Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Dacia Spring – Svieži vietor medzi elektromobilmi

Dacia Spring je najlacnejší elektromobil na našom trhu, no neznamená, že je to „šunt“.

Keď v roku 2004 Dacia uviedla na trh model Logan, zbúrala mýtus o tom, že si nové auto nemôžu dovoliť všetci. A keď potom v roku 2010 predstavila Dustera, zbúrala mýtus o tom, že SUV je iba pre solventnejších ľudí. Teraz ide búrať ďalší mýtus – mýtus o tom, že elektromobil je pre bežných ľudí nedostupný. V základe totiž stojí 16 700 eur, čo je za elektrické auto fantastická cena. A ja na základe prvých jázd dopredu hovorím, že cena nie je jediný argument Dacie Spring.

S prvkami SUV

Začnem dizajnom, a hneď na úvod poviem, že ním narúša schému malých mestských elektromobilov. Nielenže má vyššiu svetlú výšku a veľké výrazné blatníky, čo už samo o sebe zvyšuje energetickú spotrebu, ale má aj prvky crossoveru – ochranné lemy blatníkov, ochranu nárazníkov, strešné lišty. Keď to všetko spočítam, tak Spring vyzerá veľmi príjemne. Najmä v uvádzacej verzii s doplnkami v oranžovej farbe. Treba doplniť aj to, že veľkosťou – dĺžka 3,73 metra, šírka 1,62 m a výška 1,51 m – dokonalo zapadá do mesta. Je akurátne veľký pre štyroch ľudí, ľahko sa prepletá úzkymi ulicami a vďaka polomeru otáčania 4,8 metra s ním ľahko zaparkujete. Navyše vám pritom môžu pomáhať cúvacie senzory a cúvacia kamera, ktorej obraz dopĺňajú dynamické navádzacie čiary.

Prvá jazda: Dacia Duster – Don´t worry, be Duster!

Aj s aplikáciou

Interiér je jednoduchý a účelný, digitálny prístrojový štít poskytuje všetky podstatné informácie pekne graficky a farebne. Vo výbave Comfort Plus je uprostred prístrojovej dosky 7-palcový dotykový displej multimediálneho systému Media Nav, ktorý má integrovanú navigáciu, zrkadlenie Apple CarPlay a Android Auto… Nechýba ani aplikácia My Dacia, ktorá vám umožňuje kontrolovať stav vozidla, nájsť jeho polohu alebo manažovať nabíjanie, spustiť či zastaviť klimatizáciu počas nabíjania… Chválim, že klimatizácia má manuálne ovládanie. Trochu nezvyčajné je umiestnenie elektrického ovládania okien v lište tlačidiel pod dotykovým displejom – nie na dverách. Volant nie je nastaviteľný a sedadlá sú relatívne vysoko, navyše úzke. Pre krátke mestské presuny by som to ale vôbec nebral ako zásadný problém. Skôr mi vadilo, že absentuje odkladacia plôška pre ľavú nohu. Vzadu je dostatok miesta pre dvoch priemerne urastených dospelých pasažierov a za nimi ešte ostáva kufor s 270 dm3 metodikou VDA. Navyše vo vyššom stupni výbavy je pod podlahou kufra rezervné koleso.

„Iba“ 33 kW, ale stačí to

Akumulátor je umiestnený pod podlahou kufra a má využiteľnú kapacitu 27,4 kWh, čo dáva dojazd podľa protokolu WLTP v kombinovanej prevádzke 230 km, v meste dokonca 305 km. to vysoko prevyšuje dennú potrebu drvivej väčšiny ľudí žijúcich v meste a blízkom okolí. Kľúčom k takémuto dojazdu je nízka hmotnosť – auto váži iba 970 kg – a tiež rozumne zvolený výkon motora.  Ten poskytuje „iba“ 33 kW (45 k), resp. 125 Nm. Slovko iba je v úvodzovkách, pretože mi počas testovacích jázd vyšší výkon absolútne nechýbal. Navyše, motor má peknú charakteristiku, pri ktorej s rastom otáčok rastie aj výkon. To znamená že svoju silu postupne zvyšuje. Platí to zhruba do 100 km/h, to už ste ale vysoko nad zákonmi povolenými rýchlosťami v meste, a na diaľničnom obchvate už nepotrebujete intenzívne zrýchľovať. Dodávam, že maximálna rýchlosť je 125 km/h. To, čím ma Spring dostal na kolená, je ale podvozok. Je totiž príjemne mäkký a aj s takými nerovnosťami v okolí Slobody zvierat, aké už ostatné autá bolia, si dokázal poradiť s prehľadom. Odfiltroval ich krásne – jemne a tíško. A tu opäť pripomínam vyššiu svetlú výšku, vďaka ktorej môžete zastaviť nad obrubníkmi alebo na ne „vyliezť“.

Akumulátor sa dá dobíjať rôznymi spôsobmi. Zo štandardnej 230 Voltovej siete s výkonom 2,3 kW to trvá zhruba 14 hodín, z priemyselnej zásuvky GreenUp s výkonom 3,7 kW zhruba 8,5 hodín a z wallboxu s výkonom 7,4 kW menej ako 5 hodín. Vo vyššom stupni výbavy Comfort Plus môže mať Dacia Spring v opcii rýchlonabíjanie, ktorý umožňuje nabíjať jednosmerným prúdom s výkonom 30 kW. Takýmto spôsobom si akumulátor nabijete za 1,5 hodiny. Nabíjací konektor je vkusne schovaný pod krytom v strede masky chladiča.

Prototyp elektromobilu

Dacia Spring je prototypom elektrického vozidla – takého aký má elektromobil byť. Elektromobil by totiž mal byť nástrojom na zníženie znečistenia ovzdušia a zníženie hluku v mestách, nie na záchranu celej Zemegule. Avšak na to nepotrebujeme gigantické SUV kam sa vmestí celá rodina aj susedia s batožinou, na to nepotrebujeme obrovské SUV s dojazdom 500 a viac km… Do mesta nám predsa stačí malé ľahké auto, ktoré môže mať kľudne aj menší akumulátor, nižšiu výbavu… Skrátka niečo ako Dacia Spring.

Mimochodom, Dacia Spring je aktuálne dostupná v dvoch verziách. Ako štýlové vozidlo pre koncových klientov, resp. pre  každodenný život (Dacia Spring) a ako vozidlo primárne určené pre zdieľanú dopravu (Dacia Spring Business). Od februára budúceho roka by však ponuku mala doplniť tretia verzia s označením Cargo. Ako aj názov hovorí, bude určená pre tzv. last mile delivery, resp. na rozvážku tovaru v centrách miest, kde záleží na priestore, na čistote (rozumej na emisiách) a na hluku.

Pre koncových klientov je k dispozícii v dvoch výbavových stupňoch – Spring Comfort stojí 16 700 eur, Spring Comfort Plus 18 300 eur.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov