Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mazda3 Skyactiv-X180 ako objav uplynulého roka?!

Mazda3 Hatchback má tvoriť so 180-koňovým motorom Skyactiv-X geniálne spojenie.

Za ostatné obdobie je jednou z najdiskutovanejších noviniek automobilového neba benzínový motor Mazdy, ktorý funguje ako diesel. Motor Skyactiv-X180, ako ho nazývajú, sľubuje vysoký výkon a kultivovaný chod benzínového motora a nízku spotrebu dieselového. Aktuálne ho Mazda ponúka v modeloch CX-30 a Mazda3. Ja som si ho vyskúšal v trojke, práve jej by mal totiž poskytnúť výkonové parametre adekvátne dizajnu karosérie, pocitu za volantom a kvalitám podvozka.

V tomto krátkom teste vás nebudem zaťažovať teóriou, ako funguje motor, zameriam sa na pocity. Má peknú atmosférickú charakteristiku, na pridanie plynu reaguje bez zaváhania, ale v prvej polovici otáčkového pásma stúpajú otáčky nemastno-neslano. Až od 4 500 – 5 000 ot.min-1 sa motor skutočne rozdýcha. Až od tejto hranice ide výkon hore radostne s každou jednou otáčkou. V podstate až po zásah obmedzovača. Ten je však mäkký, to znamená, že na konci otáčkového poľa plynulo uberá palivo a vám sa tak zdá, ako keby motoru dochádzal dych. Musím však povedať, že vzhľadom na papierový výkon 132 kW (180 k) a vzhľadom na to, že dýchanie motora podporuje kompresor, je výkonový prejav motora naprieč celým otáčkovým spektrom akoby auto ťažila jedna veľká olovená guľa. Keď chcete niekoho predbehnúť a rozhodne sa, že vás nepustí, tak sa môžete poriadne potrápiť. Mimochodom, Mazda nehovorí o motore Skyactiv-X ako o preplňovanom, ale v skutočnosti má kompresor. Mazda nehovorí o preplňovaní, pretože kompresor nemá za úlohu nadopovať motor vzduchom, ale ho iba podporiť v dýchaní a dodať potrebné množstvo vzduchu pre správnu činnosť spaľovania SPCCI, teda dieselového chodu na benzín, keď sa zmes zapaľuje kompresiou a nie zapaľovacou sviečkou. Vo vyšších otáčkach má motor pekný dravý zvuk. Páči sa mi, že sa ho konštruktéri nesnažili potlačiť, práve naopak, jemne ho zvýraznili.

Dynamika motora trochu zaostala za mojimi očakávaniami, spotrebou si to však vynahradil. Dynamickým štýlom a strávením dlhšieho času v zápchach som totiž dosiahol priemer 6,8 l/100 km. A to mala testovaná trojka ešte pohon všetkých štyroch kolies. Mimochodom, pohon 4×4 si v tejto triede dovolí „strihnúť“ už málokto. Aj Mazda vie, že jej štvorkolky nebudú robiť veľké čísla, napriek tomu ich robí. Klobúk dole! O to viac, že systém funguje fakt veľmi rýchlo. 

Stručne

Čo treba uznať

  • Skvelá spotreba v reálnych podmienkach.

Čo nám chýbalo

  • Trochu živelnejší prejav motora.

Čo nás prekvapilo

  • Mäkký obmedzovač.

Mazda MX-30 vs Mazda CX-30: Elektrina či benzín?

Mazda3 Hatchback 2,0 Skyactiv-X180 AWD GT Plus

Cena (základ/test)                                          21 340/31 825 €

Záruka                                                           3 roky alebo 100 000 km

 

Motor

  • Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 998 cm3, max. výkon 132 kW (180 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 224 Nm pri 3 000 ot.min-1. Emisie CO2 125 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 8,9 s, vmax=211 km/h, kombinovaná spotreba podľa výrobcu v NEDC/test 5,5/6,8 l/100 km.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov