Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Moto Guzzi V85 TT Centenario – Unikát

Moto Guzzi V85 TT Centenario je unikát, a to nielen tým, že vzniklo k stému výročiu značky, ale aj technikou.

Dožiť sa sto rokov to je niečo – v ľudskom živote, v živočíšnej ríši aj vo svete ekonomiky, resp. medzi firmami. Talianska značka Moto Guzzi sa tento rok dožíva sto rokov a nielen to, ale ona na rozdiel od mnohých iných firiem, ktoré sa pýšia dlhou históriou, za tých sto rokov nikdy neprerušila výrobu. A ako to býva, darčeky nedostáva firma, ale ich ona dáva. Na oslavu svojich narodenín totiž uvádza modely V7, V9 a V85 TT v edícii Centenario. My sme si vyskúšali V85 TT Centenario. Spoznáte ho podľa exkluzívneho farebného prevedenia, ktoré kombinuje matnú zelenú a matnú striebornú, podľa zlatého orla na nádrži, exkuzívneho hnedého sedadla s prešívaním, ale aj podľa výročného loga na prednom blatníku. To všetko sú však iba akousi čerešničkou na torte, prečo je „Guzzina“ unikátna.

Sochársky či technický klenot?

Začnem tým, čo je na tejto motorke najpodstatnejšie – motorom. Ide totiž o dizajnový a technický unikát. S usporiadaním do V sa síce stretnete celkom bežne, no vždy v priečnom uložení. Tu je ale motor pozdĺžne, navyše krásne vynikne rebrovanie. Bloky motora a hlavy valcov tak vytvárajú doslova sochársky kúsok. Uhol rozovretia valcov je 90 stupňov, motor pracuje s dvojventilovou technikou, sacie ventily sú titánové. Pre rok 2021 prešiel technickými úpravami, ktoré boli smerované na to, aby splnil prísne emisné limity Euro 5. Taliani ich dokázali splniť tak, že ostali verní vzduchovému chladeniu a práve preto má motor nádherné rebrovanie. Taliani dokonca nepoužili ani olejový chladič. Lamda sondy sa presunuli tesne za hlavu valcov, čo umožňuje presnejšie riadenie motora. Motor pri prechode na Euro 5 stratil 4 koníky, no pridali mu 2 newtonmetre, ale čo je dôležité, pridali mu ich v nižších otáčkach a to je presne to čo chcete. Kedy jazdíte s cestným endurom na plný kotol? Stratu tých 4 koníkov nepostrehnete. Krútiaci moment v nižších otáčkach ale využijete. Keď sa budeme baviť o konkrétnych číslach, potom výkon je 56 kW (76 k) pri 7 500 otm.min-1, krútiaci moment 82 Nm pri 5 000 ot.min-1. Mimochodom, výkon je daný aj tým, že motor nemá olejový chladič, takže z neho neradno žmýkať výkon a teda teplo.

V režime Road sa motor javí veľmi vyvážene. Ľudia, ktorí majú skúsenosti s vlaňajším modelom vravia, že Euro-päťka má plochšie reakcie v nízkych otáčkach, no to nijako neriešte. Podľa mňa je to dokonca na takýto typ motorky žiaduce. Pretože pri pokojnej jazde je akcelerácia hladšia a ani pri neželaných pohyboch pravačky to s vami necuká. Od cca 2 500 – 3 000 otáčok sa motor začne cítiť dobre, a od cca 4 000 otáčok už ide za plynom aj v režime Road veľmi svižne. Ďalšie režimy sú Rain, Off-road a po novom – pre rok 2021 – pribudli režimy Sport a Custom. Tie pribudli všeobecne pre model V85 TT, nielen pre edíciu Centenario. Samotné režimy sa ale prepínajú spôsobom, na ktorý by ste návodu na obsluhu alebo vševedomého googla nikdy neprišli. Pri naštartovanom motore, stlačíte trochu dlhšie tlačidlo štart a potom už postupným stláčaním tlačidla prechádzate cez jednotlivé režimy. No povedzte, napadlo by vás pri naštartovanom motore znova stláčať tlačidlo štartovania motora?

Samozrejme, treba počítať so špecifickou charakteristikou motora. Pri štartovaní celou motorkou zatrasie a na nízkych otáčkach za studena s ním aj bude triasť ďalej, dokonca tak, že až riadidlá kmitajú. Stačí však trochu pohybu a vibrácie zmiznú. Oni síce nezaniknú úplne, ale ich necítite. Ani v riadidlách, ani v sedačke, a čo ja zaujímavé ani v stúpačkách. Skúste si však prisunúť päty ku chráničom a zistíte, že tie vibrácie tam sú. Keď som hovoril, že vibrácie necítite, tak som myslel bežné cestové rýchlosti. V diaľničných presunoch sa už objavia a najviac ich vnímate cez zadok.

Na prevodovku si treba zvyknúť – prvé tri stupne idú akoby ste kladivom trieskali po kovadline. A mne sa tá mechanická surovosť páči. Paráda. Na neutrál som si však musel zvykať, neraz som ho hľadal a triafal na niekoľkokrát. V menu displeja si môžete nastaviť signalizáciu radenia.

Dizajn

Motor vlastne definuje dizajn motorky. Ďalšími dvoma charakteristickými prvkami sú svetlomety s denným svietením v tvare roztvorených krídel orla a nádrž, ktorá je v spodnej časti sploštená. Mimochodom, nádrž má 23 litrov, čo v tejto triede nemá obdobu. Pri spotrebe 4,9 l/100 km máte dojazd až 469 km. K zaujímavostiam patrí je excentrická spínacia skrinka, kresba na prístrojovom štíte, nápis na opierke chrbtovej, a tiež zadné svetlo v tvare rakety.

Posed

Motorka je na správnom mieste zúžená, čo zlepšuje komfort jazdy pretože stehná nemáte príliš roztiahnuté. Navyše to pomáha tomu, aby ste lepšie obopli stroj stehnami a ľahšie a lepšie stáli na nej. Sedadlo je vo výške 830 mm (ale môžete si pýtať aj 810 a 850 mm sedadlo). Ja som pri svojej výške 178 cm dočiahol na zem akurát. Ale značne mi sťažovali situáciu stúpačky, sú presne tam, kde mám nohy. Sedadlo je dobre tvarované, tuhosť čalúnenia je príjemná. Veľkým prínosom pre komfort je aj chrbtová opierka. Telo máte vzpriamené, ruky naširoko, kolená sú prirodzene skrčené, dlhé cesty budú super. Štít príliš veľa ochrany neposkytuje, ale v originálnom príslušenstve je aj väčší. Môžete si nastaviť nie výšku, ale reálne sklon, čo má výrazný vplyv na aerodynamiku, dovolím si tvrdiť, že pri rovnakom rozsahu dosiahnete sklonom viac ako zmenou výšky. Škoda, že na to potrebujete imbusový kľúč. Vo výbave je tempomat, takže si môžete nechať oddýchnuť aj pravú ruku, aj USB konektor.

Keď som pri posede, musím vyzdvihnúť rám, ktorý poskytuje vynikajúce držadlo pre spolujazdca. Zároveň však pomôže vám, oveľa ľahšie sa vám bude Guzzina tlačiť, pretože ju viete poriadne uchopiť.

Ľahší, než v skutočnosti je

Veľmi sa mi páči aj naladenie podvozka. Je komfortné, aj s väčšími nerovnosťami si s prehľadom poradí a aj v zákrutách som sa na Guzzine cítil sebaisto. Z motorky cítiť ľahkosť. Váži 230 kg, ale zdá sa ešte ľahšia, oveľa ľahšia. A cítiť aj fantastickú poslušnosť. Pri rýchlom zmene smeru vôbec necítite výšku. Vpredu aj vzadu môžete nastaviť predpätie pružiny a tuhosť tlmičov v smere útlmu. Vpredu sú tlmiče s klzákmi s Ø 41 mm, vzadu je jednostranne odpružená výkyvná vidlica, a absolútnou unikátnosťou v tejto triede je kardanový pohon. Možno niekde na opačnej strane zemegule áno, ale v Európe si žiadne iné stredne veľké cestné enduro s kardanom nekúpite. Pritom je to super vecička. Keď cestujete na dlhé, vzdialenosti, nemusíte so sebou nosiť čistič ani olej na reťaz, aby ste to pravidelne robili. O tom, aká super vec je kardan, keď sa nad vami pretrhnú mraky alebo keď jazdíte v prachu a blate ani nehovoriac. Jasne, technicky je to náročnejšie a drahšie, ale aj to je dôkazom, toho, že v Moto Guzzi idú na doraz a prihliadajú na každý aspekt. Dodávam, že obe kolesá majú zdvih 170 mm, čo nie je veľa, ale keď nemierite do extrému, tak bohato stačí. Mimochodom, motor aj výfuk sú chránené šusplechmi v sérii.

Pochváliť musím aj brzdy – vpredu dvojité kotúče Ø 320 mm, 4-piestiky, vzadu Ø 260 mm, 2-piestiky. Novinkou pre rok 2021 všeobecne pre model V85 TT, nielen pre verziu Centenario, sú bezdušové pneumatiky, resp. bezdušové kolesá s krížovým výpletom. Na jednej strane je to obrovský príspevok k bezpečnosti, na strane druhej výrobca hovorí, že takto ušetril 1,5 kg. A keďže to je na neodpruženej hmote, navyše rotujúcej, tak sa to počíta niekoľkokrát a prispieva to k lepšej ovládateľnosti.

Záver

Moto Guzzi V85 TT Centenario je po viacerých stránkach unikátny stroj, keď si ho raz vyskúšate, tak mu určite prepadnete.

Stručne

Čo treba uznať

  • Pocit ľahkosti a poslušnosti motorky.

Čo nám chýbalo

  • Viac času, viac kilometrov.

Čo nás prekvapilo

  • Euro 5 so vzduchom chladeným motorom.

Moto Guzzi oslavuje storočnicu svojej existencie

Moto Guzzi V85 TT Centenario 850

Cena (základ/test)                                                         11 699/12 099 €

Záruka                                                                                2 roky bez obmedzenia km

Motor

  • Vzduchom chladený V2-90°/4V, zdvihový objem valcov 853 cm3, max. výkon 56 kW (76 k) pri 7 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 82 Nm pri 5 000 ot.min-1. Emisie CO2 119 g/km.

Jazdné výkony

  • Pohotovostná hmotnosť 230 kg, vmax= ~195 km/h, spotreba výrobca/test 4,9/4,6 l/100 km.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov