Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Citroën C5 Aircross HYBRID – Spojenie pohodlia a ekológie

Citroën C5 Aircross HYBRID je vlajkovou loďou a zároveň prvým krokom v elektrifikačnej stratégii francúzskej značky.

Aktivita zákonodarcov v Európskom parlamente a stále prísnejšie limity pre flotilové emisie nútia prakticky všetky automobilky uberať sa cestou alternatívnych pohonov. V Citroëne sa rozhodli, že cestu k elektrifikácii celého modelového radu im začne vyšliapavať ten najluxusnejší z celej ponuky – komfortné SUV C5 Aircross, ktorého plug-in hybridná verzia na týždeň zaparkovala v našej redakčnej garáži.

Na prvý pohľad Citroën C5 Aircross Hybrid od bežnej verzie ťažko rozoznať. Novinku prezrádza len príplatkový balík Anodised Blue so špecifickými modrými doplnkami v bočnej ochrannej lište, na predných dverách a v spodnej časti masky. Teda za predpokladu, že auto stojí. Počas jazdy v čisto elektrickom režime má totiž plug-in hybrid ešte jednu odlišnosť – modré svetlo pod stredovým spätným zrkadlom, ktoré je viditeľné zvonku a hrdo signalizuje napríklad možnosť vjazdu do bezemisných zón.

Medzinadpis

Detailnejší opis exteriéru v tomto prípade preskočím, pretože Citroën C5 Aircross je už verejnosti dobre známy a jeho dizajn si fanúšikovia značky stihli obľúbiť. O niečo viac ma pri testovanom aute zaujímal  interiér – konkrétne jednotlivé odlišnosti v ňom v porovnaní s klasickou verziou. Tu treba spomenúť 12,3-palcový digitálny kokpit a 8-palcovú centrálnu dotykovú obrazovku. Displeje dostali vylepšenú grafiku a sú schopné premietať väčšie množstvo informácií – napríklad zobrazujú tok energie alebo sa cez ne dá nastaviť minimálna zostatková kapacita akumulátora.

Potešilo ma, že napriek uloženiu batérií pod zadné sedadlá zostal model C5 Aircross praktický. Mám na mysli to, že vzadu sa aj v ekologickom variante nachádzajú tri samostatné sedadlá. Všetky s možnosťou posúvania, sklápania či vyberania a všetky s rovnakou šírkou sedáku. Chválim tiež výrazné odhlučnenie interiéru, čo majú okrem iného na svedomí aj predné sklá s akustickou ochranou.

Silnou stránkou konvenčného Citroënu C5 Aircross sú jeho komfortné jazdné vlastnosti a inak tomu nie je ani v prípade plug-in hybridu. Riadenie síce francúzske SUV nemá nastavené tak priamo ako jeho športovejší konkurenti, no vďaka vyššej pozícii sedadiel je jazda s ním skutočne pohodlná. Konštruktéri vpredu rozumne použili vzpery typu MacPherson a dozadu umiestnili viacprvkovú nápravu Multilink. S ohľadom na vyššiu hmotnosť plug-in hybridného automobilu siahli ešte aj po hydraulických dorazoch.

Medzinadpis

Pri plug-in hybridnom Citroëne môžete rátať s návykovou plavnosťou a tichom na palube, no oželieť musíte možnosť pohonu oboch náprav. Napriek tomu, že koncernoví súrodenci to dokážu, C5 Aircross si musí vystačiť len s nadštandardnou svetlou výškou 230 mm.

Pod kapotou plug-in hybridnej verzie sa nachádza 1,6-litrový štvorvalec PureTech s výkonom 133 kW (181 k) a najvyšším krútiacim momentom 300 Nm. Spolupracuje s jedným elektromotorom, ktorý sa chváli výkonom 81 kW (110 k) a najvyšším krútiacim momentom 320 Nm. V kombinácii tak dosahujú výkon slušných 225 koní.

Sila pohonnej jednotky mi pri jazde s plug-in hybridom vonkoncom nechýbala, dokonca som bol z jeho agilnosti milo prekvapený. Akurát batéria s kapacitou 13,2 kWh mi mala zaručiť čisto elektrický pohon počas 50 kilometrov, no ani raz sa jej to nepodarilo. Uznávam, že asi som nejazdil dostatočne ekologicky.

Pochvalu si naopak zaslúži 8-stupňová automatická prevodovka s viaclamelovou mokrou spojkou, uložená medzi spaľovacím motorom a elektromotorom. Radí mimoriadne ticho, príjemne a hladko. Tu naozaj nemám žiadne výhrady. Neodpustím si však kritiku k systému rekuperácie. Pokiaľ si totiž vodič neaktivuje funkciu ukladania získanej energie späť do akumulátora, tak aj po zjazde z dlhého kopca s naštartovaným spaľovacím motorom ukazuje batéria rovnaké percentá.

Na záver ešte v krátkosti k dĺžke nabíjania. Z domácej zásuvky trvá jeden nabíjací cyklus približne osem hodín. Pri využití tzv. Wallboxu sú to cca štyri hodiny a pri nabíjaní jednosmerným 32 A prúdom je auto dobité za dve hodiny. Testovaný model sa v súčasnosti predáva za akciovú cenu 33 990 eur.

Stručne

Čo treba uznať

  • Komfortná a tichá jazda.

Čo nám chýbalo

  • Pohon všetkých kolies.

Čo nás prekvapilo

  • Jazdná dynamika.

Citroën C4 – Svieži vietor

Citroën C5 Aircross HYBRID 225 ë-EAT8 SHINE

  • Cena (základ / test) 37 490/40 490
  • 4 roky bez obmedzenia km, 8 rokov alebo 160 000 km – batéria

Motor

  • preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 598 cm3 , max. výkon 133 kW (181k) pri 6 000 ot.min-1 , max. krútiaci moment 300 Nm pri 3 000 ot.min-1. Synchrónny elektromotor, max. výkon 81 kW (110k), max. krútiaci moment 320 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 166 kW (225k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 360 Nm. Emisie CO2 36 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 8,9 s, vmax =225 km/h, spotreba výrobca/test 1,4 – 1,5/ 4,5 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor 

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • USB – áno
  • Zrkadlenie –
  • Uhlopriečka: 8,0
  • Batožinový priestor: 460 – 600 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov