Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Hyundai Bayon – Kórejský oportunista

Hyundai Bayon je rodinný crossover, ktorý chce zaujať predovšetkým racionálne zmýšľajúcich klientov.

Pre svetové automobilky, ktoré v súčasnosti pôsobia na európskom trhu, je mimoriadne dôležité, aby mali svojho zástupcu v každom existujúcom segmente. Viaceré z nich majú v portfóliu aj modely, ktoré balansujú niekde v priestore a ťažko ich zaradiť do konkrétnej triedy. Príkladom takéhoto auta je nový Hyundai Bayon, ktorý kórejský výrobca posadil medzi svoj mestský hatchback i20 a malé SUV Konu. Viacerí pritom hovoria, že Bayon vlastne nahrádza model ix20 alebo novší i20 Active. Pravda je taká, že Bayon je (aspoň v mojich očiach) vlastne predĺžená a vyvýšená „i-dvadsiatka“ s väčším kufrom. Podľa slov výrobcu ide o crossover podobnej veľkosti ako Hyundai Kona, avšak Bayon by mal mieriť viac na staršiu, racionálne zmýšľajúcu klientelu. Prečo? Pretože je cenovo dostupný, ľahko sa doň nastupuje (sedadlá sú posadené o 4 cm vyššie ako v modeli i20) a ponúka slušný vnútorný priestor.

Tento zámer navyše potvrdzuje fakt, že Bayon sa nedočká dynamickej verzie N Line a už vôbec nie športovo ladeného N-ka. Crossover je dizajnovo odvážny, no na to som si napokon pri značke Hyundai pri jej najnovších modeloch už zvykol. Predná časť pripomína sesterskú Konu a pri jej dizajnovaní sa Kórejčania pravdepodobne inšpirovali hlavou sršňa. Na maske dominujú úzke LED svetlá hore a združené Full-LED svetlomety o stupienok nižšie, v základnej verzii dostanete len halogény. Pri pohľade na Bayon z profilu si môžete všimnúť množstvo hrán a prelisov, na môj vkus možno až príliš veľa. V zadnej časti sa Hyundai Bayon hrdí originálnymi koncovými LED svetlami, ktoré sú navzájom prepojené štýlovou lištou, takže vo výsledku vytvárajú dojem imidžového bumerangu.

Mestský typ

O Bayone hovorím ako o crossoveri predovšetkým preto, lebo nie je autom určeným do náročnejších podmienok. Svetlá výška jeho karosérie dosahuje v základnej verzii hodnotu priemerných 165 milimetrov. Mnou testovaný Bayon v najvyššej verzii Style sa pýšil 17-palcovými diskami kolies (rozmer 205/55 R17), čo prispievalo aj k zvýšeniu svetlej výšky podvozka približne o 20 mm. O tom, že Hyundai Bayon je skôr mestský typ, svedčí aj taká maličkosť ako neprekryté prahy dverí. Za všetkým však treba hľadať zámer kórejského výrobcu odlíšiť novinku od modelu Kona, ktorý môže mať pohon všetkých kolies a nestratí sa ani mimo asfaltu. Silná stránka Bayonu sa ukáže po presune do interiéru.

Už som spomínal vyšší posed, jednoduchšie nastupovanie a teraz pridám ešte aj pohodlné sedadlá s výraznou bočnou oporou. Zvnútra je Bayon takmer totožný s modelom i20, no to je skôr pochvala ako kritika. Nový majiteľ si síce bude musieť zvyknúť na väčšie množstvo tvrdých plastov, avšak kvalitne spracovaných a hodnotne pôsobiacich. Vo verzii Style hrá prím dvojica displejov s rozmerom 10,25 palca, s príjemným a intuitívnym ovládaním. Chválim digitálny kokpit s viacerými štýlmi zobrazovania údajov v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Páčila sa mi práca zabudovanej online navigácie a tiež bezdrôtové zrkadlenie mobilného telefónu cez Android Auto a Apple Car Play. Z praktického hľadiska dávam Bayonu palec hore za manuálne ovládanie automatickej klimatizácie aj za poličku s integrovanou nabíjačkou o úroveň nižšie. Najväčším plusom nového Hyundaiu je z môjho pohľadu priestrannosť interiéru a to nielen na predných sedadlách.

hyundai bayon

V rámci možností podvozkovej platformy majú dostatok miesta aj pasažieri na zadných sedadlách. Predovšetkým miesta na kolená a chodidlá je v Bayone viac než v i20 a dokonca viac ako v Kone. Vo verzii Style s príplatkom 700 eur za audiosystém BOSE má auto navyše aj luxusný prvok v podobe vyhrievania zadných sedadiel. Za nimi sa potom nachádza ďalší z tromfov Bayonu – batožinový priestor s objemom 411 litrov. Platí to len v prípade, že nemáte vrcholnú motorizáciu s mild-hybridnou technológiou tak ako my. Pri nej sa totiž v priestore na rezervné koleso nachádza batéria, ktorá kufor papierovo zmenšuje na 334 litrov. Ak sa bavíme o využiteľnom priestore (bez ohľadu na to, čo sa nachádza pod podlahou), tak ten je vo všetkých verziách prakticky rovnaký.

Dvojica motorov

Nový Hyundai Bayon sa na našom trhu predáva s dvojicou benzínových motorov. Základ predstavuje 1,2-litrový atmosférický štvorvalec s výkonom 62 kW (84 k), ktorý spolupracuje výhradne s manuálnou 5-stupňovou prevodovkou. Vybrať si ho môžete iba v prípade, že sa rozhodujete medzi základnou výbavou Comfort a strednou výbavou Family. Ide o spoľahlivý a konštrukčne nenáročný motor, ktorý síce neoslní výkonom, ale mal by vám (pri dobrej starostlivosti) vydržať mnoho rokov v dobrej kondícii. Jeho nevýhodou je, že sa v žiadnom prípade nekombinuje s automatickou prevodovkou ani najvyššou výbavou. Druhou možnosťou je trojvalec 1,0 T-GDi s výkonom 74 kW (100 k) a krútiacim momentom 172 Nm, ktorý je k dispozícii pri všetkých stupňoch výbavy a rozumie si tak so 6-stupňovým manuálom, ako aj 7-stupňovým automatom. Dvojspojková automatická prevodovka DCT je v každom prípade za príplatok 1 750 eur.

Ja som mal možnosť otestovať nový Bayon v najvyššej výbave Style a s najsilnejším motorom. Ide tiež o trojvalec 1,0 T-GDi, avšak so 48 V mild-hybridnou technológiou, vďaka čomu jeho výkon narástol na 88 kW (120 k) a krútiaci moment v prípade kombinácie motora s automatickou prevodovkou na 200 Nm. Na spôsob práce dvojspojkovej prevodovky si treba v praxi zvyknúť, pretože je inteligentná a dokáže zmeniť svoj charakter. V ekologickom režime s nabitou batériou často využíva schopnosť plachtenia s vypnutým motorom, v prípade potreby dokáže klásť dôraz na rekuperáciu energie a auto po uvoľnení plynového pedála intenzívnejšie brzdí a pri športovej jazde je dokonca dvojspojka schopná a ochotná hádzať automatické medziplyny. Osobne sa mi páčil vyrovnaný chod trojvalcového motora, ktorého typický charakter sa prejaví až vo vyšších otáčkach. Bayon dokáže jazdiť v troch jazdných režimoch – eko, comfort a sport.

Plachtiť však môže iba v ekologickom režime, ktorý dosť nepríjemne podtáča motor. Každopádne treba rátať so spotrebou okolo 6,5 litra benzínu. Áno, mimo mesta sa dá jazdiť aj úspornejšie, no toto je skôr mestské auto a v intraviláne sa skrátka rado napije. Pocitovo sa mi ešte páčila aj práca mild-hybridnej technológie a to najmä pri využívaní systému štart-stop. Doslova som si užíval plynulé a hladké naskakovanie spaľovacieho motora. Mierne sklamaný som jedine z nízkeho vplyvu mild-hybridu na konečnú spotrebu paliva. Možno aj z tohto dôvodu by som si pri kúpe radšej zvolil klasický trojvalec s o niečo nižším výkonom a ušetril 1 500 eur.

Pohodlná jazda

Novinka z dielne automobilky Hyundai by sa pocitom spoza volantu dala prirovnať k modelu i20, s ktorým zdieľa rovnaký technický základ. Z Bayonu je však o niečo lepší výhľad na cestu a na 17-palcových diskoch jazdí crossover citeľne komfortnejšie. Výrobca sa zrejme pohral s nastavením tlmičov a novému modelu doprial väčšiu dávku pohodlia aj na menej kvalitnom povrchu cesty. Podvozok je z môjho pohľadu komunikatívny a vodič sa možnostiam auta dokáže rýchlo prispôsobiť. Treba mať na pamäti, že vzadu sa nachádza jednoduchá náprava s torznou priečkou, aj keď tá je dostatočne stabilná a dobre odhlučnená. Interiér celkovo je podľa môjho názoru lepšie akusticky odizolovaný v porovnaní s menšou i20-tkou. Bayon sa nebojí ani dynamickej jazdy, aj keď je pochopiteľné, že má svoje limity.

Karoséria sa v zákrutách mierne nakloní, auto sa oprie o vonkajšie predné koleso, ale stopu drží spoľahlivo a nezvykne byť nervózne. Výrobca aj v tomto prípade myslel na to, akej cieľovej skupine bude auto predávať, a prispôsobil tomu celý jeho jazdný charakter. Určite to nie je športové auto, nejazdí ani ako typické SUV, najbližšie má práve k mestskému hatchbacku, len je o niečo pohodlnejšie. Nový Hyundai Bayon štartuje na cene 14 490 eur. Na stredný výbavový stupeň Family so základným motorom vám bude treba o takmer 2 000 eur viac. Nami testovaný kúsok v najvyššej výbave Style, s najvýkonnejším motorom a pomerne bohatou príplatkovou výbavou vyšiel vo výsledku na 24 930 eur, čiže vyše 10-tisíc eur viac, než stojí základ.

Čo treba uznať

  • Mimoriadne priestranný interiér.

Čo nám chýbalo

  • Rezervné koleso v prípade mild-hybridu.

Čo nás prekvapilo

  • Relatívne vysoká spotreba paliva.

Prvá jazda: Hyundai Bayon – Priestorový kráľ

Hyundai Bayon 1,0 T-GDi 7DCT MHEV 4×2 Style

Cena (základ/verzia/test)                                           14 490 /20 890/24 930 €

Záruka                                                           5 rokov bez obmedzenia počtu km

Motor

  • preplňovaný zážihový R3/12V + HEV, zdvihový objem valcov 998 cm3, max. výkon 88 kW (120 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 200 Nm pri 2 000 – 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 118 – 124 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 10,4 s, vmax=185 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP /test 5,2 – 5,5 /6,5 l/100 km.

Rozmery a hmotnosť

  • dĺžka/šírka/výška (mm) = 4 180/1 775/1490
  • Rázvor osí náprav (mm) = 2 580
  • Prev. hmotnosť/už. zaťaženie = 1 220 – 1 330/350 – 460

Ikonky

  • Bluetooth
  • Wi-fi
  • USB
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 10,25
  • Batožinový priestor: 411/334 dm3

Plusy a mínusy 

  • priestranný interiér
  • kufor s objemom 411 l
  • pohodlné nastupovanie
  • vyššia spotreba najsilnejšej motorizácie
  • schopnosť plachtenia len v eko režime

Konkurencia

Renault Captur TCe 100 Intens

Cena (základ/verzia/test)                                           13 400/15 500/17 170 €

Záruka                                                           5 rokov alebo 100 000 km

Motor

  • preplňovaný zážihový R3/12V, zdvihový objem valcov 999 cm3, max. výkon 74 kW (100 k) pri 5 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 160 Nm pri 2 750 ot.min-1. Emisie CO2 116 – 119 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 13,3 s, vmax=184 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 5,1-5,2 /5,5  l/100 km.

Rozmery a hmotnosť

  • dĺžka / šírka / výška (mm) = 4 227 / 1 797 / 1 576
  • Rázvor osí náprav (mm) = 2 639
  • Prev. hmotnosť / už. zaťaženie = 1 331/420

Plusy a mínusy

  • príjemný, mäkký podvozok
  • posuvná zadná lavica
  • predné svetlomety LED Pure Vision Performance
  • nižšie užitočné zaťaženie
  • klimatizáciu si nemôžete nasmerovať na všetky tri zóny súčasne

Ikonky

  • Bluetooth
  • Wi-fi
  • AUX/USB
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 7,0
  • Batožinový priestor: 404 – 536 dm3 

 

 

Kia Stonic 1,0 T-GDi 100k M6 Gold

Cena (základ/verzia/test)                                           13 190 /16 590 / 17 870 €

Záruka                                                           7 rokov alebo 150 000 km

Motor

  • Preplňovaný zážihový R3/12V, zdvihový objem valcov 998 cm3, max. výkon 73,6 kW (100 k) pri 4 500 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 172 Nm pri 1 500 – 4 000 ot.min-1. Emisie CO2 122 – 133 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 10,7 s, vmax=183 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 5,4-5,9 /5,4  l/100 km.

Rozmery a hmotnosť

  • dĺžka / šírka / výška (mm) = 4 140 / 1 760 / 1 520
  • Rázvor osí náprav (mm) = 2 580
  • Prev. hmotnosť / už. zaťaženie = 1 195/352

Plusy a mínusy

  • skvelé predné sedadlá
  • silný záťah motora v stredných otáčkach
  • 8-palcový dotykový displej v sérii
  • absencia mäkčenej lakťovej opierky vo dverách
  • slabšia precíznosť chodu manuálnej prevodovky

Ikonky

  • Bluetooth
  • Wi-fi
  • USB
  • Zrkadlenie o
  • Uhlopriečka: 8,0
  • Batožinový priestor: 332 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov