Hyundai Ioniq 5 – Hneď od začiatku dobrý!?
Hyundai Ioniq 5 je prvým vozidlom Hyundai vyvinutým od počiatku ako elektromobil a iba ako čistý elektromobil, teda bez alternatívy so spaľovacím motorom či hybridným pohonom. Štartuje novú éru pre Hyundai a hoci je prvotina, nielenže sa nemá za čo hanbiť, ale v mnohom konkurentov rovno prekonáva.
Áno rozmery Ioniqu 5 boli známe hneď od začiatku, no fotografie v človeku aj tak evokovali, že bude rozmerovo v triede Golfu, teda v segmente kompaktných hatchbackov. Pravda je však úplne iná a hneď ako sa s vozidlom zoznámite osobne, tak vám to bude jasné. Hyundai Ioniq 5 je totiž oveľa väčší, než napríklad spomínaný Volkswagen Golf a dokonca nie je ani hatchbackom. Je to crossover, konkurent napríklad k Volkswagenu ID.4 či Škode Enyaq iV a aby som doplnil aktuálne všetkých zástupcov koncernu VW, s ktorými je Ioniq 5 na podobnej úrovni čo sa týka rozmerov a charakteru, tak pridám aj Audi Q4 e-tron.
Pripomeniem tie rozmery: dĺžka karosérie 4 635 mm, šírka 1 890 mm, výška 1 647 (bez antény 1 605 mm) a rázvor osí náprav rovných 3 000 mm. Možno si ale lepší obraz urobíte, keď spomeniem, že Ioniq 5 s rázvorom osí náprav prekonáva Hyundaia Santa Fe o 235 mm. Je to teda skutočný „macek“, hoci vďaka uhladenému dizajnu a neveľkej výške skutočne tak nepôsobí. Veľkosť auta sa však naplno ukáže až vo vnútri. Už samotný rázvor osí náprav 3 000 mm vytvára veľký vnútorný priestor, ibaže Ioniq 5 je čisto elektrické auto, takže na jednej strane potrebuje menej priestoru na hnací agregát, a teda kabína môže byť dlhšia, na strane druhej má akumulátor pod podlahou a teda podlaha je rovná bez stredového tunela. Interiér je teda skutočne vzdušný, a to vpredu aj vzadu. Vpredu vďaka tomu, že Ioniq 5 nemá klasický stredový panel, ktorý obvykle prepája prístrojovú dosku so stredovým tunelom. K tomu si pripočítajte prísne horizontálnu štruktúru prístrojovej dosky s dvoma širokouhlými obrazovkami, ktorá opticky rozširuje interiér a dostanete obrovský priestor a pocit voľnosti. Svoj podiel na pocite priestrannosti majú aj sedadlá. Sú veľké a pohodlné, ale vyzdvihnúť musím dve funkcie – prvou je špeciálne tvarovaná predná časť sedáku, ktorá podopiera stehná a do istej miery tak zastupuje absentujúci stredový panel, o ktorý by ste si opreli koleno, druhou zasa to, že sa operadlá predných sedadiel dajú sklopiť dozadu až do ležadlovej polohy. Zaujímavosťou prednej časti interiéru je posuvná stredová konzola. Vzadu je zasa priestor vzdušný vďaka veľkému priestoru na nohy a rovnej podlahe. Jedine batožinový priestor nie je taký veľký, ako by ste možno vzhľadom na doterajšie ódy na veľkosť očakávali. Má „iba“ 527 dm3, no na bežné používanie aj to bohato postačuje. Zadné sedadlá sú delené v pomere 40:60 a po ich sklopení získate objem 1 587 dm3. Zaujímavosťou je odkladací priestor pod prednou kapotou – v závislosti od toho, či ide o verziu s pohonom zadných kolies alebo s pohonom všetkých štyroch kolies má tento priestor objem 57 alebo 24 dm3. Je ideálny na menej často používané drobnosti, napríklad na externý nabíjací kábel.
Ako som už spomenul, prístrojový štít sa skladá z dvoch širokouhlých displejov – oba majú 12,3-palcovú uhlopriečku, čo je v centimetroch 31,2 cm. Zaujímavosťou je magnetická tabuľa vľavo od displeja, kam si magnetkou môžete pripnúť nejaký obľúbený rodinný obraz – vtipný a šikovný nápad. Keďže Ioniq 5 nemá stredový panel a aj stredový tunel je posuvný a je v podstate iba obrovským odkladacím priestorom, volič prevodovky, resp. jazdných režimov D, N, R, P nájdete vpravo pod volantom. Páčkami pod volantom si zasa môžete regulovať intenzitu rekuperácie.
450 km dojazdu
Ja som v rámci testovacích jázd, ktorých zázemie bolo v exkluzívnych priestoroch vinárstva Elesko pri Modre, vyskúšal verziu s pohonom zadných kolies a akumulátorom s kapacitou 72,6 kWh vo výbave Style. Elektromotor s výkonom 160 kW (217 k) a krútiacim momentom 350 Nm sa javil životaschopne. Na pridanie plynu reagoval spontánne (ako som si pri elektromotoroch už zvykol) a energicky, nie však neuroticky. To znamená, že ani na silné a prudké pridanie plynu, ani pri mimovoľných pohyboch pravej nohy motor nemal tendenciu „cukať“ s autom či dokonca mi lámať krčnú chrbticu. Akumulátor s kapacitou 72,6 kWh by mal (v spojení s 20 palcovými kolesami) vystačiť na 451 km. Spotreba je normovaná na 17,9 kWh/100 km. Ja som ale jazdil tak, že som si vychutnával výkonový potenciál motora pri zrýchlení a tiež potenciál podvozka. Vychutnával som si predbiehania aj zákruty okolitých ciest. Navyše Modra leží na úpätí Karpát a cesty v okolí sú zvlnené. Spotrebu teda nebudem hodnotiť, počkám si na redakčný test. Mimochodom, podvozok sa aj s 20 palcovými kolesami javil príjemne. Dokázal odfiltrovať prenos nerovností do karosérie a zároveň zabezpečoval vozidlu potrebnú stabilitu vo vyšších rýchlostiach aj v zákrutách. Akurát stabilizácia zasahovala trochu surovo, párkrát – v špecifických prípadoch rýchleho prejazdu zákruty cez horizont – sa mi dokonca stalo, že ma chcel zrovnať už vtedy, keď som mal auto nasmerované na správny smer. K dobrým jazdným vlastnostiam prispieva aj takmer ideálne rozloženie hmotnosti na nápravy. Pravda to všetko sú neštandardné podmienky, a uvedomujem si, že Ioniq 5 bude jazdiť celkom inak. Tie cesty a prvotný prejav z auta mi ale nedovolili jazdiť bežne.
111 km za 5 minút
Hyundai Ioniq 5 podporuje 400 aj 800 Voltové nabíjanie bez nutnosti dodatočných komponentov či adaptérov. To znamená, že môžete využiť extra vysoký nabíjací výkon – až 350 kW, aký dnes na Slovensku poskytuje zatiaľ iba nabíjacia stanica Ionity na čerpacej stanici Shell pri Seneckom logistickom centre vedľa diaľnice D1. Z 10 na 80 % kapacity nabijete akumulátor za zhruba 18 minút. Keď si to rozmeníme na drobné, tak za každých 5 minút doplníte do akumulátora kapacitu adekvátnu 111 km jazdy. Na bežne dostupnej verejnej nabíjacej stanici s výkonom 50 kW nabijete akumulátor z 10 na 80 % zhruba za hodinu. Okrem toho je však Hyundai Ioniq 5 zaujímavý tým, že zo svojho akumulátora dokáže dodávať elektrickú energiu iným „odberateľom“ – môžete z neho napájať kávovar, laptop, nabíjačku e-bajku či elektrickej kolobežky, karavan atď. Spotrebiče môžete napájať za jazdy (konektor je pod zadným sedadlom) alebo počas státia pomocou špeciálneho adaptéra, ktorý sa zasúva priamo do nabíjacieho konektora auta. Adaptér má na druhej strane štandardnú 230 V koncovku. Vonkajšia zásuvka poskytuje výkon 3,6 kW aj pri vypnutom aute.
Slabší aj silnejší
Dodávam, že okrem testovanej verzie so 160 kW elektromotorom, pohonom zadnej nápravy a 72,6 kWh akumulátorom ponúka Hyundai aj slabšiu verziu s výkonom 125 kW (170 k)/350 Nm a s 58 kilowatthodinovým akumulátorom aj silnejšiu verziu s výkonom 70 + 155 kW (95 + 210 k) a krútiacim momentom 255 + 350 Nm a s 72,6 kilowatthodinovým akumulátorom. Ako z výkonu vyplýva, silnejšia verzia má poháňané obe nápravy – prvá hodnota prislúcha výkonu, resp. krútiacemu momentu predného elektromotora, druhé údaje zasa zadnému elektromotoru. Aj v jej prípade je štandardne poháňaná iba zadná náprava, no v prípade potreby sa v zlomku sekundy pripojí aj predná. Aby jej pripojenie bolo hladké a pre vodiča vlastne absolútne nepostrehnuteľné, tak sa najprv roztočí elektromotor (ten totiž bežne stojí, aby sa minimalizoval energetický odber, resp. straty), riadiaca jednotka jej udelí správne otáčky, a potom sa motor cez spojku pripojí do pohonu polosí prednej nápravy. Ďalšou zaujímavosťou je olejové chladenie elektromotora, resp. elektromotorov v prípade štvokolkových verzií. Treťou zaujímavosťou je, že auto má dva samostatné chladiace okruhy s dvoma samostatnými vyrovnávacími nádržkami, dokonca aj kvapalina v nich je odlišná. Pre tepelný manažment vysokonapäťového akumulátora sa používa špeciálna kvapalina.
Čo sa týka výbavy, v cenníku sú tri stupne – Family, Style a Premium. Základná verzia Hyundai Ioniq 5 s elektromotorom so 125kW zadným náhonom a akumulátorom s 58 kWh vo výbave Family stojí 41 390 eur, top verzia Premium s pohonom oboch náprav, kombinovaným výkonom 225 kW a 72,6 kWh akumulátorom stojí 54 790 eur. To už nie je málo, no Ioniq 5 je veľké auto a technologicky vyspelé. Na záver dodám, že Hyundai poskytuje na akumulátor záruku 8 rokov alebo 160 000 km.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov