Peugeot 308 – Opäť príjemný podvozok, prvá jazda
Peugeot 308 prichádza na náš trh a ja som mohol byť v prvej skupine novinárov, ktorí si ho mohli vyskúšať na slovenských cestách. A dopredu poviem, že práve slovenské cesty ma presvedčili o tom že nový Peugeot 308 je skvelé auto. Poďme však po poriadku.
Ani nie tvary, ale farba bola tá, ktorá ma zaujala ako prvá. Pod vplyvom jesenného slnka uvádzacia zelená metalíza svietila už z diaľky a pri bližšom pohľade som v nej nachádzal aj štipku zlatej. Keď si budete kupovať auto, určite si túto farbu pozrite na slnku. Ukáže celkom inak ako v showroome. Aj samotné tvary sú však zaujímavé. Rázvor osí náprav narástol o 55 mm na výsledných 2 675 mm, karoséria narástla do dĺžky o 114 mm na 4 367 mm a do šírky o 48 mm na 1 804 mm, ale výska klesla o 16 mm 1 441 mm. Navyše kabína je posunutá smerom dozadu a kapota v prednej časti klesá smerom nadol. Nová 308-ka tak vyzerá výrazne atletickejšie než dosluhujúca generácia. Samozrejmosťou sú denné svetlá s levími zubmi, ktoré sa pre ostatné generácie Peugeotu stali už typickými znakmi. Peugeot prvýkrát prichádza s maticovými LED svetlami, ktoré okrem iného ponúkajú aj funkciu vykrývania premávky. Na maske chladiča, ale aj na predných blatníkoch a veku kufra sa hrdo týči nové logo automobilky – levia hlava. Za zmienku stoja aj zadné skupinové svetlá, ktoré plasticky vystupujú z karosérie. Mimochodom, veko kufra sa otvára tlačidlom pod lištou, ktorá prepája zadné skupinové svetlá, nie pod spodnou hranou veka. Mnou testovaný exemplár jazdil na 18-palcových diskoch s aerodynamickými lúčmi. Zaujímavosťou je anténa v tvare žraločej plutvy. Skrýva totiž nielen samotné antény (rádioanténu, GPS anténu…), ale aj SIM kartu na núdzové volanie pomoci e-Call a spojenie navigácie s on-line údajmi.
Nový i-Cocpit
V interiéri nájdeme novú generáciu i-Cocpitu, ktorú charakterizuje vysoko položený prístrojový štít, minimalistický volant a dotykový displej v strede. Testovaný exemplár vo výbave GT mal pred vodičom prístrojový štít s 10 palcovým 3D displejom s viacerými možnosťami zobrazenia. Akurát bez prečítania návodu na obsluhu na to asi neprídete, pretože sa režimy zobrazenia menia z ľavej páčky pod volantom, ale na páčke ani nikde inde nenájdete žiadnu ikonku či nápovedu, že páčka má aj takúto funkciu. Uprostred prístrojovej dosky je ďalší 10 palcový displej, tentoraz pre navigáciu a infotainment. Vyzdvihnúť musím celkom nové menu systému, logickejšie rozvrhnutie funkcií a intuitívnejšie ovládanie infotainmentu. Okrem toho, samotný displej má rýchlejšie reakcie a lepšiu citlivosť ako doteraz. Tá zmena oproti doterajším systémom nie je generačná, ale viacgeneračná. Pod centrálnym displejom je lišta hardvérových tlačidiel pre rýchly prístup k jednotlivým systémom, resp. funkciám a medzi touto lištou a centrálnym displejom je dotyková lišta, na ktorú si viete vytiahnuť jednotlivé systémy (napríklad ikonku asistenčných systémov ADAS, vstup do menu klimatizácie…) a dokonca aj priamo jednotlivé funkcie (napríklad virtuálne tlačidlo vypínania motora na križovatkách štart-stop, zapínanie 360-stupňového pohľadu na auto, či dokonca konkrétnu teplotu akú si chcete rýchlo vyvolať – trebárs 22 °C). Ďalším plusom je, že ikonky na tejto dotykovej lište sú doslova gigantické a trafíte ich aj pri jazde po našich cestách. Dodávam, že Peugeot tieto virtuálne a presonalizovateľné tlačidlá nazýva i-Toggles tlačidlami. Samozrejmosťou je zrkadlenie a bezdrôtové nabíjanie smartfónu. Nová 308-ka ponúka aj možnosť zmeny farby „budíkov“ a témy centrálneho displeja a po prvý krát aj zmenu farby ambientného osvetlenia interiéru. Celý i-Cocpit vyzerá úžasne, avšak ako pri doterajších verziách i-Cocpitu, keď chcem vidieť na prístrojový štít, aj tu si musím volant nastaviť do nižšej polohy, než by som ho mal v ideálnej pozícii. Pochváliť musím veľmi príjemné sedadlá. Majú dobrý tvar, príjemné čalúnenie… V interiéri sú už USB konektory typu C, ktoré sú rýchlejšie. Nový je volič prevodovky a adaptívny tempomat sa po novom ovláda priamo z volantu, nie páčkou spod volantu. Skoro som zabudol na jednu mimoriadne dôležitú vec. Peugeot veľmi rozumne ponechal stredové výduchy klimatizácie na najvyššom mieste prístrojovej dosky – nad displejom. Budete si tak môcť nastaviť výduchy tak, aby klimatizovaný vzduchu v lete fúkal do priestoru kabíny, nie na vaše ramená. Mnohé automobilky výduchy umiestňujú pod displej, čo je priama cesta k reume.
Nová elektronika
Nový Peugeot 308 je prvým vozidlom celej skupiny Stellantis postavený na celkom novej elektronickej architektúre. Vďaka tomu je komunikácia medzi jednotlivými elektronickými systémami rýchlejšia a aj samotné systémy fungujú rýchlejšie a precíznejšie. Práve vďaka tomu je aj infotainment, ale aj animácie digitálnej alebo 3D prístrojovej dosky rýchlejšie. To podstatné však je, že rýchlejšie sú systémy, ktoré nevidíte – asistenčné systémy, komfortné systémy, ale aj motor a prevodovka. Systémy, ktoré potrebujú medzi sebou komunikovať najvyššou rýchlosťou sú prepojené eternetovými káblami. Tie zabezpečujú nielen extra rýchly, ale aj bezpečný a spoľahlivý transfer údajov, bez rizika skreslenia či interferencie. Mimochodom, nová 308-ka má konečne 4 kamery, 360-stupňový pohľad na auto z vtáčej perspektívy teda už nie je generovaný iba z cúvacej kamery. Vďaka tomu máte reálny obraz o okolí auta zo všetkých štyroch strán. Aj samotné rozlíšenie je oveľa vyššie ako doteraz.
Benzín, diesel aj plug-in
Na úvod bude 308-ka dostupná s benzínovým motorom 1,2 PureTech (81 a 96 kW, resp. 110 a 130 k) a dieselovým 1,5 BlueHDi (96 kW, resp. 130 k). Štandardne sú všetky spojené so šesťstupňovým manuálom, no silnejší benzín a diesel bude možné kombinovať s osemstupňovým automatom. Neskôr príde aj plug-in hybridná verzia, dokonca v dvoch výkonových verziách. Slabšia bude mať systémový výkon 132 kW (180 k), silnejšia 165 KW (225 k). Obe verzie by mali zvládnuť v čisto elektrickom režime zhruba 60 km. Ja som na prvú zoznamovaciu jazdu mal dieselovú verziu s automatom. Na motore počuť, že papá naftu, ale počuť to príjemne. Jeho zvuk je totiž mäkký. Automat radí hladko, nepodtáča motor. Výhodou je, že je to klasický automat s hydrodynamickým meničom, ktorému nevadí pomalé posúvanie sa zápche s častými rozbehmi. Ako som už v úvode naznačil, jednou zo silných stránok nového Peugeotu 308 je podvozok. Je príjemne mäkký, nie však uplávaný a príjemne mäkko tlmí prenos nerovností do karosérie. Pri bežnej jazde sa budete cítiť ako v bavlnke a budete si myslieť že jazdíte v Rakúsku. Riadenie je ale v okolí neutrálnej polohy až príliš rýchle, čo v spojení s malým volantom bude viesť k destabilizácii auta vo vysokých rýchlostiach. Na našich cestách s prepadnutými krajnicami totiž zákonite robíte mimovoľné pohyby volantom a práve tieto malé pohyby boli u mňa príčinou toho, že auto do istej miery strácalo stabilitu. Neberte to však tak, že nový Peugeot 308 nestabilne lieta po ceste z jednej strany na druhú. To vôbec nie. Ide o to, že kolesá až veľmi rýchlo reagujú na riadenie a auto nejde úplne rovno po priamke. Navyše, vnímate to až vo veľmi vysokých rýchlostiach na nerovnej ceste. Pri bežnej jazde nie. Aj s touto výčitkou je nová 308-ka mimoriadne príjemné auto, komfort pruženia a odhlučnenia s veľkou prevahou bijú túto výčitku.
Od 17 990 eur
Nový Peugeot 308 je krásne a príjemné auto a ja sa už teším na riadny redakčný test. Dodávam, že k dispozícii je aj vo verzii SW, teda kombi. Päťdverový hatchback s motorom 1,2 PureTech 110 a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou vo výbave Active Pack stojí 17 990 eur, top verzia z opačného konca – 1,6 Hybrid 225k e-EAT8 vo výbave GT Pack stojí 40 990 eur. V oboch prípadoch ide o uvádzacie ceny. Kombi verzia stoja o 1 000 eur viac.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov