Mercedes-Benz EQG – Tromfne 40 ročný úspech benzínu a nafty?
Mercedes-Benz EQG je štúdia plnoelektrického modelového variantu svojej terénnej ikony blízku sériovej podobe. Vizuálne štúdia kombinuje nezameniteľne výrazný vzhľad Triedy G s vybranými dizajnovými prvkami ako kontrastujúcimi zaujímavosťami, ktoré sú typické pre plnoelektrické modely z dielne Mercedes.
Pôvod úspechu Triedy G siaha do roku 1979. „Géčko“ stelesňuje luxusné terénne vozidlo už viac ako štyri desaťročia. Vzhľad exteriéru legendy sa počas celého obdobia zmenil len nepatrne. Aj v rámci komplexnej modernizácie z roku 2018, ktorá priniesla najväčší technologický pokrok v histórii modelu, vyvíjal Mercedes-Benz nezameniteľne výrazný dizajn len veľmi opatrne. A to z dobrého dôvodu: pretože kedysi čisto funkcionálne konštrukčné diely sa už dávno stali štýlovými prvkami. Patrí medzi ne napríklad výrazná kľučka dverí a charakteristický zvuk pri zatváraní, robustná vonkajšia ochranná lišta, neprehliadnuteľné náhradné koleso na zadných dverách alebo nápadné predné smerovky.
Aj štúdia EQG nadväzuje na dizajnovú tradíciu konštrukčného radu. Z Triedy G preberá hranatú siluetu spolu s ikonickými prvkami. Svetelné pásy vizuálne zvýrazňujú robustné vonkajšie ochranné lišty. Oddeľovacia hrana nápadného dvojfarebného laku – hore lesklá čierna, dole lesklá alubeam – sa tiahne v prednej časti vozidla bezprostredne pod dosadajúcou kapotou motora, čím ešte výraznejšie zdôrazňuje tento charakteristický dizajnový prvok.
Na rozdiel od konvenčne poháňanej modelovej verzie sa na mieste masky chladiča na plnoelektrickom variante nachádza súvislé obloženie chladiča v sýtočiernej farbe. V tejto maske s čiernym panelom sa nachádza osvetlená hviezda s 3D efektom s výrazným akcentom. Okolo nej vytvára animovaný vzor v modrej farbe známej z modelov Mercedes-EQ vizuálne spojenie.
Mercedes triedy G v luxusnom prevedení? Brabus G550 Adventure 4×4
Čierny panel obopína obvodový svetelný pás a spolu s nabielo svietiacimi kruhmi v krytoch vonkajších zrkadiel dopĺňa grafiku denného osvetlenia svetlometov. Štúdia EQG je obutá na 22-palcových diskoch z ľahkej zliatiny z lešteného hliníka v exkluzívnom dizajne. Namiesto klasického krytu náhradného kolesa sa na zadných dverách nachádza uzamykateľný box s akcentami s bielym osvetlením, ktoré svojím dizajnom pripomínajú nabíjaciu skrinku. Do tohto boxu možno napríklad pohodlne umiestniť nabíjací kábel. Ďalším výrazným prvkom dizajnu exteriéru je plochý strešný nosič vo vysokolesklej čiernej farbe. Ústredným prvkom jeho minimalistického dizajnu je centrálne tvarované písmeno „G“, ktoré je pri pohľade zhora neprehliadnuteľné. Biela LED lišta integrovaná v prednej hrane strešného nosiča je modernou interpretáciou vyhľadávacieho svetlometu, ktorý je pri náročných dobrodružstvách v teréne nenahraditeľný – zdôrazňuje sa ním vážnosť štúdie EQG v tejto oblasti: nie napriek, ale práve vďaka jeho plnoelektrickému pohonu. Ďalšia LED lišta v červenom vyhotovení tvorí zadný koniec strešného nosiča.
Štúdia EQG je jednoznačne „Géčkom“ nielen z hľadiska dizajnu, ale aj kvôli svojim vnútorným hodnotám, vďaka ktorým je nekompromisným terénnym vozidlom. Jeho karoséria je postavená na robustnom rebrinovom ráme. Aj konštrukcia podvozku zostáva extrémne terénna s nezávislým zavesením kolies na prednej náprave a tuhou zadnou nápravou novovyvinutou na integráciu elektrického pohonu. So štyrmi individuálne riadenými elektromotormi umiestnenými blízko kolies ponúka vozidlo jedinečné jazdné vlastnosti, a to ako v teréne, tak aj na ceste. V kombinácii s prepínateľnou prevodovkou, vďaka ktorej možno štúdiu EQG prepnúť do režimu redukcie, spĺňa aj náročné výkonnostné požiadavky v teréne typické pre Triedu G.
Aj takto vybavený plnoelektricky poháňaný variant Triedy G bude samozrejme na konci vývoja sériového modelu čeliť legendárnej testovacej dráhe na 1 445 metrov vysokom vrchu Schöckl pri meste Graz. Trasa s dĺžkou 5,6 kilometra plná 60-stupňových stúpaní sa na medzinárodnej terénnej scéne už roky považuje za jednu z najväčších výziev pre človeka a techniku na celom svete. Po úspešnom zdolaní bude môcť aj elektrické „Géčko“ zdobiť certifikát kvality obligátny pre konštrukčný rad 463 „Schöckl proved“. A rovnako ako jeho konvenčné poháňaný brat, zažiari aj elektrický variant vďaka stúpavosti až do 100 percent na zodpovedajúcom povrchu.
Do kariet mu navyše hrajú aj konštrukčné výhody elektrického pohonu, ktoré z neho robia mimoriadne vhodné terénne vozidlo a predurčujú ho na ambiciózne nasadenie v teréne. Akumulátory integrované do rebrinového rámu sa starajú o nízke ťažisko. Keďže elektromotory poskytujú maximálny krútiaci moment prakticky od prvej otáčky, plnoelektrické terénne vozidlo ako štúdia EQG a neskôr aj sériový model sa vyznačujú vynikajúcou hnacou silou a dávkovateľnosťou – čo predstavuje tiež výhodu na strmých svahoch, ako aj v hlbokom teréne.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov