Toyota GR86 – Dokonalosť bude v ponuke len 2 roky
Toyota predstavuje úplne nový model GR86. Spolu s modelmi GR Supra a GR Yaris je to tretí globálny model GR od Toyoty, ktorý dotvára „silnú trojku“ čistokrvných športových vozidiel. Stavia na skúsenostiach súťažného tímu TOYOTA GAZOO Racing z motoristického športu. Vyrábať sa bude len dva roky, takže sa musíte poponáhľať. EÚ, ďakujeme...
Dodnes si pamätám, ako som pred rokmi šiel po testovací kus Toyota GT86. Krásna modrá farba… po pár kilometroch som sa jazdecky cítil ako vo svojom 20-ročnom Lexuse IS, najmä vďaka kulise manuálnej prevodovky. Niektoré veci a pocity za volantom sú proste neopísateľné a je to balzam na dušu, keď nové auto cítite aj v 21.storočí presne tak, ako by bolo vyrobené na prelome milénií… Až na ten zvuk motora, jednoducho GT-ečkovemu boxeru chýbali grády. Mimochodom, diferenciály sú aj napriek veľkému medzigeneračnému rozdielu medzi IS-kom a GT86 zameniteľné, len je iný prevodový pomer, a iné uchytenie poloosí. Diferák z GT86, resp. jeho obal je aj o trochu ľahší, keďže mu chýbajú rebrá na spodnej strane, ktoré by zabezpečovali chladenie.
Nové kupé bude predstavovať nový najdostupnejší model z radu Toyota GR. Model nadväzujúci na predchodcu GT86, ktorý znamenal návrat Toyoty k vývoju športových vozidiel, si zachováva tradičné usporiadanie s motorom vpredu a pohonom zadných kolies. Pod kapotou aj naďalej zostáva vysokootáčkový štvorvalec s protibežnými piestami („boxer“), avšak s vyšším zdvihovým objemom, prinášajúcim podstatné navýšenie výkonu a krútiaceho momentu. Vďaka technickým úpravám motora a prevodovky sa vyšší výkonový potenciál podarilo pretaviť do hladkej a suverénnej akcelerácie v celom spektre otáčok.
Vývoj podvozka bol zameraný na zníženie hmotnosti a ďalšie zníženie ťažiska vozidla v prospech ešte ostrejších reakcií na podnety vodiča. V širšej miere sa využíva hliník a ďalšie ľahké, no pevné materiály, resp. strategicky rozmiestnené výstuže rámu karosérie na dosiahnutie vyššej tuhosti celého vozidla. Systémy zavesenia kolies ďalej ťažia z detailných úprav v záujme optimalizácie ovládateľnosti. V rámci vývoja nových aerodynamických prvkov karosérie konštruktéri využili poznatky kolegov z motoristického športu.
Radosť za volantom – Waku Doki
Nová Toyota GR86 sa predstavuje ako „analógové vozidlo pre digitálnu éru“, navrhnuté skutočnými nadšencami pre podobne zmýšľajúcich používateľov s dôrazom na ničím nerušený pôžitok z jazdy – teda charakter, pre ktorý v japončine existuje slovné spojenie „waku doki“. Ako nový najdostupnejší model s označením GR prináša toto vozidlo kvality, ktorými model GT86 priviedol k Toyote nových fanúšikov a vyvolal záujem o automobilovú kultúru tejto značky prostredníctvom účasti na lokálnych motoršportových akciách a inšpirácie pre tuningových nadšencov, ako aj dodávateľov automobilových dielov.
VÝKON A JAZDNÉ SCHOPNOSTI
Určujúcim prvkom nového modelu GR86 je podobne ako v prípade modelu GT86 motor typu „boxer“ s protibežnými piestami, ktorý je kľúčom k jazdným schopnostiam vozidla, keďže sám osebe prispieva k nízkemu ťažisku. Štvorvalcová jednotka s ventilovým rozvodom DOHC 16V využíva rovnaký blok valcov ako v minulosti, avšak zdvihový objem narástol z 1998 na 2387 cm3, a to vďaka zväčšeniu priemeru vŕtania z 86 na 94 mm.
Motor s rovnako vysokým kompresným pomerom 12,5:1 vykazuje vyšší výkonový potenciál: maximálny výkon narástol približne o 17 % z pôvodných 200 k (147 kW) na 234 k (172 kW) pri 7000 ot./min. Vďaka tomu sa podarilo zlepšiť zrýchlenie z nuly na 100 km/h o viac než jednu sekundu na 6,3 sekundy (resp. 6,9 sekundy s automatickou prevodovkou). GR86 s manuálnou prevodovkou dosahuje najvyššiu rýchlosť 226 km/h, resp. 216 km/h v prípade automatu.
Narástol aj krútiaci moment, ktorého priebeh bol odladený tak, aby špičku 250 Nm vozidlo dosahovalo podstatne skôr – pri 3700 ot./min (predchodca GT86 dosahoval maximum 205 Nm pri 6600 ot./min). To sa podpisuje na hladkom a suverénnom zrýchľovaní až do vysokých otáčok v prospech atraktívnych jazdných schopností, napríklad pri akcelerácii na výjazde zo zákrut. Maximum krútiaceho momentu je v prípade manuálnej aj automatickej prevodovky rovnaké. Konštruktéri urobili celý rad menších úprav kvôli zníženiu hmotnosti motora a dosiahnutiu vlastností v súlade s vyšším výkonom tejto jednotky. Ide napríklad o tenšie vložky valcov, optimalizáciu plášťa valcov a nahradenie pôvodne hliníkového krytu vahadiel plastovým dielom – čím sa zároveň znížili vibrácie. Ojnice sú teraz pevnejšie a taktiež bol optimalizovaný tvar ojničných ložísk aj spaľovacej komory.
Systém vstrekovania paliva D-4S, využívajúci priame vstrekovanie paliva v kombinácii s nepriamym vstrekovaním do sacieho kanála, bol odladený v prospech rýchlejšej odozvy na stlačenie plynového pedála. Priame vstrekovanie pomáha ochladzovať valce, čím napomáha k dosiahnutiu vysokého kompresného pomeru; vstrekovanie do sacieho kanála zas prichádza k slovu za nízkeho až stredného zaťaženia motora, keď pomáha znižovať spotrebu paliva.
Ďalšie vylepšenia sa týkajú systému nasávania vzduchu do motora – zmenili sa priemer aj dĺžka sacieho potrubia, čo prispelo k lineárnejšiemu charakteru krivky krútiaceho momentu. Ďalšie zlepšenie priniesla nová konštrukcia palivového čerpadla, zaisťujúca stabilný prietok pri zdolávaní zákrut, resp. menšie vysokorýchlostné vodné čerpadlo, navrhnuté na optimálne fungovanie za vysokých rýchlostí, keď dosahuje vyšší prietok aj spoľahlivosť. Doplnený bol nový kvapalinový chladič oleja, pričom v robustnejšej konštrukcii chladiča sa teraz nachádzajú vzduchové kanáliky na zvýšenie množstva nasávaného chladiaceho vzduchu.
Súčasťou výfukovej sústavy je nová centrálna rúra s objemom 5,6 litra, z ktorej pri akcelerácii vychádza uspokojivé „pradenie“, zosilňované akustickým systémom Active Sound Control (ASC), prenášajúcim zvuk motora do kabíny vozidla.
Na potlačenie nežiaduceho hluku a vibrácií používa model GR86 nové hydraulické uloženie motora z hliníka, resp. prepracovanú a tuhšiu konštrukciu olejovej vane s novým profilom rebier.
Prevodovky
V súlade so zvýšeným výkonom a krútiacim momentom motora v modeli GR86 došlo k prepracovaniu šesťstupňovej manuálnej i automatickej prevodovky, aby nijako nenarušovali kľúčové kvality stojace za pôžitkom z jazdy. Nový olej s nízkou viskozitou v kombinácii s novými ložiskami garantuje hladké radenie aj napriek nárastu výkonu motora. Ak by chcel vodič využiť potenciál vozidla skutočne na maximum, môže jednoducho zapnúť režim Track, prípadne vypnúť stabilizačný systém vozidla (VSC). Volič prevodovky má po prepracovaní kratšie dráhy a lepšie padne do ruky. Súčasťou automatickej prevodovky sú páčky pod volantom na ručné radenie prevodových stupňov. V režime Sport prevodovka automaticky volí optimálny stupeň podľa toho, ako vodič pracuje s brzdovým a plynovým pedálom, resp. v závislosti od dynamického chovania vozidla. V záujme hladkého prenosu vyššieho výkonového potenciálu motora boli doplnené ďalšie lamely spojky a nový vysokokapacitný menič krútiaceho momentu.
Ľahký a mimoriadne tuhý podvozok
Určujúcim charakteristickým znakom modelu GT86 bola špičková ovládateľnosť – a v prípade modelu GR86 si spoločnosť Toyota dala za úlohu ponúknuť vozidlo, ktoré bude vo vodičovi vyvolávať nadšenie svojou schopnosťou správať sa presne v súlade s predstavami vodiča. Aby bolo možné nárast výkonu motora premeniť na ďalšiu porciu atraktívnych jazdných vlastností a presných reakcií, podvozok aj karoséria boli prepracované s nasadením ľahkých, no veľmi pevných materiálov v prospech vyššej tuhosti a nižšej hmotnosti. Na kľúčových miestach vozidla boli navyše doplnené výstuže. V prednej časti vozidla sú zabudované priečne vzpery v spojoch medzi nápravou a rámom vozidla, čo sa prejavuje lepším prenosom zaťaženia od predných pneumatík a potlačením ohýbania v bočnom smere. Nové sú aj vysokopevnostné upevňovacie prvky prepájajúce rám s úchytmi zavesenia kolies; vnútri kapoty je vstavaný nový priečny rám, nahrádzajúci predtým používanú voštinovú konštrukciu. Vďaka uvedeným opatreniam sa bočná tuhosť v prednej časti vozidla zvýšila o 60 %.
Kompletná prstencová konštrukcia v zadnej časti prepája hornú a spodnú časť podvozka; nové upevňovacie prvky, ktoré podobne ako vpredu prepájajú rám s úchytmi zavesenia kolies, zaisťujú lepšiu ovládateľnosť za pôsobenia priečnych síl pri prejazde zákrutami. Vnútorný plechový panel pevne spája podvozkovú platformu s rámom hornej konštrukcie. Celková torzná tuhosť karosérie sa zvýšila o 50 %. Zameranie sa na redukciu hmotnosti a zníženie ťažiska vozidla sa odrazilo v použití pevných a ľahkých materiálov vo všetkých kľúčových oblastiach. Ide napríklad o oceľové a hliníkové prvky z vysokopevnostného materiálu formovaného za tepla, napomáhajúce k lepšiemu tlmeniu bočných a pozdĺžnych náklonov karosérie. K precíznemu pospájaniu celého rámu karosérie prispelo aj použitie konštrukčných lepidiel na mnohých miestach spodnej časti karosérie.
Kapota, panel strechy aj predné blatníky sú vyrobené z hliníka; ďalšie zníženie hmotnosti priniesla nová konštrukcia predných sedadiel, tlmiča výfuku a hnacieho hriadeľa. Vďaka všetkým uvedeným opatreniam sa model GR86 pýši takmer dokonalým rozložením hmotnosti medzi nápravami v pomere 53:47. Ide o jedno z najľahších štvormiestnych športových vozidiel na trhu s najnižšie položeným ťažiskom. Pokiaľ ide o hmotnosť, GR86 sa prakticky vyrovná modelu GT86, a to aj napriek dodatočným prvkom zaisťujúcim zvýšenie bezpečnosti a ochrany pri kolízii.
Zavesenie kolies
Systém zavesenia kolies model GR86 prevzal od predchodcu GT86 – nezávislé zavesenie so vzperami McPherson vpredu, resp. dvojité lichobežníkové zavesenie na zadnej náprave, odladené v prospech ešte lepšej odozvy na pokyny vodiča a jazdnej stability. Samosvorný diferenciál Torsen sprostredkúva upokojujúcu istotu, pokiaľ ide o držanie stopy pri zdolávaní zákrut.
Celková optimalizácia vlastností tlmičov a charakteristiky pružín prispela k stabilite vozidla za každej situácie a k jeho predvídateľnému správaniu. Vpredu bola doplnená hliníková vzpera uloženia motora; zvýšila sa tiež tuhosť upevnenia prevodky riadenia.
S ohľadom na zvýšenie krútiaceho momentu 2,4-litrového motora bolo zosilnené zavesenie zadných kolies priamym prepojením stabilizátora a nápravnice v záujme maximálnej stability.
Riadenie
Nový elektrický posilňovač riadenia pracuje s prevodovým pomerom 13,5 : 1. Obe krajné polohy trojramenného volantu v modeli GR86 delí len 2,5 otáčky, čo uľahčuje manévrovanie. Kvôli zníženiu hmotnosti a zmenšeniu rozmerov využíva systém nový elektromotor zabudovaný priamo do stĺpika volantu. Upevnenie prevodky riadenia je teraz tuhšie (ako už bolo uvedené) vďaka použitiu puzdra z tvrdej gumy a nového tvaru upevňovacej podložky.
Brzdy
Na prednej aj zadnej náprave sa používajú odvetrávané kotúčové brzdy s priemerom 294, resp. 290 mm. Súčasťou štandardnej výbavy sú riadiace systémy bŕzd – ABS, brzdový asistent, systém regulácie trakcie, systém kontroly stability vozidla, asistent pre rozjazd v kopci, ako aj systém signalizácie núdzového brzdenia.
Karoséria a aerodynamika
Zovňajšok modelu GR86 predstavuje ďalší vývojový variant napnutých tvarov a prikrčeného postoja modelu GT86, ktorý dáva najavo klasické usporiadanie s motorom vpredu a pohonom zadných kolies. Nájdeme tu štylistické prvky inšpirované niektorými z najslávnejších športových vozidiel Toyota, ako napríklad 2000GT či AE86 Corolla. Svojimi rozmermi sa nový model celkovo blíži ku GT86, je však nutné spomenúť zníženie o 10 mm (na 1310 mm) a zväčšenie rázvoru o 5 mm (2575 mm). Zníženie ťažiska vozidla je kľúčovým predpokladom pre jazdné vlastnosti vyvolávajúce pocit istoty a pôžitok z jazdy – na čom má podiel aj zníženie polohy sedadla vodiča o 5 mm.
Nové LED svetlomety majú vnútorné usporiadanie v tvare písmena „L“ (podobne ako GR Supra), kým nová maska chladiča zaujme vzorom mriežky s motívom „G“, vyhradeným len pre modelový rad GR. Profil predného nárazníka má novú štruktúru, ktorá sa pýši športovým vzhľadom, a navyše pomáha k zníženiu odporových síl. Pri pohľade z boku dominujú mohutné predné blatníky a veľké prahy dverí s prahovými nadstavcami; horizontálne usporiadanie spodnej časti karosérie, tiahnuce sa naprieč hornými partiami blatníkov a cez líniu dverí, deklaruje robustný postoj vozidla v pozdĺžnom smere. O nič menej pôsobivé sú aj zadné blatníky; kužeľovitý tvar zadnej časti kabíny zas zdôrazňuje široko rozkročený postoj a nízke ťažisko vozidla. Zadné združené svetlá s výrazne trojrozmerným tvarom voľne prechádzajú do profilu vedeného naprieč celou šírkou vozidla.
Nový model využíva celý rad aerodynamických prvkov vrátane predného spojlera a plne funkčných prieduchov, navrhnutých s využitím know-how súťažného tímu Toyota Gazoo Racing. Otvory na bokoch za podbehmi predných kolies regulujú prúdenie vzduchu a potláčajú vírenie okolo pneumatík. Nové vonkajšie spätné zrkadlá s čiernou povrchovou úpravou sú zaoblené s ohľadom na čo najlepšiu aerodynamiku, kým dodatočné lamely na podbehoch zadných kolies spolu s aerodynamickými rebrami v spodnej časti zadného nárazníka pomáhajú regulovať prúdenie vzduchu cez karosériu a uľahčujú odtrhávanie vzduchu v záujme čo najvyššej jazdnej stability. Vo vyššom stupni výbavy sa na spodnej hrane veka batožinového priestoru objavuje aj zadní spojler v tvare kačacieho chvosta.
V závislosti od stupňa výbavy je model GR86 k dispozícii so 17-palcovými 10-lúčovými zliatinovými diskami kolies s brúseným povrchom, obutými do pneumatík Michelin Primacy HP, resp. s 18-palcovými čiernymi diskami kolies s pneumatikami Michelin Pilot Sport 4.
Interiér – kabína a batožinový priestor
Cieľom tvorcov interiéru modelu GR86 bolo sprostredkovať čo najlepšie usporiadanie z hľadiska použiteľnosti a ovládania všetkých palubných systémov – dominantou je tu horizontálne usporiadaný prístrojový panel, poskytujúci široký výhľad a možnosť maximálneho sústredenia vodiča na samotné šoférovanie. Nové predné sedadlá sa vyznačujú štíhlou športovou konštrukciou; čalúnenie obsahuje nezávislé výplne, zaisťujúce príkladné držanie tela. Prístup na zadné sedadlá uľahčuje odisťovacia páčka v ramennej časti predného sedadla.
Celkové zameranie na potreby vodiča sa prejavuje aj na voľbe farieb interiéru – čisto čierne vyhotovenie so striebornými akcentmi, prípadne prevažujúca čierna s detailmi čalúnenia v tmavočervenom odtieni, ktorý sa objavuje aj na prešívaní, podlahových kobercoch a detailoch dverí. Zadné sedadlá je množné sklápať pomocou páčok v kabíne, resp. odisťovacieho popruhu v batožinovom priestore. Po sklopení je v batožinovom priestore dosť miesta na prepravu štyroch kolies s pneumatikami – čo určite využijú tí, čo budú GR86 používať na súťažných okruhoch.
MULTIMÉDIÁ A INFORMÁCIE
O špecifickom postavení modelu GR86 v role športového vozidla vypovedá celý rad detailov vrátane loga GR v úvodnej animácii na 8″ centrálnom dotykovom displeji, resp. 7″ multifunkčnom informačnom displeji pred vodičom.
Multimediálny systém má procesor so zvýšeným výpočtovým výkonom, čo znamená rýchlejšie reakcie. Štandardná výbava obsahuje tuner s podporou digitálneho vysielania (DAB), Bluetooth a možnosť pripojenia smartfónov prostredníctvom rozhraní Apple CarPlay a Android Auto. Na pripájanie zariadení a ich nabíjanie sú k dispozícii aj USB porty a vstup AUX. GR86 s novým palubným komunikačným modulom poskytuje funkciu eCall pre prípad nehody alebo núdze.
Súčasťou bloku prístrojov pred vodičom je multifunkčný informačný displej a jediný kruhový otáčkomer s indikáciou rýchlosti uprostred. Obsah displeja možno voliť, nastavovať a prechádzať pomocou spínačov na volante. V režime Sport sa na displeji objavujú červené akcenty.
Keď vodič prepne vozidlo do režimu Track, zobrazenie sa zmení do podoby, ktorá zohľadňuje pripomienky profesionálnych jazdcov tímu TOYOTA GAZOO Racing. Na displeji je v tomto prípade centrálne stĺpcové zobrazenie otáčok motora, ďalej indikácia zvoleného prevodového stupňa, rýchlosti, teploty oleja a teploty chladiacej kvapaliny, aby vodič mohol kedykoľvek letmým pohľadom vyhodnotiť stav vozidla a čo najlepšie načasovať radenie.
TOYOTA GAZOO Racing
Vývoj vozidiel s označením GR – teda dvojmiestneho kupé GR Supra, modelu GR Yaris, inšpirovaného svetom súťaží rely, a teraz aj modelu GR86 – je dôkazom odhodlania spoločnosti Toyota využívať skúsenosti a know-how z motoristického športu na konštruovanie čoraz lepších automobilov pre bežných používateľov a súčasne umožniť všetkým záujemcom vychutnať si ničím nerušenú radosť zo šoférovania.
Technické údaje
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov