Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Nafta v segmente B vymiera, ostalo len 5 preživších

Dieselové motory, ktoré pred desiatimi rokmi lámali rekordy popularity v Európe, každý rok strácajú na sile. Sú na ústupe, a zdá sa, že v segmente B to nadobro zabalia. Ostalo 5 preživších, z ktorých dvaja už len kopú nohami...

Pamätáte sa na dobu 10-15 rokov späť? Segment B, kam patrí vyhľadávaná Fabia RS prvej generácie (1,9 TDI 96 kW), alebo raritnejšia Seat Ibiza FR (1,9 TDI 118 kW)… Áno, v porovnaní so základnými verziami boli pomerne drahé, kúpil si ich len ten, kto naozaj chcel, ale zato s nimi dokázal školiť oveľa silnejších hráčov, keďže váha vs. výkon sa skryť nedá. A to sa ešte nebavíme o populárnom chiptuningu…

Zdá sa, že naftové verzie nadobro ustúpili klasickým benzínovým jednotkám a hybridom. Zákazníci, ktorí hľadajú klasický hatchback segmentu B s naftovým motorom, nemajú veľmi na výber. V hre zostáva už len 5 modelov, z toho všetky majú francúzske srdce

Dôvod takmer istej porážky je prostý. Stále prísnejšie emisné normy a postupný posun v preferenciách zákazníkov za posledných pár rokov čoraz na SUV a crossovery.

Ďalším problémom je to, že naftové pohonné jednotky trpia na krátke vzdialenosti výrazne viac, ako tomu bol pred rokmi, keď sa nepoužívala močovina, ani filtre pevných častíc. Zrazu nastala situácia, kedy výrobcovia boli nútení naftu zo svojej ponuky vyhodiť. Obrazne povedané benzín do ohňa priliala aj kauza Dieselgate.
Pozrite si s nami trh vozidiel segmentu B, ktoré ešte ponúkajú naftový motor.

Dacia Sandero
Do európskych showroomov čoskoro príde nová verzia Dacie Sandero, ktorá sa rovnako ako veľké množstvo konkurencie bude ponúkať už iba s benzínovými motormi. Zatiaľ je však v cenníkoch prítomný predchodca, ale len v jednej pomerne vysokej výbave Stepway a to s motorom 1,5 Blue dCi s výkonom 70 kW (95 k), ktorý je spriahnutý s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Nie je to však žiadny trhač asfaltu a na 100 km/h akceleruje za necelých 12 sekúnd. V porovnaní s najlacnejšou verziou stojí naozaj Zaplatíte za ňu 320 €.

Renault Clio
Popravde váhal som, či sem Renault ešte zaradiť. Oficiálne v cenníkoch už nie je naftová verzia. Jednoducho vypadla. Nám sa ju však ešte v minulom roku podarilo otestovať a boli sme spokojní. Navyše našiel som ešte pár predvádzačiek s týmto motorom.

Takže o čo ide? Okrem širokej ponuky benzínových motorov vrátane alternatívnych palív Renault ponúkal donedávna Clio aj 85 kW (115 k) 1,5 dCi so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Jedná sa o novšiu a silnejšiu verziu motora ako v Dacii.

V malom Renaulte podáva dobrý výkon (9,9 s z 0-100 kmh) pri zachovaní veľmi nízkej spotreby paliva, v priemere 4,1 – 4,3 litra na 100 km. N´ám sa podarilo jazdiť za 4,7 litra. Problémom však mohla byť aj cena. Nami testovaný kus vo výbave ZEN (nafta v inom stupni nebola) stál 17 300 eur.

Peugeot 208
Peugeot sa postupne zameriava na elektrifikáciu a modelová rada 208 je toho najlepším príkladom. Automobil je možné kúpiť nielen so spaľovacím motorom, ale aj v elektrickej verzii. Čo je dôležité, ekologický imidž modelu nevylúčil z naftu z ponuky. Stále si ho môžete kúpiť s 1,5-litrovým motorom BlueHDi s výkonom 75 kW (102 k), ktorý je spojený s 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Peugeot sľubuje zrýchlenie 0-100 km / h za 10,2 sekundy a priemernú spotrebu paliva 4,2 litra nafty v kombinovanom cykle. Cena? Aktuálne od 15 390 €.

Opel Corsa

Ak 208, tak potom aj jej sesterské dvojča od značky Opel, ktorý je už nejaký ten piatok pod krídlami koncernu PSA. Nová Corsa je do istej miery prezlečená 208-čka. Z toho vyplýva, že aj motor bude rovnaký, ako vyššie zmienený v Peugeote. Asi vás teda neprekvapí skutočnosť, že tu nájdeme veľmi podobné motory ako Peugeot a výnimkou nebude ani nafta. Každopádne, Opel je od Peugeota lacnejší a to o rovných 1000 eur pri verzii Edition.

Citroen C3
Posledný mušketier je Citroen C3. Rovnako ako vyššie zmienený Peugeot 208 a Opel Corsa tiež využíva na pohon jednotku 1,5 BlueHDi s výkonom 75 kW (102 kW). Za C3 vo verzii Feel zaplatíte 13 690 eur, a tak sa javí ako najlacnejší dostupný malý naftový model z koncernu PSA.

Summa summarum
Tak sa zdá, že na trhu ostali len dvaja veľký hráč v segmente Bi. Koncern PSA s motorom 1,5 BlueHDi a Renault s jednotkou dCi v dvoch výkonových verziách. Čo je však veľmi pravdepodobné, aj im pravdepodobne pomaly zvoní umieračik, keďže prísne emisné limity sú za dverami.

Taká rečnícka otázka na záver? Kúpili by ste si ešte naftový motor v niektorom inom zástupcovi segmentu B, alebo je to z vášho pohľadu už len prežitok?

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov