Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

AUDI Q4 e-tron 40 – Na jazde záleží!

Audi Q4 e-tron 40 je elektromobil, ktorý nenechá chladným vaše vášne.

Pri pohľade na Q4 e-tron by ste ani nepovedali, že má elektrický pohon. Vyzerá ako bežné SUV, dokonca má aj mohutnú masku chladiča. Keď sa však naň poriadne zahľadíte, zistíte, že maska je zablendovaná a kapota je akosi krátka. To sú neklamné znaky toho, že stojíte zoči-voči elektromobilu. Tento konkrétny je postavený na podlahovej platforme MEB, na ktorej stoja aj Škoda Enyaq iV a Volkswagen ID.4. Dlhý rázvor náprav spolu s koncepciou elektrického pohonu vytvárajú na pomery vonkajších rozmerov auta veľkorysý vnútorný priestor na dĺžku. Navyše, uprostred kabíny pred zadnými sedadlami nie je stredový tunel, vďaka čomu majú pasažieri vzadu viac miesta na nohy. Pravda je však taká, že zadné sedadlá sú relatívne nízko, takže sedáky nepodopierajú stehná, čo môže na dlhých cestách predstavovať problém. Ale po prvé týka sa to iba dospelých ľudí a po druhé sa asi zhodneme v tom, že si nikto súdny dnes ešte nekupuje elektrické auto na to, aby s ním absolvoval pravidelne dlhé vzdialenosti, navyše so štyrmi dospelými na palube. A po tretie vzhľadom na výbavu vnímam tento konkrétny exemplár ako obraz človeka, ktorý sa ani pri elektrickom pohone nechce zriecť radosti z jazdy.

Bytie za volantom

Začnem samotným bytím za volantom, pretože okrem toho, že Q4 e-tron ako taký má famózne tvarovanú prístrojovú dosku, ktorá sa musí páčiť každému, má testovaný exemplár prvky S Line. Menovite volant s logom S Line, čierny strop, hliníkové pedále…, ale najmä anatomické sedadlá S Line. Už samotné sedadlá sú vynikajúce, na moje telo majú akurátnu veľkosť, relatívne pevnú výplň, pevné vedenie tela v oblasti chrbta aj stehien. Navyše sa dajú nastaviť do nízkej pozície, čo umocňuje športový pocit.

Presne takéto sedadlá chcete v Audi, rozhodne nie obyčajné!

Presne takéto sedadlá chcete v Audi, rozhodne nie obyčajné. Volant je štvorramenný, sploštený zhora aj zdola a dobre sa drží, a to tak ležérnym spôsobom, keď máte oba lakte opreté, ako aj pri športovej jazde. Akurát, keď potrebujete prekladať ruky, tak vtedy dvakrát skosený volant nie je ideálnym riešením. A chybičkou krásy sú aj dotykové plôšky na ramenách volantu, cez ktoré som pri väčšom uhle natočenia volantu, obzvlášť pri prekladaní rúk, neraz nechtiac preladil rádio, pridal alebo ubral hlasitosť, prepol funkciu palubného počítača. Preč s týmito dotykovými plôškami!  Športový pocit podporujú aj relatívne strmo skosené A-stĺpiky. Prístrojovej doske dominujú dva displeje – jeden virtuálny kokpit, ktorý nahrádza klasické budíky ,a druhý dotykový displej systému MMI. Audi našťastie ponechalo priame ovládanie klimatizácie – mimo dotykového displeja. Zaujímavým prvkom je držiak nápoja v hornej časti výplní dverí. Kým som to nezažil, ani som netušil, aké je otravné siahať dole do dverí po fľašku alebo ju tam vracať.

 

Elektrina

Q4 e-tron vo verzii 40 má akumulátor s nominálnou kapacitou 82 kWh, z čoho vozidlo reálne využíva 76,6 kWh. Pri normovanej spotrebe podľa protokolu WLTP 17,3 – 19 kWh/100 km by to malo stačiť na 475 – 520 km. V mojom prípade indikoval palubný počítač na konci testu priemernú spotrebu 18,9 kWh, čo by teoreticky malo vystačiť na zhruba 400 km. Vstavaný menič umožňuje nabíjať auto so striedavým prúdom s výkonom 11 kW a pri jednosmernom prúde auto pripúšťa maximálny nabíjací výkon 125 kW. Nabiť akumulátor z 25 % kapacity mi tak trvalo zhruba hodinu a dvadsať minút. Audi v záujme čo najdlhšej životnosti akumulátora odporúča, aby ste ho nabíjali čo najmenším výkonom a na každodennú jazdu maximálne do 80 %. Doplna ho nabíjajte iba pred dlhšou jazdou. Úroveň nabitia si, samozrejme, nemusíte strážiť, ale si ho môžete nastaviť v menu systému MMI.

Elektromotor s výkonom 150 kW (204 k) je uložený nad zadnou nápravou a, pochopiteľne, túto nápravu aj poháňa. Neviem, či je to tým, že som už zmagorený z iných elektromobilov alebo tým, že som sedel v Audi a s Audi sa predsa len jazdí trochu dynamickejšie, navyše v Audi s prvkami S Line, ktoré podporujú športový fíling, ale záťah elektromotora sa mi zdal nemastný-neslaný, akoby precedený cez nejaké sitko. Áno, motor na pridanie plynu zareagoval okamžite, ale záťah nebol taký energický, akoby som na základe pocitov z bytia za volantom čakal. Dodávam, že testovaný exemplár napriek vysokej výbave nemal systém Audi drive select, takže som sa musel uspokojiť s jediným jazdným režimom. Na druhej strane, táto verzia nie je top z ponuky Q4 e-tron a na bežné mestské aj prímestské potreby – rozvoz detí do školy a na krúžky, nákupy, cesta do práce a domov atď. – ten výkon plne postačuje. Samozrejmosťou sú tri stupne rekuperácie plus plachtenie, medzi ktorými prepínate pádielkami pod volantom, a tiež automatická rekuperácia, ktorá mení úroveň spomalenia podľa aktuálnych podmienok. Ani najintenzívnejšia úroveň nie je príliš silná, auto v nej dosahuje maximálne spomalenie 0,15 g.

Športový podvozok budete chcieť

Absolutórium si zaslúži podvozok a riadenie. A začnem riadením, ktoré je presné, prevodový pomer je akurátny a posilňovač vám pomáha presne toľko, aby ste sa nenarobili, ale zároveň cítili auto vo volante. A cítite aj dianie pod kolesami. Testovaný model mal športový podvozok, podobne ako S Line sedadlo, aj športový podvozok chcete. Cítiť, že je pevnejší, ale nie je príliš tvrdý a nebúcha do karosérie, takže komfort nijako zvlášť neutrpí. Pritom fantasticky funguje nielen v zákrutách, ale trebárs aj na ceste s prepadnutými krajnicami. Auto ide akosi automaticky rovno, nemusíte korigovať smer, pretože priečne pohyby karosérie tak dobre kontroluje, že nedávate do volantu mimovoľné impulzy, ktorými by ste ten smer rozhasili. Aj v zákrutách, aj na cestách s prepadnutými krajnicami ide auto vždy tam, kam ho nasmerujete. Audi Q4 e-tron jazdí tak dobre, že je človeku až ľúto, že maximálna rýchlosť je obmedzená na 160 km/h. Mimochodom, aktuálne ku všetkým modelom Q4 e-tron dostanete kartu ZSE Drive, platnú na jeden rok s kreditom na nabíjanie energie vo výške 4 500 kWh, čo zodpovedá najazdeniu zhruba 15 000 km.

Čo treba uznať

  • Vynikajúci podvozok, výborný posed za volantom.

Čo nám chýbalo

  • Vyššia maximálna rýchlosť.

Čo nás prekvapilo

  • Aj za cúvaciu kameru sa musí priplatiť.

Audi Q4 e-tron 40

Cena (základ/test)                                          45 430/71 417 €

Záruka                                                           3 roky alebo 90 000 km                                                                

Motor

  • Trojfázový synchrónny elektromotor s permanentným magnetom, max. výkon 150 kW (204 k), max. krútiaci moment 310 Nm. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 82/77 kWh.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 8,5 s, vmax=160 km/h (el. obm.), dojazd vo WLTP 475 – 520 km, spotreba WLTP/test 17,3 – 19,0/18,9 kWh/100 km. 

Ikonky

  • Bluetooth
  • Wi-fi
  • AUX/USB
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 11,6
  • Batožinový priestor: 520 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov