Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Toyota GT86: 200 koní je dosť!

Toyota GT86 je auto, pri ktorom musíte mať dostatok sebavedomia na to, aby ste neriešili hlúpe reči ľudí, ktorí hovoria, že „to je slabé“. Im totiž úplne uniká pointa tohto skvelého auta.

Telegraficky:

Čo treba uznať: Najtalentovanejší podvozok súčasnosti.

Čo nám chýbalo: Charakter a dravosť motora.

Čo nás prekvapilo: Komfort, prijateľná spotreba.

 

  

  

  

Je ťažké prísť s týmto autom za vyše 30-tisíc eur do spoločnosti ostrých hatchbackov, ktoré stoja podobné peniaze, avšak ponúkajú o sto koní  viac, nehovoriac o často dvojnásobnej porcii newtonmentrov, dostupných už aj v spodnej časti otáčkového pásma. O bohatšej a modernejšej výbave ani netreba hovoriť, aj keď sa vynovená Toyota GT86 v tomto ohľade výrazne polepšila. Nie, GT86 vás nekopne do chrbta s takou vehemenciou, nevystrelí vás na stovku  za taký krátky čas a nemôžete sa s ňou preháňať po (nemeckých) diaľniciach 250-kou. To auto je totiž o niečom úplne inom. Pomer cena/výkon nemá vôbec priaznivý, ale nenájdete žiadne auto s lepším pomerom cena/zábava.

Malý update

  

  

  

Vynovená Toyota GT86 dostala do vienka niekoľko kozmetických úprav, bohatšiu výbavu, menší volant, nový prístrojový panel s  farebným displejom, ale najmä tuhšiu karosériu, lepšie vyladený podvozok a celkom nový režim systému ESC s názvom „Track“, ku ktorému sa dostaneme neskôr. Motor a prevodovka zostali nezmenené. Musíme sa teda uspokojiť s prakticky tým istým atmosféricky plneným štvorvalcovým dvojlitrom s protibežnými piestami  (tzv. boxer), ktorý dosahuje maximálny výkon 147 kW (200 koní) a krútiaci moment 205 Nm. To všetko ide cez samosvorný diferenciál typu Torsen na kolesá zadnej nápravy.

  

  

(Takmer) celé dobre

Začnem negatívne (nebojte sa, nebude to dlhé). Zvuk motora je… nie je. Nič, čo by nevyriešil ladený koncový tlmič, ale čakal by som, že dve obrovské rúry s priemerom 86 mm, najmä ak sú umiestnené na aute s takouto nebezpečnou siluetou, budú vyludzovať nejaké lahodné nabrúsené vrčanie. Diváci si teda zo zvuku GT86 neužijú nič. Posádka sa môže tešiť aspoň zo zvuku sania, ktorý je cez rezonančnú trubicu dovedený do kabíny, ale emócie tomuto boxeru chýbajú aj napriek tomu, že točí vyše 7-tisíc otáčok. Akoby nemal úprimnú radosť zo života. Ďalej to už pokračuje iba dobre. Posed v športových sedadlách je extrémne nízky, rozmiestnenie pedálov tak akurát, chod radiacej páky presný a mechanický a vodič má pred sebou veľký, centrálne umiestnený otáčkomer. Nadšenec sa tu okamžite cíti ako doma.

Na všetky spôsoby

Podobne ako ergonómia funguje aj samotná jazda. Toyota GT86 je už aj pocitovo športové auto, ktoré okamžite a bez reptania reaguje na každý povel volantu, avšak stále si ponecháva až podozrivo dobrý komfort podvozka. Ani na škaredých jamách nebúcha do karosérie a má progresívne, mäkké dorazy. Je to fantastické auto na dlhé vzdialenosti. Keď sa však s GT86 vyberiete na peknú cestu, zistíte, že jej šasi má aj iné talenty. Dovolím si povedať, že je takmer dokonalé. Aj pri bežnom jazdení dáva neustále najavo, že má poháňané zadné kolesá. Stačí trošku pridať v zákrute a vy zacítite, že vás do nej tlačí vonkajšie zadné koleso. Keď však trochu pridáte tempo, budete iba neveriacky krútiť hlavou, ako bravúrne toto auto jazdí. Menej skúsení vodiči môžu vyskúšať režim Track, ktorý pomáha vyhladiť kostrbaté povely nevyjazdených rúk a nôh. Dovolí s autom dokonca aj celkom slušne driftovať. Je to asi najlepší „športový“ režim ESC, aký som doteraz zažil. Keď to viete, veľmi vás neobmedzuje a keď to neviete, pomôže vám namiesto toho, aby vám zábavu rovno zatrhol. Lenže keď to viete a ESC vypnete úplne, môžete sa s autom doslova hrať a ono vás k tomu priam vyzýva. Načrite hlbšie do svojich šoférskych zručností a zistíte, že tých 200 koní na drifty bohato stačí, pretože driftovanie nie je iba o výkone. GT86 vás nabáda použiť iné techniky a naučiť sa s autom pracovať. Keď ho následne správne položíte do zákruty, poskytne vám dostatočný výkon na to, aby ste s autom vedeli pracovať ďalej. To, že auto myslí na zábavu, naznačuje aj vynikajúca ručná brzda. Toyota GT86 je vynikajúca platforma, ktorá vás najlepšie naučí šoférovať. Pozná všetky triky a všetky tanečné figúry, ale odhalí ich iba pri správnom požiadaní o tanec. Tu vám svaly nepomôžu. Najprv treba pekne trénovať kroky.

  

Cenazáklad/test 29 590/33 912 €

Záruka: 3 roky/100 000 km

Motor: zážihový B4/16V, zdvihový objem valcov 1 998 cm3, max. výkon 147 kW (200 k) pri 7 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 205 Nm pri 6 400 – 6 600 ot.min-1. Emisie CO2 164 g/km.

Jazdné výkony, spotreba:

0 – 100 km/h za 7,6 s,

vmax= 226 km/h, spotreba výrobca/test 7,8/8,0 l/100 km.

Text: Juraj Hrivnák, foto: autor a Peter Varga

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov