BMW XM – Keď BMW vykradne Citroën
Na výstave Art Basel 2021 v Miami Beach BMW M GmbH prvýkrát na globálnej scéne predstavuje nový a výrazný koncept vozidla.
Štúdia BMW Concept XM avizuje najvýkonnejšie vozidlo BMW M, aké kedy pôjde do sériovej výroby. Jej spustenie je naplánované na koniec budúceho roka. Štúdia BMW Concept. Sériový model BMW XM sa bude od konca roka 2022 vyrábať v americkom závode v meste Spartanburg, nakoľko USA predstavujú pre nový vysokovýkonný automobil najdôležitejší predajný trh. Divízia BMW M sa teda predstaví so svojim prvým samostatným vozidlom od legendárneho modelu BMW M1 a to práve v roku, keď oslavuje 50. narodeniny. BMW XM bude dostupné len s plug-in hybridným pohonom a výhradne ako model M.
BMW Concept XM spája motor V8 a vysokovýkonný elektromotor s cieľom vyvinúť maximálny výkon 550 kW (750 k) a maximálny krútiaci moment 1 000 Nm. Prvé elektrifikované vozidlo od divízie BMW M GmbH vo vysokovýkonnom segmente tak ukazuje cestu budúcnosti značky.
BMW M ide v luxusnom segmente vlastnou cestou.
BMW Concept XM ukazuje, ako si BMW M GmbH razí výraznú cestu v luxusnom segmente. Exteriér sa vyznačuje neprehliadnuteľným vzhľadom a extrovertnou príťažlivosťou. V interiéri sa naskytuje pohľad na kokpit zameraný na vodiča, pričom sa stretáva s úplne novým dizajnom zadného priestoru: s vysoko komfortnými sedadlami a osvetleným, plastickým stropom, ktorý cestujúcim ponúka luxusné útočisko v podobe M Lounge.
BMW Concept XM prvý raz prichádza s novým, progresívnym dizajnom prednej časti, ktorého sériová verzia sa prvýkrát objaví v roku 2022 ako súčasť modelovej ofenzívy značky BMW v luxusnom segmente. Svetlomety sa rozdelili do dvoch samostatných modulov, čo je nový dizajnový prvok, ktorý vytvára vizuálne príťažlivý vzhľad. Horizontálne usporiadané ľadvinky masky chladiča sú odvážne umiestnené medzi svetlometmi a smerom k vonkajším okrajom sa zužujú, čím vytvárajú takmer osemuholníkový obrys, ktorý zdôrazňuje dynamický charakter prednej časti. Čierne prvky mriežky chladiča sú uzavreté v zložitom ráme a takmer sa zdá, že voľne plávajú v čiernom povrchu s vysokým leskom. Dvojité priečky v štýle M v mriežke chladiča umocňujú pocit šírky. Pútavé obrysové osvetlenie dodáva maske chladiča jemný efekt a zabezpečuje, že nápadná kompozícia ľadviniek a denných svetiel bude okamžite rozpoznateľná aj v tme. Nové logo XM v mriežke chladiča a veľké otvory na prívod vzduchu naznačujú silu motora V8, ktorý spolu s elektromotorom tvorí pohonný systém M Hybrid.
Do strechy nad A-stĺpikmi boli zakomponované štíhle LED svetlomety. Odvážne tvarovaná kapota predlžuje obrysy ľadviniek masky chladiča smerom dozadu v podobe dvoch kupol. Dvojica prívodov vzduchu v kapote napodobňuje vzhľad LED reflektorov v streche a dodáva vozidlu extra dynamický nádych. Spodnú časť výrazne tvarovanej karosérie rámujú čisté čierne plochy predného nárazníka. Trojuholníkové lišty vo farbe karosérie na vonkajších okrajoch zvýrazňujú vertikálne prívody vzduchu a zároveň zdôrazňujú športový a robustný postoj štúdie BMW Concept XM.
Výrazné línie štúdie ešte viac zvýrazňuje jej dvojfarebný lak: horná časť je v matnej zlato-bronzovej farbe, zatiaľ čo spodná časť dostala sivý metalický odtieň Space Grey. Pod grafikou okien oddeľuje obe farby exteriéru široká vysoko lesklá čierna línia High-gloss Black vo forme čierneho pásu. Charakteristické M vonkajšie spätné zrkadlá dodávajú vozidlu čistý strih a technický, športový nádych. Veko nabíjacieho konektora za predným ľavým kolesom pripomína prítomnosť systému pohonu M Hybrid. Zadné okno je do zadnej časti vsadené takmer plynulo. Sviežu interpretáciu dizajnu možno vidieť aj v usporiadaní loga BMW, ktoré je laserom vygravírované do okna pod každou z dvoch strešných líšt. Ide o štylistický odkaz na model BMW M1, doteraz jediný príklad samostatného modelu vyvinutého výhradne v réžii divízie BMW M GmbH. Výrazne rozšírené podbehy kolies v spodnej zadnej časti upozorňujú na sebavedomý postoj automobilu na ceste. Extrémne štíhle a odvážne zadné svetlá v tvare písmena L, rozprestierajúce sa takmer po celej šírke zadnej časti, tento efekt ešte umocňujú. Keď nie sú aktívne, majú samotné svetlá tmavý vzhľad, po zapnutí sa objaví presný a jednotný odtieň červenej. Zadnému nárazníku dominujú charakteristické dvojité koncovky výfukového potrubia modelov BMW M. V tomto prípade použitý dvojvetvový výfukový systém s dvojitou koncovkou znižuje spätný tlak motora V8 a zároveň vytvára emocionálne bohatý typický M zvukový sprievod dotvárajúci impozantný výkon motora. Vertikálne usporiadanie a šesťuholníkový vzhľad koncoviek výfuku vdýchli tomuto klasicky ikonickému prvku nový život.
Vysoký výkon a extrovertný luxus.
Vo vnútri štúdie BMW Concept XM nájde vodič výraznú M interpretáciu dizajnu kokpitu zameraného na vodiča. Línie a povrchový dizajn interiéru dodávajú atmosfére v prednom priestore progresívny pocit vďaka svojim na výkon zameraným tvarom a vysokokvalitným materiálom. Hnedá koža s vintage vzhľadom, meď a uhlíkové vlákna vytvárajú most medzi luxusom a motoristickým športom. Výrazný ozdobný prvok poskytuje jasné vizuálne oddelenie medzi priestorom vodiča a ostatnými časťami vozidla.
Vizuálnym vrcholom interiéru je strop s trojrozmernou štruktúrou. Kombinácia nepriameho a priameho osvetlenia vytvára reliéfnu štruktúru, v ktorej sa ukazuje strop ako exkluzívne umelecké dielo. Spolu s náladovým osvetlením mimoriadne pôsobivým efektom zvýrazňuje kombináciu luxusu a pohodlia štúdie BMW Concept XM. Náladové osvetlenie možno aktivovať v troch farbách BMW M. Verzia ovládacieho systému založená na najnovšej generácii rozhrania BMW iDrive prenáša vysokovýkonný charakter štúdie BMW Concept XM aj do digitálneho sveta. Užívateľské rozhranie, vyhotovené v troch známych farbách M, sa dokonale hodí k športovému zážitku z jazdy. Zobrazuje režimy hybridného pohonného systému ako aj čisto elektrický jazdný režim s podmanivým estetickým vzhľadom. Zakrivený displej BMW Curved Display poskytuje dokonalú scénu na predvedenie tohto na mieru vytvoreného dizajnu a zobrazuje ukážku používateľského rozhrania, ktoré prinesie mimoriadnu intenzitu zážitku z jazdy do všetkých budúcich modelov BMW M.
Bude boj o meno?
Mnohí z vás si určite pamätajú model XM. Je síce viac ako 20 rokov starý, no vyrábať ho začali pred vyše 30 rokmi. Jedná sa o technicky veľmi zaujímavo riešené francúzske auto, Citroën XM, ktoré disponuje okrem iného hydropneumatickým pružením zabezpečujúci maximálny komfort, či vo verzii so šesťvalcovým motorom systémom riadenia známym ako Diravi, čo v podstate bol posilňovač riadenia s progresívnym účinkom, a ako bonus, pri státí na mieste sa automaticky zrovnali kolesá do priamej polohy, keď vodič pustil volant. Bude ešte zaujímavé, či si Citroën ešte uplatní právo mena. Nebolo by to vo svete automobilov ničím výnimočným. A nalejme si čistého vína, Francúzi sú na to háklivý. Veď pred takmer 20. rokmi napadol Renault automobilku Fiat, že svoju vtedy novinku nazval Gingo, čo pripomínalo Twingo a boli nútení autíčko premenovať na staro-nový názov Panda.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov