v podstate rámový podvozok, na ktorý je možné postaviť rôzne nadstavby. Jednou z nich je skriňa s objemom 19 m3, s ktorou by sa mal dojazd pohybovať na úrovni približne 250 km. Pýtate sa prečo ten rozdiel? Nádrže na vodík budú len 2 a spolu budú môcť poňať 3 kg vodíka. Tu sa nachádzajú aj s palivovým článkom zospodu pod podlahou korby. Posledným je verzia mestského minibusu, označovaná Master City Bus H2-TECH. Tá prepraví 9 sediacich a 6 stojacich cestujúcich na vzdialenosť približne 300 km, keďže má len 1 veľkú nádrž na 4,5 kg vodíka, tiež na streche. Minibusová verzia je vybavená aj bočnou plošinou, ktorá uľahčí nastupovanie a vystupovanie pre osoby ZŤP, prípadne mamičky s kočíkmi.

Zaťaženie nie je známe

Dodávky na alternatívny pohon majú tiež jeden spoločný menovateľ. V porovnaní s klasickými naftovými verziami sú ťažšie, takže v danej triede naviazanej aj vodičské oprávnenia sk. B, unesú bez výnimky menej. Preto sa naprieč Európou chystá novela zákona, ktorá by pri jazde s ekologickými vozidlami umožňovala vyššiu hranicu maximálnej celkovej hmotnosti na 4 250 kg. Koľko nové dodávky vážia, a koľko do nich môžete naložiť zatiaľ známe nie je. K prvým zákazníkom sa dostanú už v priebehu tohto roka.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov