Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Prvá jazda: Škoda Kodiaq – V úpätí Mont Blancu

Škoda Kodiaq po modernizácii prináša novinky a my sme mali možnosť si ich vyskúšať v náručí Francúzskych Álp.

Škoda Kodiaq je mimoriadne populárny model. Doteraz vyrobili vyše 600 000 kusov, z toho 57% bolo naftových verzií a 92% disponovalo dvojspojkovými prevodovkami DSG. Čo je však zaujímavé, tak po novom už nenájdeme v ponuke výbavu alebo ak chcete tak verziu Scout. Niektoré prvky alebo doplnky dostanú všetky bežné modely, ako napr. mohutnejšia hliníková spodná hrana predného a zadného nárazníka. Nový je aj čierny lesklý spojler nad zadnými dverami. Hlavným rozpoznávacím znakom sú však pozmenené predné a zadné svetlá. Tie predné odteraz vlastnia vždy štandardne LED technológiu, samozrejme, funkcia vyrezávania bude za príplatok. Nové predné svetlá si vyžiadali aj pozmenenie masky a robustnej kapoty. S týmito novými exteriérovými úpravami vyzerá novinka viac uhladené a už nepôsobí takým agresívnym ostrým vzhľadom ako tomu bolo kedysi.

Zmien v interiéri je podstatne menej. Samozrejmosťou sú nové farebné dekory. Oveľa zaujímavejšie je však nové prešívanie na palubnej doske, či pridanie ďalších dvoch reproduktorov, ktoré sú živené z najnovšej generácie multimediálneho systému, ktorého základom je 9,25-palcová obrazovka. Pred vodičom, vo vyšších výbavách, je nová 10,25-palcová obrazovka s decentne pozmenenou grafikou.

Bez PHEV

Paleta spaľovacích motorov je poskromnejšia. Rozhodovať sa pri zážihových motoroch viete len medzi 1,5 litrovým s výkonom 110 kW (150 k) a 2,0 litrovým motorom s výkonom 140 kW (190k). Zatiaľ čo slabší motor môžete mať aj s manuálnou prevodovkou, silnejší je vždy s DSG. Slabší motor nemôže mať pohon oboch náprav, silnejší ho má štandardne. O verzii Kodiaq RS si povieme nižšie.

Obidva dvojlitrové naftové motory EVO sú vybavené systémom SCR na úpravu výfukových plynov s dvoma katalyzátormi. Pri metóde „Twindosing“ sa AdBlue® cielene vstrekuje pred dva katalyzátory za sebou, čím sa emisie oxidov dusíka (NOx) znižujú až o 80 %. Hmotnostne optimalizované kľukové hriadele a modifikácie na recyklácii výfukových plynov, prepĺňania, vstrekovania paliva spolu zabezpečujú zníženie spotreby paliva. Výkonnejšia verzia má navyše ľahšie hliníkové piesty a kvapalinou chladené turbo. Motor s výkonom 110 kW (150 k)  je na výber s pohonom predných alebo všetkých kolies, motor s výkonom 147 kW (200 k) je vždy 4×4 a obidva naftové motory majú sériovo 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku DSG. Nový Kodiaq začína na našom trhu s cenovkou 25 840 eur.

Škoda Trekka je v podstate prvým SUV značky Škoda a starou mamou súčasných crossoverov značky. Určená bola pre Nový Zéland.

Bitka o „ereso“

Nevedeli sme, čo nás po prílete čaká. Keď nám na letisku v Ženeve oznámili, že si môžeme vybrať z množstva motorizácii a výbav, automaticky ma nutkalo zvoliť „ereso“. Za športovými verziami sa pri registrácii doslova zaprášilo, keďže sme mali možnosť jazdiť sami – čo naozaj nebýva zvykom a jazdí sa vo dvojiciach – až som si na sekundu myslel, že sa mi na prvotné úvodné zoznámenie ostrejšia verzia v modrom prevedení v smere do Francúzska neujde. Mal som však šťastie.

Tento mimoriadne populárny variant (11% zo všetkých predaných Kodiaqov) doteraz poháňal dvojlitrový naftový bi-turbo motor, po novom pod kapotu ale osadili dobre známy zážihový koncernový motor s objemom 2,0 litra s výkonom 180 kW (245k), 370 Nm, ktorý dosahuje maximálnu rýchlosť 234 km/h a z 0-100 km/h šprintuje za 6,5 sekundy. Vo všetkom sú to lepšie parametre než mala staršia naftu spaľujúca jednotka a to podotýkam bez potreby akejkoľvek elektrifikácie. Asi nikomu nemusíme vravieť dôvod obmeny, viete si ich domyslieť, a ak náhodou nie, tak na priamo povedané, môžu za to emisie. Škoda vedela, že o športový variant nemôže prísť, lebo napr. v krajinách Beneluxu alebo na Novom Zélande či v Nemecku je pomer predaja veľmi vysoký. Už navonok viete modernizované „ereso“ rozlíšiť športovými doplnkami, medzi ktoré patria funkčné koncovky výfukov, mohutnejšie nárazníky, čierne prvky karosérie, ale napríklad aj nové 20-palcové disky kolies s lepšou aerodynamikou s vyberateľnými plastovými segmentmi. Mnohých okoloidúcich prekvapí aj umelo generovaný zvuk, ktorý sa nešíri len interiérom, ale aj v exteriéri. Samozrejme, táto vychytávka sa dá upraviť v nastavení jazdných režimov, takže viete dokonale splynúť s okolím. Cena najšportovejšieho českého SUV začína na 49 900 eur.

Zo Ženevy som sa s týmto ostrejšie ladeným modelom vybral do známeho lyžiarskeho strediska Megève vo Francúzsku, do mestečka, ktoré sa začalo rozvíjať na začiatku 20. storočia, keď tam rodina Rothschildovcov začala tráviť zimné dovolenky po tom, čo ich očarilo švajčiarske stredisko St. Moritz. V roku 1921 barónka Noémie de Rothschild (1888–1968) otvorila Domaine du Mont d’Arbois, luxusný hotel, ktorý podporil rozvoj svetoznámeho zimného strediska. Do 50. rokov bolo Megève jedným z najobľúbenejších lyžiarskych stredísk v Európe a priťahovalo mnoho bohatých jednotlivcov i celebrít a v súčasnosti tomu nie je inak. Na výber ako sa tam dostať boli rôzne trasy, ja som si zvolil najdlhšiu cestu, ktorá začínala diaľnicou a nasledovala úzkymi hornatými serpentínami. Každý jazdecky založený vodič si tu nájde to svoje a Kodiaq RS mi túto cestu naozaj spríjemňoval.

Kodiaq môže byť aj v 7-miestnej verzii, kde sklápateľné sedadlá v treťom rade sú núdzové.

Malý výlet mimo cestu

Nie, nebojte sa, nevysekal som sa nikde. Organizátori si pre nás v poobedných hodinách pripravili decentný off-roading, kedy sme sa početná skupina Kodiaqov s pohonom všetkých štyroch kolies štverali horskou cestičkou na stanovisko kopca Rochebrune. Tu sme už boli v pároch a spoločnosť nám s kolegom robil biely Kodiaq Sportline s motorom 2,0 TDI a výkonom 147 kW (200 k) a dovolím si povedať, že v tejto špecifikácii bude tvoriť významný predajný podiel v globálnom meradle. V interiéri nás obopli štandardne dodávané športovo tvarované anatomické sedadlá viazané k výbave.  Cestou hore som si letmo vyskúšal aj off-road režim, ktorý síce nebol vzhľadom na okolnosti potrebný, ale verím, že v tvrdších podmienkach by sa určite zišiel. Pri jazde dole kopcom som si na veľmi krátky úsek vyskúšal aj asistenta zjazdu z kopca, ktorý je však na dotykovom displeji, a pri jazde terénom som ho nevedel trafiť na prvýkrát. Malá drobnosť, no znervóznilo ma to.

Hodnotenie na záver

Aj tu platí, že niektoré veci okom ani nepostrehnete, no inými zmyslami sa vnímať dajú a niektoré zmeny kričia hlasne do sveta. Keď Škoda predstaví faceliftovaný model, vždy časť odbornej, ale aj laickej verejnosti otvorene vraví o kroku späť, alebo o kroku nesprávnym smerom. Kodiaq určite nie je tento prípad a aj napriek jemnejšej tváričke modernizáciu hodnotím pri prvom stretnutí veľmi pozitívne.

TIP: Cestujeme na západ

Prezentácie áut v zahraničí boli pre pandemické opatrenia pozastavené. Konečne sa dvere do sveta na chvíľu aspoň čiastočne otvorili, a už sa pre nezaočkovaných zatvárajú. Pripravili sme si aj napriek tomu postrehy zo sveta, ak sa napr. náhodou chystáte do Francúzska. My sme leteli zo Schwechatu do Ženevy a tam sme presedlali na štvorkolesové testované tátoše. Ešte pred samotným letom, v pohodlí domova, sme však museli vyplniť deklaráciu do Švajčiarska a tiež do Francúzska. Pred letom a ani po lete do cieľovej destinácie od nás nikto nič nepožadoval, cestou späť, na letisku v Ženeve od nás však žiadali preukázať sa spomínanou švajčiarskou deklaráciou a výsledkom negatívneho PCR testu, čo trošku natiahlo čas a odlietali sme zhruba 15 minút neskôr. Rovnako žiadne kontroly nás nečakali ani na Rakúskej hranici (to sa však už mení…). Nezabúdajte,  že Švajčiarsko nie je v EÚ a cesta sa vám môže pekne predražiť, keď po vystúpení z lietadla zabudnete na roaming.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov