Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Toyota je opäť pred konkurenciou!

Toyota Mirai je prvé elektrické auto s palivovými článkami na Slovensku.

Keď v roku 1997 Toyota uvádzala na trh prvý hybrid, predbehla konkurenciu o niekoľko rokov a zároveň na mnoho rokov dopredu udala smer. Navyše, ako ukázal čas, tak sa jej to oplatilo, pretože zatiaľ čo iné značky museli vlani kvôli splneniu prísnych limitov CO2 obmedzovač svoju ponuku, tak Toyota splnila limity bez akýchkoľvek obmedzení. Mimochodom, zrejme aj vďaka tomu, že nemusela obmedzovať svoje portfólio vlani Toyota napriek pandémii koronavírusu – ako jediná automobilka na Slovensku – zaznamenala oproti roku 2019 rast. Podarilo sa jej zvýšiť trhový podiel a posunula sa na piate miesto v poradí najpredávanejších značiek na Slovensku a medzi privátnymi klientmi sa stala dokonca najpredávanejšou značkou. V aktuálnom roku Toyota bude mohutne investovať do rozvoja dílerstiev – otvorí 4 nové filiálky: v Bratislave, Banskej Bystrici, Dunajskej

Strede a Košiciach. Okrem toho už uviedla na trh model Mirai a ešte v riebehu roka uvedie aj malé SUV Yaris Cross. Vráťme sa však k meritu veci tohto článku – k modelu Mirai. Zdá sa, že sa história opakuje. Kým totiž ostatní húfne zbroja na poli batériových elektromobilov, Toyota hľadí na niekoľko rokov dopredu a uvádza na náš trh model Mirai – čisto elektrické auto, ktoré však elektrickú energiu nečerpá z akumulátora, ale vyrába si ju v palivových článkoch z vodíka. Je to prvé skutočne sériovo vyrábané auto typu FCEV na svete. Pod pojmom skutočne sériové rozumiem, že sa vyrába na riadnej výrobnej linke v adekvátnom počte, nie iba kusovo. Mimochodom, aktuálne sa bavíme už o druhej generácii tohto modelu. Prvá mala premiéru v roku 2014. Vývoj vodíkových áut sa však datuje podstatne hlbšie, do roku 1992, kedy sa Toyota začala intenzívne venovať tejto téme. V roku 1996 predstavila prvé vodíkové auto – bolo založené na báze Toyoty RAV4. vodík bol uskladnený v špeciálnej hliníkovej absorpčnej nádrži. V roku 1999 uzrel svetlo sveta druhý funkčný model a v roku 2001 ďalší. Ten už mal vodík uskladnený vo vysokotlakovej nádrži. V roku 2005 Toyota homologovala prvé vodíkové auto na cesty. A ako som už spomínal, v roku 2014 predstavila prvé sériovo vyrábané auto s pohonom na elektrickú energiu z vodíka – Mirai prvej generácie. Druhá generácia práv v týchto dňoch prichádza na náš trh. Oproti prvej má menej konfliktný, atraktívnejší dizajn aj proporcie. Celková dĺžka vozidla narástla na 4 975 mm a zároveň sa karoséria znížila o 65 mm na 1 470 mm. Výrazný posun vykazuje druhá generácia aj v oblasti jazdných vlastností – rázvor osí náprav narástol o 140 mm na 2 920 mm, rozchod kolies sa rozšíril o 75 mm a svoj podiel na zlepšení jazdných vlastností má aj tuhšia karoséria, nižšie položené ťažisko a tiež väčšie – 19- alebo 20-palcové kolesá.

Nová platforma

Auto je postavené na novej podlahovej platforme GA-L, ktorá umožnila popresúvať jednotlivé komponenty hnacieho ústrojenstva. Vďaka presunutiu súpravy palivových článkov z priestoru pod kabínou do prednej časti vozidla vznikla priestrannejšia kabína s nárastom miesta na nohy zadných pasažierov. Nová platforma zároveň umožnila zabudovať tri vysokotlakové zásobníky na vodík. Tým sa predĺžil dojazd o plných 350 km. Len pripomínam, že mnohé dnešné elektromobily majú zhruba takýto dojazd. Do troch zásobníkov natankujete 5,6 kg vodíka, čo by malo vystačiť na 650 km. Spomínané množstvo vodíka natankujete za 3 – 5 minút, čo je nepomerne menej, ako trvá nabiť akumulátor bežného elektromobilu. Zatiaľ čo sa modul s palivovými článkami presunul dopredu, vysokonapäťový akumulátor a elektromotor si našli miesto nad zadnou nápravou. Vo výsledku sa tak dosiahlo ideálne rozloženie hmotnosti na nápravy v pomere 50:50. Modul s palivovými článkami využíva, podobne ako doteraz, tuhý polymérový elektrolyt, po novom je menší a obsahuje menší počet článkov – 330 namiesto 370. Napriek tomu má vyššiu energetickú hustotu, takže výkon narástol zo 114 na 128 kW. V tranzistoroch inteligentného výkonového modulu (IPM) Toyota vôbec po prvýkrát použila polovodičový materiál novej generácie na báze karbidu kremíka. To sa odrazilo v náraste výkonu, znížení spotreby energie a znížení počtu tranzistorov, a teda aj zmenšení rozmerov meniča FCPC. Významný je technologický prechod vysokonapäťového akumulátora z NiMH k Li-Ion. Tým sa zmenšili rozmery akumulátora, klesla hmotnosť, ale výkon narástol z pôvodných 25,5 kW × 10 sekúnd na 31,5 kW × 10 sekúnd.

Čistí vzduch

Toyota Mirai je v súčasnosti najekologickejším sériovo vyrábaným vozidlom na svete. Nielenže má nulové emisie, takže nijakým spôsobom neznečisťuje ovzdušie, ale počas jazdy ho fakticky čistí. V nasávaní, ktoré privádza vzduch do palivových článkov, je totiž katalyzátorový filter. Elektrický náboj na filtračnej vložke z netkanej textílie zachytáva mikroskopické častice s priemerom do 2,5 mikrometra (PM 2,5), oxid siričitý (SO2) aj oxid dusíka (NOx). Počas 10 000 km vyčistí toľko vzduchu, čo vydýcha jeden človek za rok. Filter pritom netreba nijako zvlášť často meniť, iba v rámci pravidelných servisných prehliadok.

Pikoška

Toyota Miria je tiež nositeľom zaujímavých nových technológií. Jedno z nich je napríklad automatické parkovanie na vaše miesto. Vysvetlím o čo ide. Dnešné moderné auto si dokážu medzi autami nájsť voľné miesto a dokážu do medzere aj zaparkovať. Niektoré dokonca tak, že môžete predtým vystúpiť z auta, aby ste sa potom nemuseli pchať cez úzky priestor. Nedokážu však zaparkovať na voľné miesto, napríklad pred váš dom. Mirai to dokáže. Stačí, keď raz na zvolené miesto zaparkujete vy sám, vyznačíte mu, že toto miesto je to, kde má stáť a v budúcnosti tam zaparkuje už samé.

Toyota Mirai: Vodíkové auto očarilo vládu SR

Na záver

Nová Toyota Mirai nie je iba ekologická, ale reprezentatívna a prestížna limuzína s vysokým komfortom, bohatou výbavou a vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami. Na Slovensku sa bude predávať v dvoch stupňoch výbavy – Comfort za 62 990 eur, Executive za 66 990 eur a Executive s balíkom VIP za 73 990 eur. Pýtate sa, kde ju budete natankovať? Zatiaľ najbližšie v Rakúsku, no už aj Slovensko má plán výstavby vodíkových čerpacích sietí. Prvé čerpacie stanice by sa mali u nás objaviť už v druhej polovici tohto roka. A s rastom počtu vodíkových áut na cestách bude rásť aj počet vodíkových čerpacích staníc v celej Európe. Navyše, v roku 2020 vznikla v Európe aliancia na podporu využitia vodíka a práve v rámci aliancie sa budú vodíkové čerpacie stanice stavať intenzívnejšie. Mimochodom, Slovensko je súčasťou tejto aliancie. .

Toyota si veľmi dobre uvedomuje, že druhú generáciu Miraia ľudia nebudú kupovať ako teplé rožky. Prvá generácia vodíkového Miraia slúžila na najmä na testovanie technológie v reálnych podmienkach. Druhá sa zaslúži o rast trhu a až tretia bude znamenať masové rozšírenie. Podobná situácia bola aj s hybridmi. Jediný rozdiel je v tom, že ten vývoj vodíkových áut bude oveľa rýchlejší.

 Toyota Mirai počas jazdy, nielenže neznečisťuje vzduch, ale fakticky ho čistí.

Na záver otázka prečo vodík, prečo nie je akumulátory, keď to s nimi máme rozbehnuté? Po prvé vodík možno natankovať rýchlejšie a zabezpečuje dlhší dojazd. Po druhé vodík možno vyrobiť efektívne a čisto z obnoviteľných zdrojov bez uhlíkovej stopy, pritom zásoby vodíka sú prakticky nevyčerpateľné. Po tretie vodík možno uskladniť a transportovať. Po štvrté vodík je čistý, pri jazde sa tvorí iba voda, resp. vodná para. Po piate, vodík je bezpečný. Na rozdiel od mnohých fám bezpečnejší než benzín. Keď že vodík je ľahší ako vzduch, pri prípadnom prerazení nádrže veľmi rýchlo unikne do vzduchu, kde sa stratí. Toyota dokonca urobila test, pri ktorom unikajúci vodík zapálila. Výsledkom bol síce intenzívny plameň, ktorý však bol úzky a vzhľadom na rýchly únik vodíka z nádrže aj rýchlo (do dvoch minút) dohorel. Na rozdiel od toho po prerazení benzínovej nádrže benzín tiekol pod auto, kde aj dlho horel – a teda celé auto vyhorelo. O akumulátoroch, ktoré keď začnú horieť ani nehovorím. Dodávam, že Mirai má špeciálne ventily, cez ktoré vodík v prípade potreby unikne do ovzdušia. Mimochodom, teplota samovznietenia vodíka je až 575 °C.

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov