Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Gordon Murray Automotive T.50s Niki Lauda

T.50s Niki Lauda využíva rozsiahlu diétu, vďaka ktorej sa znížila hmotnosť na 852 kg.

Vlani predstavila automobilka Gordon Murray Automotive novodobý McLaren F1. Teraz tento luxusný športiak teraz dostal špeciálnu okruhovú verziu nazvanú Gordon Murray Automotive T.50s Niki Lauda. Okrem oranžovej farby má aj športové prvky, nižšiu hmotnosť a vyšší výkon.

Automobilka, ktorú vedie slávny dizajnér a konštruktér Gordon Murray, urobila na novom vozidle viacero úprav. Model aj naďalej vychádza z civilnej verzie, ale má napríklad znížený podvozok, zníženú hmotnosť o viac ako sto kilogramov, niekoľko aerodynamických vylepšení s prítlakom až 1 500 kilogramov, veľký predný spojler a zadné prítlačné krídlo. Interiér okruhovej verzie je určený opäť pre jediného šoféra v samotnom strede, prekvapivo však nechýbajú dve postranné sedadlá.

Oranžová strela využíva atmosferický dvanásťvalec s objemom 3,9 litra a výkonom 725 koní. Rýchlosť je obmedzená na 322 km/h. Gordon Murray Automotive T.50s Niki Lauda. Nielenže posúva dynamické schopnosti vozidla, ale ako naznačuje meno, tiež oslavuje trojnásobného majstra sveta Formule 1, ktorý by koncom februára oslávil 72. narodeniny Vyrobených bude len 25 exemplár v cene okolo 3,1 milióna britských libier. Prvé modely opustia výrobné linky v roku 2023.

Meno Niki Laudu na ďalšom vozidle s masívnym vetrákom v zadnej časti má samozrejme širšiu spojitosť. Práve legendárny Rakúšan totiž v roku 1978 usadol do slávneho monopostu Brabham BT46B, aby s jeho prítlačnou silou naprosto rozdrvil konkurenciu na Veľkej cene Švédska. Okruhovému špeciálu T.50s vetrák na zadnej kapote zostal, rovnako ako na cestnom variante modelu – systém, ktorý pritláča vozidlo k zemi, ale operuje len v najúčinnejšom nastavení.

T.50s Niki Lauda ďalej využíva rozsiahlu diétu, vďaka ktorej sa znížila prevádzková hmotnosť na 852 kg. Na samotnom motore sa podarilo ušetriť ďalších 16 kg (162 kg), menšie 18-palcové kované horčíkové kolesá sú tiež ľahšie, každé váži pod 6 kg. Stredová pozícia za volantom zostáva, sedadlo vpravo nahrádza hasiaci systém, sedadlo vľavo môže byť ponechané či odstránené, záleží na prianí zákazníka. V konečnom výsledku tak hovoríme o pomere výkonu a hmotnosti 835 koní (614 kW) na tonu.

Úpravami prešiel podvozok T.50s Niki Lauda. S novým nastavením klesla svetlá výška vozidla o 87 milimetrov vpredu a 116 mm vzadu. Spomínané kolesá sú obuté do „slickov“ Michelin. Karbónovo-keramické brzdy Brembo si novinka čiastočne ponecháva z cestného modelu, nové sú však strmene a doštičky. Kompletná nastaviteľnosť podvozkových komponentov podľa želania zákazníka je zabezpečená, pričom k vozidla budú dostupné i dve sady prevodov – na kratšie a technickejšie okruhy pre maximálnu rýchlosť 274 km/h, alebo dlhšie a rýchlejšie trate pre maximum až 322 km/h.

Každý z 25 vyrobených exemplárov je v podstate oslavou triumfu monopostov F1 Gordona Murraye naprieč jeho kariérou. Prvý kus je reakciou na výhru v juhoafrickom Kyalami v roku 1974. Majiteľ dostane k vozidlu knihu mapujúcu celú udalosť vrátane osobných spomienok slávneho inžiniera. Produkcia odštartuje v roku 2023, teda po vyrobení série 100 kusov cestného T.50. Každý záujemca si připraví minimálne 3,1 miliónu libier bez daně.

-jj-, zdroj a foto: Gordon Murray (Automovite), Uncrate

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov