Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Dacia Sandero a Sandero Stepway – Vyzreli na Dustera

Dacia Sandero a Sandero Stepway stelesňujú výroky „veľa muziky za málo peňazí alebo výborný pomer ceny k hodnote...“

Značku Dacia si u nás ľudia väčšinou spájajú s Dusterom. Nejakým spôsobom totiž tento model vyniká z ponuky automobilky a pre mnohých je vlastne jediným reprezentantom značky, iný model Dacie ako Duster pre nich ani

neexistuje. Podľa všetkého sa však situácia mení. Nové Sandero a Sandero Stepway, ktoré Dacia v týchto dňoch uvádza na náš trh, totiž vyzreli na úroveň Dustera. Podotýkam, že v skutočnosti je Sandero s 2,1 miliónmi predanými kusmi najpredávanejším modelom Dacie a od roku 2017 zároveň najpredávanejším vozidlom Európy na trhu privátnych klientov.

 

Moderný, ale triezvy

Mne sa už aj predošlá generácia páčila, ale táto nová je ešte krajšia a už skutočne nikto nemôže ani len pomyslieť na to, žeby nové Sandero nejakým spôsobom zaostávalo za etablovanými a akceptovanými značkami. Skrátka dizajnovo dozrelo a už na ňom nenájdete ani jeden jediný prvok, ktorý by pôsobil lacno. Maska chladiča, svetlomety, zadné skupinové svetlá, zrkadlá, kľučky dverí… skrátka všetko pôsobí vyzreto. Ja osobne chválim, že si Sandero pritom zachovalo triezvy dizajn. Zaujímavosťou sú LED denné svetlá v tvare otočeného písmena Y. Verzia Stepway má svetlú výšku až 178 mm, čo je o 41 mm viac ako má bežné Sandero a má aj crossoverové ochranné prvky okolo karosérie, ale tiež strešné lyžiny, ktoré môžete otočiť naprieč a využiť ako priečne nosiče. Nepotrebujete teda kupovať na lyžiny nosiče. Riešenie, ktoré potvrdzuje princípy Dacie – šikovné, praktické, jednoduché, spoľahlivé a dostupné riešenia. Mimochodom, plus 41 mm svetlej výšky je dané súčtom dvihnutého podvozka a väčšieho priemeru kolies.

 

Viac komfortu

Podobne dozrel aj interiér. V prvom rade dizajnovo, a to tak v celku, ako aj v detailoch. Za detaily spomeniem otočné ovládače klimatizácie s pochrómovanou obručou a displejom

uprostred alebo látkový dekor prístrojovej dosky a lakťovej opierky na dverách. Dozreli aj sedadlá, ktoré majú lepší tvar a pevnejšie držanie tela. Volant je nastaviteľný výškovo aj pozdĺžne, riadenie s elektrickým posilňovačom sprostredkuje príjemnú odozvu kolies. Pri parkovaní oceníte, že musíte vyvinúť až o 36 % menej sily ako doteraz. Posilňovač má pritom variabilnú účinnosť závislú od rýchlosti, takže vo vyšších rýchlostiach stuhne, aby sa zlepšil kontakt s autom. Uprostred prístrojovej dosky sú Sandero a Sandero Stepway vybavené dokovacou stanicou na pripojenie smartfónu alebo s 8-palcovým dotykovým displejom a zrkadlením smartfónu. V ponuke

je aj odnímateľný držiak na smartfón s USB konektorom priamo vedľa prístrojového štítu. Mala ho aj mnou testovaná verzia v najvyššom stupni výbavy. Príjemnou funkciou je bezkľúčové, dokonca až bezkontaktné, odomykanie a zamykanie auta. Stačí mať kartu pri sebe a auto sa zakaždým, keď sa priblížite alebo vzdialite odomkne alebo zamkne samé. S touto funkciou, samozrejme, súvisí aj štartovanie motora tlačidlom. Novinkou v ponuke je strešné okno. Z výbavy spomeniem, že okrem denných svetiel využívajú LED technológiu aj stretávacie svetlá, a to štandardne vo všetkých stupňoch výbavy. Táto technológia neznamená iba krajší dizajn svetlometov, ale najmä výrazne vyššiu účinnosť, a to tak do dĺžky, ako aj do šírky.

Nová bezpečnosť

Nové Sandero a Sandero Stepway sú postavené na novej modulárnej platforme CMF, ktorá prináša vyššiu tuhosť, nižšiu hmotnosť, lepšiu akustiku, lepšie jazdné vlastnosti a nové bezpečnostné systémy. Oba modely mierne podrástli z čoho ťažia najmä pasažieri vzadu. Na dĺžku majú o 42 mm viac miesta na nohy. Tlmiče aj pružiny majú nové naladenie a na základe pocitov z jazdných skúšok dodávam, že evidentne aj silentbloky. Auto oveľa sebavedomejšie prechádza cez nerovnosti a je aj stabilnejšie na ceste. K tomu vo veľkej miere prispelo aj rozšírenie rozchodu kolies – v prípade Sandera hovoríme o náraste 41 mm, v prípade Sandera Stepway 29 mm. Veľký pokrok urobili Sandero a Sandero Stepway v oblasti bezpečnosti – pasívnej aj aktívnej. Štandardne majú 6 airbagov, ABS, stabilizačný program ESC, autonómne brzdenie pred kolíziou AEBS aj automatické volanie pomoci pri nehode E-Call s tlačidlom SOS, prostredníctvom ktorého si pomoc viete privolať vy sami. Napríklad, keď sa vám náhle priťaží. Vo výbave však okrem toho môžete mať sledovanie mŕtveho uhla, parkovací asistent so štyrmi radarmi vpredu a vzadu, plus cúvacou kamerou s aktívnymi navádzacími čiarami.

Diesel je out!

Nové Sandero prichádza na trh s litrovým trojvalcom v troch výkonových verziách, pričom najvýkonnejšia dokáže spaľovať okrem benzínu aj LPG. Základná výkonová verzia s označením SCe 65 je plnený atmosféricky, má výkon 49 kW (67 k), krútiaci moment 95 Nm a je spojený výhradne s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Druhá alternatíva TCe 90 je už preplňovaný, vyvinie 67 kW (91 k) a je spojený so šesťstupňovou manuálnou alebo CVT prevodovkou. V spojení s manuálnou poskytne 160 Nm, s CVT 142 Nm. CVT je novinka v ponuke, nahrádza pôvodnú robotizovanú prevodovku Easy´R. Tretia výkonová alternatíva – dvojpalivové TCe 100 LPG – vyvinie 74 kW (100 k), resp. 170 Nm a spolupracuje výhradne so 6-stupňovým manuálom. Nádrž na plyn má o 8 litrov viac ako v predošlej generácii. Teoreticky mohla mať ešte viac, no z bezpečnostných dôvodov nechceli prekročiť hodnotu 40 litrov. Nádrž na benzín má zasa 50 litrov, čo je rovnako ako v prípade ostatných modelov. To znamená, že táto verzia má omnoho dlhší dojazd, teoreticky až viac ako 1 300 km (!). Mimochodom, všetky motory majú nepriame vstrekovanie paliva, čo je zárukou toho, že sa nebudú zanášať karbónom a budú vhodnejšie na kratšie vzdialenosti. Poznávacím znakom všetkých motorov je, že spĺňajú emisné limity Euro 6d a majú nižšiu spotrebu ako doteraz. Sandero Stepway má tie isté motory a prevodovky, avšak okrem základného atmosférického motora. Ten nemôže mať.

Ja som si na zoznamovací test vybral Sandero Stepway s dvojpalivovým motorom TCe 100 LPG. Rozdiel medzi tým, či idete na plyn alebo benzín nepocítite, resp. sa musíte veľmi veľmi sústrediť a musíte veľmi dobre poznať ako sa auto správa na jednotlivé režimy. Výkonovo aj akusticky sú si veľmi podobné. Prevodovka je odstupňovaná tak, aby ste motor v každej situácii vedeli držať v jemu príjemných otáčkach. Nestane sa vám, že v nejakej rýchlosti je na jeden prevodový stupeň motor ešte podtočený, ale na najbližší nižší by zasa točil zbytočne vysoké otáčky. Radiaca páka je kratšia ako bola v predošlej generácii, no je v bližšom dosahu ruky, pretože ju kulisa dvíha vyššie. Vyzerá to super, funguje to super. Samotný chod prevodovky ešte nie je mechanicky zamatový, ale už nie je gumový a to chválim. Dráhy sú dobre definované, nemiešate kašu. Ja osobne mám radšej, keď mám v ľavej nohe lepšiu spätnú väzbu o tom, kedy ide spojka do záberu, no ženám mäkké naladenie bude vyhovovať.

Dacia mení dizajn, krajšie sa “usmieva”

Krátky test Dacie Sandero Stepway ma utvrdil v dvoch veciach. Po prvé, že každý kto Daciu podceňuje robí zle. Veľmi zle. Po druhé, že Sandero a Sandero Stepway sú skutočne viac než hodné svojich peňazí. A koľkože sú tie peniaze? Sandero v základe stojí 8 900 eur, v najdrahšej verzii 12 400, Stepway stojí od 11 350 do 13 850 eur.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov