Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Lexus LF-Z Electrified: Štúdia s víziou budúcnosti

Lexus chce do roku 2025 ponúkať všetky svoje modely v elektrifikovanej verzii.

ŠtúduAtraktívna štúdia Lexus LF-Z Electrified prezentuje jazdné schopnosti, design a technológie, ktoré prémiová japonská automobilka plánuje uviesť na svetové trhy do roku 2025. Štvormiestny crossover zaujme ostro rezanými líniami, pričom pohon bude v produkčnej verzii čisto elektrický.

Model LF-Z Electrified využíva skúseností získané pri vývoji športových vozidiel a elektrifikovaných pohonov. Vykazuje špičkové dynamické schopnosti vďaka ideálnemu umiestneniu batérie a elektromotoru, technológii pohonu všetkých kolies DIRECT4 a ďalším riešeniam zaisťujúcim mimoriadnu slobodu v otázkach mobility. Do roku 2025 chce Lexus predstaviť 20 nových alebo modernizovaných modelov vrátane minimálne 10 čistých elektromobilov (BEV), plug-in hybridov (PHEV) a hybridov s autonómnym dobíjaním (HEV) v súlade s rôznorodými potrebami zákazníkov z rôznych krajín a regiónov sveta.

Posilnili tým svoje kľúčové modelové rady sedanov aj SUV a súčasne bude skúmať možnosti uvedení nových typov vozidiel vrátane športových modelov, vozidiel určených pre cestovanie so šoférom alebo modelov v úplne nových kategóriách. Svoje jedinečné postavenie na trhu dosiahol Lexus súbežným vývojom celosvetovo najširšej ponuky luxusných vozidiel s hybridným elektronickým pohonom a výrobou superšportu LFA aj ďalších čistokrvných modelov „F“ so zameraním na dynamické jazdné schopnosti.

Stratégia značky s dôrazom na hybridný elektrický pohon od čias uvedenia modelu RX 400h v roku 2005 priniesli celosvetové predaje v objeme bezmála dvoch miliónov vozidiel. Lexus tak dnes v približne 90 krajinách na svete ponúka deväť hybridných a čisto elektrických modelov. Automobilový priemysel vstúpil do obdobia najväčšej transformácie za posledných sto rokov, keď musí reagovať na nevídané zmeny životného štýlu a hodnôt ľudí, zaistiť mobilitu a súčasne vychádzať v ústrety naliehavému spoločenskému poslaniu uhlíkovej neutrality. Lexus má v pláne do roku 2025 ponúkať elektrifikované prevedenia všetkých svojich modelov.

Očakáva pritom, že v uvedenom roku budú elektrifikované vozidlá tvoriť viac ako 50 % celosvetových predajov značky. Ďalej chce do roku 2050 dosiahnuť uhlíkovej neutrality pri všetkých svojich modeloch – so zohľadnením celého životného cyklu vozidiel vrátane materiálov, výroby, prepravy dielov a vozidiel, resp. likvidácie a recyklácie. Okrem dôsledného výberu materiálu pre svoje vozidlá bude Lexus zohľadňovať aj dopady výroby týchto materiálov na životné prostredie. V marci 2024 plánuje Lexus v japonskom závode Šimojama (v prefektúre Aiči) otvoriť nové obchodné a technologické centrum s cieľom urýchliť plánovanie a vývoj nových produktov.

V tomto centre budú spoločne pôsobiť tímy zamerané na design, vývoj a plánovanie vozidiel novej generácie. Použitie vyhradenej podvozkovej platformy EV je základným krokom k dosiahnutiu cieľa Lexus Electrified: „Využívať technológie elektrifikácie k dosiahnutiu zásadnej evolúcie v otázkach výkonu vozidiel.“ Uvedený koncept sa od bežných automobilov odlišuje i novým systémom riadenia pohonu všetkých kolies DIRECT4. Palubné technológie umelej inteligencie (AI) formou dialógu so šoférom odhaľujú osobné preferencie a charakteristické chovanie.

Môžu tak prichádzať s užitočnými návrhmi, ako napr. podrobnosťami o plánovanej trase alebo informáciami o cieľovej destinácii. K vyššej istote šoféra prispieva aj posudzovanie otázok bezpečnosti po celú dobu cesty. Vďaka optimálnemu umiestneniu batérie a elektromotoru sa návrh a konštrukciu konceptu LF-Z Electrified podarilo pretaviť na jazdné kvality s ideálnymi parametrami zotrvačnosti. S ohľadom na elektrifikáciu pohonu nie je v otázkach obstavania priestoru nutné riešiť obmedzenia dané pohonom kolies prostredníctvom spaľovacieho motoru a prevodovky.

Umiestnením batérie pozdĺž pod podlahou narastá tuhosť konštrukcie vozidla a znižuje jeho ťažisko; zároveň sa lepšie pohlcuje hluk aj vibrácie od povrchu cesty. Použitý prístup napomáha k ešte lepšiemu odhlučneniu a jazdnému pohodliu. Nový systém Lexus DIRECT4 umožňuje úplne nezávisle regulovať rozdeľovanie hnacej sily elektromotoru na všetky štyri kolesá. Systém aktívne prechádza medzi pohonom samotných predných kolies, samotných zadných kolies, respektíve pohonom všetkých kolies podľa aktuálnej situácie v prospech maximálnej jazdnej stability.

Reaguje na spôsob ovládania akceleračného pedálu a volantu v snahe zaistiť suverénne zrýchľovanie a čo najlepšie jazdné schopnosti pri prejazde zákrut v úplnom súlade so zámermi šoféra. Sústava riadenia je elektronická, tj. bez mechanickej väzby medzi volantom a žrďou riadenia. Výsledkom je bezprostrednejšia väzba medzi ovládaním volantu a hnacou silou, keď môže vozidlo zatáčať pri menšom uhle natočenia volantu v reakcii na jazdné podmienky. Výhody tejto prepracovanej technológie sa prejavujú vyššou presnosťou riadenia v súlade so zámermi vodiča.

Čiste elektronický systém ďalej filtruje nežiadúce vibrácie od povrchu vozovky, avšak pri zachovaní požadovanej citlivosti riadenia pre príjemné ovládanie vozidla. LF-Z Electrified je vývojová štúdia, ktorá predznamenáva budúci vývoj designu Lexus v snahe dosiahnuť jednoduché a pútavé tvary, ktoré stavajú na výrazných proporciách a markantnom vzhľade. Celok tvorí hladká časť kabíny s nízkou prednou časťou a vrcholom v zadnej časti – teda v prevedení pre elektromobily charakteristickom. Veľké kolesá sa posunuli do samotných rohov karosérie v snahe znížiť ťažisko a dosiahnuť široko rozkročeného postoja vozidla.

Čistý a jednoduchý horizontálny design na zadnej partii vozidla je spojený s tvarom, ktorý akcentuje veľké kolesá pre vyjadrenie stabilného postoja. Tenké horizontálne združené svetlá na zadnej časti vozidla používajú nové logo Lexus, čím symbolizujú novú generáciu designu Lexus. Srdcom vozidla je kokpit; prístrojový panel a ďalšie prvky potom nájdeme relatívne nízko vzhľadom k polohe cestujúcich. Výsledkom je osviežujúci pocit otvorenosti s kvalitou pohostinnosti ‚omotenaši‘ a dôsledné prevedenie všetkých detailov. Hladká náväznosť medzi kapotou a prednými (resp. zadnými) dverami evokuje v kabíne pocit čistého a vysoko kvalitného priestoru.

K pocitu otvorenosti vo vnútri kabíny napomáha aj sklenené panoramatické strešné okno. Informačné zdroje šoféra, teda head-up displej s podporou rozšírenej reality (AR), ukazovatele, dotyková obrazovka multimédií aj ďalšie prvky,sú spojené do jediného modulu; ovládacie prvky systému riadenia sú naopak zoskupené okolo volantu. Použité usporiadanie naznačuje štylistický smer novej generácie interiérov Lexus s lepším výhľadom dopredu a prirodzeným vedením uhla pohľadu šoféra smerom vpred. Technológie umelej inteligencie na palube LF-Z Electrified zaisťujú nepretržitú podporu a preberajú tiež aktívnu úlohu svojej schopností učiť sa na základe preferencií šoféra. a jeho typického správania. Jedným z prvkov, ktoré uľahčuje riadenie je hlasová komunikácia.

Funkcia rozpoznávania hlasu využíva najnovšie technológie umelej inteligencie k rozpoznávaniu zvyklostí a preferencií vodiča s cieľom si ich osvojiť a prispôsobiť sa im; následne poskytuje podporu napr. v rámci plánovania trás alebo poskytovania informácií o cieľovom mieste. Pomocou digitálneho kľúča je možné vozidlo ľahko sprístupniť členom rodiny alebo priateľom bez nutnosti predávať fyzický kľúč. Niektoré funkcie vozidla (zamykanie a odomykanie dverí) je tiež možné ovládať pomocou chytrého telefónu. Funkcie sprístupnenia vozidla pomocou digitálneho kľúča uľahčuje využívanie služieb rôznych poskytovateľov, keď si šofér môže napr. nechať doručiť balíček do vozidla alebo svoje vozidlo zdielať s ostatnými.

Dvere používajú konštrukciu s elektronickou západkou (E-Latch). Keď sa k vozidlu blíži šofér alebo pasažier s kľúčikom v kapse, automaticky sa vysunie kľučka dverí; dvere je potom možné odomknúť a hladko otvoriť jednoduchým dotykom senzoru vo vnútri kľučky. Pri opustení vozidla sa dvere otvárajú stlačením príslušného spínača. Senzory na vozidle monitorujú okolitý priestor a varujú pred blížiacim sa vozidlom či cyklistom, aby zamedzili nehode pri vystupovaní z vozidla. Panoramatické strešné okno je vyrobené z elektrochromatického skla s možnosťou nastaviť si podľa potreby stupeň clony; okno rovnako disponuje funkciou zatemnenia alebo osvetlenia simulujúceho nočnú oblohu.

Dotykový panel uprostred strechy usnadňuje komunikáciu predných a zadných pasažierov; zadné sedadlá sú vybavené masážnou funkciou a nastavovaním sklonu. Nová generácia audiosystému Mark Levinson zaisťuje v akustickom priestore kabíny ozvučenie na úrovni medzinárodných koncertných sieni. Vďaka precíznemu nastaveniu reproduktorov je zaručená ideálna reprodukcia hudby z pohľadu šoféra aj zvyšku posádky. Funkcia akustického managementu s potlačovaním hluku dokáže odfiltrovať zvuky okolo kabíny, čím uľahčuje konverzáciu cestujúcich na palube vozidla.

-jj-, zdroj a foto: Lexus

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov