Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Setra – 70 rokov samonosného úspechu

70 rokov Setra. Celkovo so šiestimi konštrukčnými radmi často určovala tradičná značka z Ulmu za posledných 70 rokov štandardy v európskom autobusovom priemysle a pri jeho formovaní zohrala rozhodujúcu úlohu.

Moment zrodu nastal v roku 1951, keď spoločnosť Ulmer Kässbohrer Fahrzeugwerke predstavila model S 8, a pomenovala tak značku názvom Setra, čo symbolizuje pojem samonosná (selbsttragend). Prvý sériovo vyrábaný autobus so samonosnou karosériou, motorom vzadu a priamym náhonom na zadnú nápravu bol predstavený pri príležitosti medzinárodného autosalónu IAA vo Frankfurte.
Rýchly prelom vďaka samonosnej konštrukcii

Prvé autobusy značky Setra dopomohli princípu samonosnej konštrukcie vďaka rýchlej trhovej penetrácii. Najpredávanejším vozidlom bol model S 10, druhý typ od značky Setra po modeli S 8. V porovnaní s predchodcom mal dlhšiu karosériu s maximálne desiatimi radmi sedadiel a predĺženým zadným previsom.

Prvý stavebnicový princíp s konštrukčným radom 10
Úplnou novinkou v autobusovom priemysle tohto času bol prvý stavebnicový konštrukčný systém Setra, predstavený v roku 1959. Vďaka tomuto neustále vyvíjanému modulárnemu princípu sa vozidlá mohli vyrábať rozumne. Za jeden deň sa v tomto čase vyrobili štyri kusy.

Hranaté tvary s jemnými krivkami, konštrukčný rad 100
Prechod z konštrukčného radu Setra 10 na konštrukčný rad 100 v roku 1967 symbolizoval pre spoločnosť ďalší krok k industrializácii autobusového priemyslu. Všetky nové modely boli vyrobené z mnohých identických dielov podľa druhého modulárneho systému Setra.
Z vizuálneho hľadiska sú pre autobusy konštrukčného radu 100 charakteristické hranaté tvary, vysoká úroveň komfortu, zväčšený priestor pre cestujúcich či zväčšená vnútorná výška na státie.

Priečne vetranie po prvýkrát v konštrukčnom rade 200
V roku 1976 bola predstavená Setra konštrukčného radu 200 so šiestimi typmi. Vozidlá Setra tretej generácie zaujali svojou nadčasovou eleganciou vo vedení línií svojho dizajnu, ktorý bol zameraný na zachovanie hodnoty a praktickosť. Hladké krivky, plynulé prechody a jasné kontúry zodpovedali vtedy vznikajúcim, elementárnym zásadám dizajnu vozidla. Autobusy konštrukčného radu 200 sa okrem toho vyznačovali aj úplne nezávislou ventiláciou a kúrením pre vodiča a kokpit vrátane intenzívneho odmrazovania čelného skla.

Výrazná línia a integrované zrkadlo: konštrukčný rad 300
Rok 1991 bol úvodný rok pre konštrukčný rad 300, ktorý bol predstavený po šiestich rokoch vývoja v Ulme. Medzi najvýraznejšie črty nových autobusov patrili výrazná línia za oblasťou kokpitu, ako aj kompletne novovyvinutý systém integrovaného zrkadla, ktorý dodal konštrukčnému radu jeho jedinečnú „tvár“. Vyhrievané zahnuté ramená zrkadiel, ktoré sú nastaviteľné z interiéru, poskytujú vodičovi vynikajúci výhľad po oboch stranách autobusu. Ďalším podstatným prvkom bol ergonomicky navrhnutý kokpit, v ktorom sa nachádzali najdôležitejšie inštrumenty v primárnom zornom poli vodiča autobusu.

Kým sa zájazdový autobus konštrukčného radu 300 etabloval na európskom autobusovom trhu, vývojári pracovali na uvedení viacúčelových autobusov na linkovú dopravu, medzimestskú linkovú dopravu či na zájazdy na trh. Zo základného modelu boli na princípe modulárnej konštrukcie vyvinuté tri rôzne varianty autobusov. Všetky disponovali rovnakou karosériou a rovnakým podvozkom, ale líšili sa priestorom pre cestujúcich.

Tri nové kategórie TopClass, ComfortClass a MultiClass
Na zjednodušenie prehľadu modelovej palety sa s uvedením konštrukčného radu 300 zaviedlo delenie ponuky autobusov do troch kategórií TopClass, ComfortClass a MultiClass.

La Linea charakterizuje dizajn TopClass 400
S modelom TopClass 400 priniesla Setra v roku 2001 nový rozmer v konštrukcii zájazdových autobusov, ktorý cestujúcim a vodičovi zaručuje cestovanie na najvyššej úrovni. Charakteristickým prvkom dizajnu bola chrómová línia krídlo, ktorá niesla názov „La Linea“.

Tento prvok sa v roku 2004 napokon rozšíril naprieč zájazdovými autobusmi kategórie ComfortClass 400. V septembri roku 2005 boli konečne predstavené linkové autobusy kategórie MultiClass 400. Celkovo zahŕňal konštrukčný rad 400 viac ako 20 typov.

ComfortClass 500 s klesajúcou líniou boku v zadnej časti
Po štvorročnom vývoji s rozsiahlymi sériami skúšok bola v roku 2012 predstavená Setra ComfortClass 500. S pokrokovým konštrukčným radom určuje značka z Ulmu stuttgartskej spoločnosti Daimler AG nové štandardy v oblastiach hospodárnosti, kvality, komfortu a bezpečnosti. Nové, prémiové zájazdové autobusy zapôsobia tvarom optimalizovaným na prúdenie vzduchu, ktorý bol vyvinutý komplexným procesom v aerodynamickom tuneli. V roku 2014 nasledovali elegantné vozidlá kategórie TopClass 500.

Dvojpodlažný autobus S 531 DT – vlajková loď TopClass 500
Aktuálnou vlajkovou loďou tradičnej značky, ktorá už od počiatkov symbolizovala maximálnu individualitu, je dvojpodlažný autobus S 531 DT. Vozidlo bolo uvedené na trh v roku 2019.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov