Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mercedes-EQA 250 – Prvý schodík

Mercedes-EQA 250 je aktuálne vstupnou bránou do sveta elektrických modelov Mercedes-EQ.

Začnem tým, že je postavený na základoch modelu GLA. Na pohľad sa od neho líši hlavne zablendovanou lesklou maskou chladiča, zmenenými svetlometmi, špecifickým podpisom denných svetiel a LED pásikom nad maskou, ktorá ich prepája, prepojenými zadnými svetlami a aerodynamickejšími diskami kolies. Práve aerodynamické úpravy boli jedným z prvých krokov vývoja vozidla, pretože aerodynamika hrá kľúčovú úlohu v energetickej spotrebe, a teda aj dojazde elektromobilu. Spomínaná maska chladiča a aerodynamické kolesá, upravený nárazník, aktívne klapky za vstupným otvorom chladiaceho vzduchu, spojlery blatníkov kolies, kryty zrkadiel, rovná doska pod podlahou, ale trebárs aj taký detail, ako je tesnenie svetlometov, zlepšili už beztak dobrý súčiniteľ aerodynamického odporu, a to aj napriek tomu, že aj základný model má veľké 18-palcové kolesá. EQA má súčiniteľ cx = 0,28. Interiér je navlas identický s modelom GLA vrátane voliča prevodovky, pádielok pod volantom, voliča jazdných režimov… Jedinou zmenou je špecifický „otáčkomer“ prispôsobený elektrickému pohonu plus funkcie a služby systému MBUX súvisiace s elektrickým pohonom.

Všetko dopredu

Na pohon slúži trojfázový asynchrónny motor, ktorý prostredníctvom jednostupňovej prevodovky a diferenciálu poháňa kolesá prednej nápravy. Elektromotor, prevodovka s diferenciálom, chladiaci systém aj výkonová elektronika tvoria jeden kompaktný celok. Silnejšie verzie EQA 300 a 350 majú pohon oboch náprav, pričom sa o pohon zadnej nápravy stará druhý elektromotor. Avšak celkom iný ako predný, vzadu je totiž synchrónny elektromotor budený magnetmi. Balans medzi výkonom predného a zadného elektromotora reguluje riadiaca jednotka 100-krát za sekundu v závislosti od jazdnej situácie, ale najzaujímavejšie je, že riadiaca jednotka – v záujme čo najnižšej energetickej spotreby – do maximálnej miery uprednostňuje zadný elektromotor. Vráťme sa však k EQA 250, elektromotor má 140 kW a 375 Nm, čo spolu s priamymi reakciami dáva vozidlu veľmi dobrú dynamiku. Už v komfortnom režime sú reakcie motora presvedčivé, v športovom ešte ostrejšie. Pri silnejšom pridaní plynu z miesta má dokonca predná náprava problém preniesť hnaciu silu na cestu – a to platí už aj na komfortný režim. Elektromotory nie sú úplne bezhlučné, ale sú tiché a až na špecifické prípady ich v skutočnosti nepočujete, no pri EQA ma prekvapilo, že motor po celý čas píska. Nie je to nijako prenikavé, no keď som jazdil bez rádia, tak som to počul.

Dodávam, že v športovom režime je motor podporený umelým zvukom. Mercedes udáva kombinovanú spotrebu v kombinovanej prevádzke podľa WLTP 17,7 kWh/100 km a dojazd 426 km. Ja som s EQA najazdil 1 159 km s priemernou spotrebou 18,1 kWh. Po nabíjaniach mi palubný počítač indikoval dojazd 384 – 432 km, v závislosti od toho, ako som jazdil pred nabíjaním. Každopádne, v lete môžete počítať s dojazdom na hranici 400 km, v zime samozrejme nižšou. Ďalšou zaujímavosťou v rámci údaja o spotrebe vám MBUX povie aj to, koľko ste s celkovej spotreby minuli na jazdu, koľko na kúrenie, resp. chladenie, a koľko na ostatné spotrebiče (rádio, svetlá…). Ja som napríklad v rámci jednej z jázd využil na pohon iba 90 percent energetickej spotreby, 4 percentá na klimatizáciu a 6 % na ostatné spotrebiče. V súvislosti so samotnou jazdou by som vyzdvihol, že podvozok nie je zbytočne tvrdý a že v riadení cítite auto. Stretávacie svetlá nie sú bohvieaký výstrel do sveta – majú krátky dosvit, ale diaľkové sú dobré. Ako to v prémiových značkách býva zvykom, za mnohé prvky sa pripláca, a tak testovaný model mal iba cúvaciu kameru. Bočné a prednú nemal. Zato „bradavica“ na čelnú kamera tam nechýbala. V kabíne nájdete iba USB konektory typu C. USB-B chýba a, čo mi je ľúto, nie je tam ani 230 V konektor.

Na jednotku s hviezdičkou

Mercedes má výborne vyriešenú rekuperáciu, asi najlepšie spomedzi všetkých. Pod volantom máte dve pádielka „+/–“, ktoré sa tvária ako obyčajné pádla prevodovky, no v skutočnosti slúžia na menenie intenzity rekuperácie. K dispozícii máte 4 stupne D–, D-, D a D+, pričom D+ zodpovedá nulovej rekuperácii, resp. voľnému rolovaniu. Poznamenávam, že medzi tretím a štvrtým stupňom rekuperácie je obrovský skok. Piatym stupňom je DAUTO, teda automatická rekuperácia v závislosti od profilu cesty (gradient, oblúk zákruty, križovatka, kruhový objazd), rýchlostného obmedzenia (či už na základe mapových podkladov navigácie alebo kamery čítajúcej dopravné značky) a odstupu a rozdielu rýchlosti voči autu idúcemu pred vami.

EQA má vynikajúco vyriešenú rekuperáciu!

Vďaka veľkému rozsahu rekuperácie medzi jednotlivými stupňami a jednoduchému ovládaniu dvoma páčkami si vždy môžete zvoliť správnu intenzitu rekuperácie a nie ste nútený voliť nejaký kompromis. A to je základom nízkej spotreby. Dodávam, že v každom stupni rekuperácie – okrem voľného rolovania – funguje tzv. jednopedálové ovládanie, t. j. intenzitu rekuperácie si môžete doladiť jemnou prácou s plynom. Samozrejmosťou je tzv. Eco Assist, teda tip, kedy má vodič dať nohu z plynu – v závislosti od blížiaceho sa rýchlostného obmedzenia (napríklad začiatok obce, znížená rýchlosť v danom úseku), zákruty, križovatky, topografie cesty, pomalšieho vozidla pred vami…

Hardvér aj softvér

Akumulátor s kapacitou 66,5 kWh pozostáva z piatich modulov, ktoré sú uložené pod podlahou kabíny. Hliníkový rám akumulátora je súčasťou karosérie a zvyšuje tuhosť pôvodnej karosérie. Pravda je taká, že tá tuhosť nie je nijako oslnivá. Pri prejazde nerovností, pri výjazdoch na obrubník atď. karoséria pracuje, dvere preto občas pukajú a plasty v interiéri drnčia. Dodávam, že svetlá výška EQA je viac ako 200 mm, pričom najnižší bod je práve plech chrániaci akumulátor zospodu. Mercedes má veľmi dobre vyriešený tepelný manažment akumulátora, o ideálnu teplotu akumulátora sa stará tepelná platňa pod celým akumulátorom, ktorá je napojená na chladiaci okruh. Všetkých päť modulov, všetkých 200 článkov akumulátora je preto rovnomerne chladených alebo vyhrievaných.

Inteligentný softvér pomáha šetriť elektrickú energiu.  

Súčasťou štandardnej výbavy je tepelné čerpadlo, ktoré znižuje energetický odber. Nielen tepelný hardvér, ale aj manažment je do detailov premyslený. Keď máte napríklad aktivovanú navigáciu, tak krátko pred príchodom na nabíjaciu stanicu elektronika upraví teplotu akumulátora tak, aby od prvého momentu mohol byť nabíjaný vysokým výkonom. Avšak aj vtedy, keď nemáte aktivovanú navigáciu, zastavíte na rýchlonabíjacej stanici a teplota akumulátora je nízka, riadiaca jednotka v prvej fáze využije časť energie na zahriatie akumulátora, aby sa akumulátor mohol čo najskôr začať nabíjať najvyšším možným výkonom. V oboch prípadoch sa tým skracuje čas nabíjania.

100 alebo 11 kW

Dodajme, že na rýchlonabíjačke dokážete EQA nabíjať výkonom 100 kW, pričom z 10 na 80 % trvá nabíjanie zhruba 30 minút. Na nabíjanie striedavým prúdom má EQA vstavaný menič, ktorý umožňuje nabíjať s výkonom 11 kW. Z 10 na 100 % tak nabijete akumulátor za 5:45 hodiny. Samozrejmosťou je možnosť nastaviť si čas odjazdu, nabíjací prúd a tiež kapacitu, na akú sa má akumulátor nabiť. Okrem toho si môžete počas nabíjania predhriať kabínu. Zaujímavé je, že na uvoľnenie nabíjacieho kábla nestačí odomknúť auto, ale musíte stlačiť aj tlačidlo pri konektore. A aby  ste vaše EQA mohli využívať skutočne všade, Mercedes vám dá nabíjaciu kartu Mercedes Me Charge, ktorá je platná v takmer všetkých sieťach nabíjacích staníc po celej Európe.

Hoci je EQA 250 prvým schodíkom do sveta Mercedesu-EQ, technologicky je veľmi vyzreté. Škoda len pracujúcej karosérie a pukajúcich plastov.

 

EQS od Mercedes-EQ – Manifest sily, prvá jazda

Čo treba uznať

  • Vynikajúco prepracovaná rekuperácia vrátane režimu DAUTO.

Čo nám chýbalo

  • 230 V konektor.

Čo nás prekvapilo

  • Karoséria pracovala, dvere pukali.

Mercedes-EQA 250

Cena (základ/test)                                          43 090/64 350 €

Záruka                                                           2 roky bez obmedzenia km                                                             

Motor

  • Trojfázový asynchrónny elektromotor, max. výkon 140 kW (190 k), max. krútiaci moment 375 Nm. Nominálna/využiteľná kapacita  akumulátora 78,9/66,5 kWh.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 8,9 s, vmax = 160 km/h, kombinovaná spotreba podľa WLTP/test 17,7 – 19,1/18,1 kWh/100 km, dojazd WLTP/test 398 – 426/390 – 400 km. 

Ikonky

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi
  • USB
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 10,25
  • Batožinový priestor: 340 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov