Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Elektromobily: Nové možnosti = nové úskalia

Nízky počet najazdených kilometrov sa stal modlou všetkých motoristov. V prípade elektromobilov je tu však ďalšie úskalie.

Sami sme si to spôsobili, nikto nechcel auto v dobrom technickom stave, všetci sme hľadali autá s čo najmenším počtom najazdených kilometrov, a tak trh zareagoval. Ľuďom predsa treba dať to, čo chcú – vo veľkom sa začali stáčať kilometre. Veľmi často autám ubudli desiatky až stovky tisíc kilometrov. A nie raz, ale pri každom ďalšom predaji. Sme nepoučiteľní a naďalej si medzi svoje prioritné kritériá dávame počet najazdených kilometrov, a tak biznis so stáčaním odometrov naďalej prekvitá. Nepomáhajú ani nové zákony, dopátrať sa a potrestať vinníka je v rovine sci-fi. Postupne sa k životu prebúdza aj trh s jazdenými elektromobilmi. V ich prípade je kľúčový stav akumulátora, pretože tvorí značnú časť auta. Kupec by si mal z OBD vyčítať stav akumulátora. Chytráci sa však okamžite chytili príležitosti a ponúkajú prepísanie stavu akumulátora v pamäti OBD. A tak sú na trhu elektromobily, ktoré síce cez OBD komunikujú, že majú akumulátor napríklad v 82 percentnom stave oproti novému, no v skutočnosti ho majú už na hranici všeobecne akceptovanej životnosti, teda na hranici 70 % nominálnej kapacity. Neraz aj pod ňou. Keď si takéto auto kúpite, poriadne si popálite prsty.

Pritom stav, resp. životnosť akumulátora nezávisí len od počtu najazdených kilometrov, ale aj od spôsobu nabíjania – od toho, ako často a akým prúdom ho majiteľ nabíjal, či ho majiteľ nechal vybiť takmer do prázdna a potom nabil doplna alebo ho nabíjal priebežne, ale aj od toho, ako a v akých podmienkach akumulátor pracoval.

Aj exekúcia je problémom pri kúpe jazdenky

Môžeme nad touto situáciou šomrať a nadávať pri pive, môžeme lamentovať, keď si kúpime jazdené auto so stočenými kilometrami, no kruh je uzatvorený a kým budeme hľadieť na kilometre a nie na skutočný technický stav auta, dovtedy sa situácia nezmení. Avšak zatiaľ čo počet najazdených kilometrov je len číslo, ktoré o ničom nehovorí, tak kapacita akumulátora je hodnota, ktorá je podstatná.

Foto: Archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov