Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Fering Pioneer: Drsný elektrický pick-up

Pri náročných expedíciách bude vozidlo schopné niesť dostatok paliva až na 7000 km!

Nová britská automobilka Fering začala svoju výrobnú kapitolu off-roadovým modelom Pioneer 4×4 . Vo fáze funkčného testovacieho prototypu prichádza s veľkým, štýlovým a elektrifikovaným pick-upom, ktorý ale nepostráda klasický spaľovací motor.

Vďaka netradičnému spojeniu a kombinácii materiálov, technológií a pohonných jednotiek zaisťuje pick-up dojazd až 7000 km!! Nový model vytvorili bývalí inžinieri a designéri z automobilky Ferrari a McLaren. Cieľom bolo vytvoriť vozidlo, ktoré by nebolo len na ukazovanie, ale omnoho viac pre záchranu životov, omnoho viac expedičné než výstavné. Štvormiestny automobil typu pick-up zaujme svojim designom, ktorý na zjavne kombinuje „hranatý look“ vozidiel Cybertruck, či Hummer. Okrem pôsobivého designu sú na vozidle zaujímavé také fakty.

Vydať sa môžete do vody hlbokej až 140 cm, prejdete dieru hlbokú pol metra, naklonenie zvládne 50 stupňov a vyjde kopec s prevýšením šesťdesiat percent. Pozoruhodná je hodnota údajného dojazdu 7000 km, ktorý je docielený kombináciou bio-dieslového motoru a elektromotoru. Na jedno nabitie čiste na elektrinu ujdete 80 km , zvyšná vzdialenosť je kombinácia motor. Hybridný špeciál dosiahne maximálnu rýchlosť 125 km/h. Originálny expedičný automobil je vďaka skúseným britským inžinierom postavený pre tak náročné projekty, ako je napríklad prejazd Antarktidy alebo prieskum amazonských dažďových pralesov.

Nová firma nesúca meno Fering Technologies zamestnáva asi 20 ľudí najrôznejších profesií, a to od inžinierov, designérov až po experta na logistiku expedícii. Vývoj automobilu je veľmi rýchly, aktuálne trvá 18 mesiacov a s prvými skicami sa začalo asi pred rokom. Prvý prototyp pick-upu Fering Pioneer postavili počas lockdownu. Testovanie potvrdilo, že mechanické usporiadanie je viacmenej finálne, tvar automobilu a vnútorný priestor sa pravdepodobne budú meniť minimálne preto, že budú vychádzať v ústrety požiadavkám zákazníkov.

Firma plánuje predávať zhruba 150 až 200 kusov ročne a počíta, že objednávky bude dostávať predovšetkým od dobrodruhov, prieskumníkov či záchranných zložiek. Záujemca si však musí pripraviť minimálne 150.000 libier, ale podstatne viac za špeciálne upravený model. Šéfom celého projektu je Ben Scott-Geddes, ktorý okrem iného spolupracoval na tvorbe legendárneho McLarenu F1. Základom automobilu Fering Pioneer je ľahký, ale veľmi pevný modulárny hliníkový podvozok, spojený pre zvýšenie tuhosti kompozitnými panelmi.

Každá náprava disponuje vlastným elektromotorom a kolesá sú nezávisle zavesené pomocou náboja s prevodom 2:1, čo vylepšuje svetlú výšku a násobí krútiaci moment. Fering Pioneer je vybavený predlžovačom dojazdu, ktorý dobíja relatívne malú a ľahkú 20 kWh batériu. Je ním trojvalcový motor s objemom 800 cm3, ktorý spracováva bionaftu alebo prípadne alternatívne palivá. Za ideálnych podmienok by mala maximálna rýchlosť auta dosiahnuť 130 km/h , bežnou cestovnou rýchlosťou by malo byť 100 km/h. Elektrický dojazd len na batérie bude dosahovať približne 80 km.

Cieľom vývojárov tiež bolo čo najvyššie zníženie hmotnosti. Konštrukcia vozidla odstraňuje nutnosť použitia prevodovky a využíva relatívne malé diferenciály. Automobil uvezie až 2 tony nákladu a jeho svetlá výška 800 mm je zhruba trikrát väčšia než v prípade Land Rover Defender. Auto sa môže brodiť miestami hlbokými až 1400 mm, vďaka čomu spomínaný Rover prekonáva o 60 %. Stúpavosť dosahuje až 60 stupňov, maximálny uhoľ náklonu v priečnom smere je 50 %. Pri expedíciách v odľahlých končinách bude vozidlo schopné niesť dostatok paliva až na 7000 km!

Až doteraz bolo pri podobných akciách nutné dovážať palivo letecky zo vzdialených oblastí. „Náš projekt túto vec zmení a umožní realizovať expedície s minimálnym poškodením životného prostredia,“ tvrdí Ben Scott-Geddes. V najnáročnejších terénnych podmienkach bude musieť Pioneer doplniť svoje ultra odolné titán-lítium-oxidové batérie nabíjaním z externého zdroja, než sa pustí do najnáročnejších prejazdov. Hoci sú tieto batérie približne o 15 % menej účinné, než bežne využívané lítium-iontové články, dokážu lepšie fungovať v chladných podmienkach a odolávajú aj ohňu.

Ďalšou originálnou súčasťou moderného pick-upu automobilu sú praktické designové prvky, napríklad vonkajší plášť, vytvorený z odolnej a vysoko pružnej textílie podobné Goretexu. Interiér vozidla je naprosto sparťanský, je veľmi priestranný a disponuje tiež flexibilnou konfiguráciou. Na jeho finálnej podobe – „customizácii“sa bude vždy podieľať aj zákazník. Viacero komponentov je navrhnutých tak, aby sa maximálne znížili výrobné náklady a súčasne umožnili menšiu opravu aj v teréne. Veľké 22,5-palcové kolesá sú určené aj na univerzálne dostupné pneumatiky pre nákladné autá.

-jj-, text a foto: Fering Pioneer, TheNextWeb

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov