Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Prvá jazda: Dacia Duster – Don´t worry, be Duster!

Dacia Duster druhej generácie vstupuje do tzv. fázy 2, inými slovami: absolvovala facelift.

Novinárom sa prezentovala v Paríži. Zo Slovenska nás vyprevádzal príjemný teplý slnečný deň a v Paríži nás privítalo podobné počasie. Ráno sme sa však prebudili do dažďa. Po letných dňoch mi to pripadalo ako počasie pre psa, ale keďže súčasťou prezentácie mala byť off-roadová vsuvka, tak ma to až tak netrápilo. Povedal som si, že z toho aspoň vyťažím niečo, veď každé zlo je na niečo dobré.

Na plyn

Z množstva pripravených vozidiel som si vybral verziu ECO-G 100 so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou vo výbave Prestige. Musím povedať, že Duster sa už pri svojom uvedení na trh v roku 2010 pohľade trafil do vkusu veľmi širokej škály ľudí a druhá generácia z roku 2017 iba vyniesol na sofistikovanejšiu úroveň. A facelift robí to isté – vynáša pôvodný dizajn na ešte sofistikovanejšiu úroveň. Charakteristickými prvkami sú nové DRL svetlá v tvare ležatého Y, ale v skutočnosti tento tvar vychádza z nového loga značky. Mimochodom, Duster je prvou Daciou s LED smerovkami, však iba vpredu. A samozrejmosťou je tiež nová maska chladiča, upravený nárazník. Zmenou prešli aj zadné skupinové svetlá.

Prvá jazda: Škoda Kodiaq – V úpätí Mont Blancu

Štvorcový tvar ostal, ale namiesto krížika sa aj tam objavilo ležaté Y. Pri bežnom pohľade to zrejme nezistíte, ale zadný spojler je širší a dlhší. Za zmienku stoja aj nové disky kolies, ani nie tak pretože sú nejako mimoriadne pekné, ale že sú aerodynamicky optimalizované. A dodávam, že Duster má po facelifte vďaka optimalizovanej aerodynamike vrátane spomínaných kolies o 6 g na km nižšiu tvorbu emisií CO2. Po nastúpení okamžite vidím celkom nový 8-palcový stredový displej multimediálneho systému, ktorý je responzívnejší, ale zároveň som rád, že ostalo pri mechanickom ovládaní kľúčových funkcií a klimatizácie. Keď už spomínam ovládanie, tempomat sa presunul na volant. Nové sú hlavové opierky a ja hodnotím pozitívne, že sú bližšie k hlave. Medzi sedadlami sa objavil vysoký kastlík, ktorého „dekel“ poslúži aj ako široká lakťová opierka. Pripomínam, že doteraz bola lakťová opierka na sedadle vodiča a bola úzka.

V rámci prvých kilometrov si všímam, že motor má veľmi príjemný zvuk, na ktorom vlastne ani nespoznáte, že má iba tri valce. Iba v špecifických prípadoch. A ďalší postreh, prevádzkové údaje týkajúce sa plynu sú po novom v palubnom počítači. Označenie ECO-G totiž znamená, že tento motor jazdí na benzín alebo na LPG. Zväčšená nádrž na plyn má 49,8 l, na benzín 50, čo spolu dáva dojazd 1 235 km.

Prvá jazda: Mercedes-Benz Triedy C – Elegantný športovec

„Zívačka“

Cestou, ako sme sa vzďaľovali od Paríža, dážď ustával a po príchode na miesto off-roadovej vsuvky som smutne zistil, že tam ten dážď ani nebol taký intenzívny. Trať bola len pokropená, vytúžené blato nikde. Na mieste nás čakali dieselové štvorkolky, ktoré aj bez redukcie a bez potreby aktivácie funkcie LOCK na medzinápravovom diferenciáli všetky umelo vytvorené prekážky prechádzajú takpovediac ako „zívačka“. Kríženie náprav, rozjazd z miesta s jedným kolesom vo vzduchu, 30- stupňový bočný náklon, pne stromov poukladané za sebou, ďalšie kríženie náprav cez pne stromov, klesanie, stúpanie, ťaví hrb. Nič z toho ani len nezneistelo Duster. Dodávam, že síce bez redukcie, ale zato s krátkou jednotkou. Dieselové verzie – 2WD aj 4WD – majú krátku jednotku. Takú krátku, že som počas celej jazdy off-roadovým parkúrom musel pracovať so spojkou iba na dvoch miestach – z toho raz pri zastavení na fotku. Verzie 2WD majú pneumatiky s o 10 % nižším valivým odporom, verzie 4WD jazdia na celoročných pneumatikách s označením 3PMSF. Displej verzií 4WD má špeciálny off-roadový režim, prostredníctvom ktorého môžete kontrolovať náklony v každom smere. Samotné nájazdové uhly – nájazdový 30, prejazdový 12 a odjazdový 33 stupňov, aj svetlá výška 214 mm (217 mm pre verzie 2WD) – ostali zachované.

Top z ponuky

Na cestu späť si vyberám najsilnejšiu verziu TCe 150 s EDC prevodovkou, opäť vo výbave Prestige. Keď si spomínate, tak EDC už bola  k dispozícii, ale pred nejakým časom ju Dacia vyradila z ponuky. Vtedy to odôvodňovala tým, že zbytočne predražuje Duster a volí si ho málo ľudí. Dnes je situácia iná, EDC je opäť v hre, je dostupná pre verziu TCe 150 2WD. Pri tomto motore už cítiť silu, ale žiaľ celkovo dobrý pocit kazilo to, že EDC podtáčal motor. Posilňovač riadenia je prekalibrovaný, v rýchlosti nad 70 km/h už vyvíja menší účinok, no stále je riadenie ľahké.

Keď započítam aj to, že na off-roadovej vsuvke som si vyskúšal verziu dCi 115 4WD, tak som odjazdil tri motorizácie. Portfólio však obsahuje ešte ďalšie dve – TCe 90 a TCe 130, obe s pohonom 2WD a 6-stupňovými prevodovkami. Motor TCe 150 je dostupný s pohonom 2WD, a to so 6-stupňovou manuálnou alebo EDC prevodovkou, ale aj vo verzii 4WD so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Diesel dCi 115 môžete mať s pohonom 2WD alebo 4WD, vždy so 6-stupňovým manuálom. Motor ECO-G 100 je vždy s pohonom 2WD a 6-stupňovým manuálom.

Samozrejmosťou sú bezpečnostné systémy, Dacia razí cestu všetko potrebné, nič navyše. To znamená, že ponúka všetky dôležité bezpečnostné systémy, ale tie, ktoré nie sú až také dôležité a zbytočne by predražovali auto nie.

Záver

Nie náhodou sa za 11 rokov predalo 1 942 895 (údaj z prezentácie v Paríži) kusov Dusteru a tento počet rastie, pričom do konca roka určite prekoná hranicu 2 miliónov. Nielen v porovnaní ceny k hodnote je Duster dobrý, ale aj vo všeobecnom meradle. Preto don´t worry, be Duster, nebojte sa, buďte Duster – presne tak, ako hovorí nová televízna reklama na Duster.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov