Audi A3 – Odvážna metamorfóza
Audi A3 zažilo zvonku evolúciu, zvnútra prekvapivo odvážnu revolúciu.
Audi ide v stopách dekády známej nemeckej filozofii „nezaplatíš – nemáš“. Už pri prvom kontakte som s kolegom uzavrel stávku, či má toto auto za bezmála 40-tisíc parkovaciu kameru. Zistenie pri prvom parkovaní bolo kruté, keď sa na displeji nezobrazil žiaden obraz vonkajšieho prostredia. Spoliehal som sa na to, že ju testovaný kus má, keďže som letmo registroval aj tlačidlo aktívneho parkovacieho asistenta (príplatok po 50 % zľave 505 €). Za kameru si tiež musíte priplatiť (plná príplatková cena 461 €). Stávku som prehral.
Cesta hore!… Ale zadarmo to nebude!
Každý, kto sa ma spýtal na motor, tipoval niečo silné. Nové Audi A3 Sportback totiž vyzerá skvele a vo výbave S Line ešte lepšie. Druhou otázkou spravidla bolo, či je to Quattro. Nie, ani pohon oboch náprav aktuálne ešte nie je v ponuke a pod kódom 4X4 nájdete v cenníku príplatkové bočné airbagy pre zadných pasažierov. Pre úplnosť však poviem, že pohon 4×4 neskôr bude v ponuke. Za systém elektronickej regulácie tlmičov si musíte tiež priplatiť viac ako 1 000 €. To je ale pochopiteľné. Mnou testovaný kus ho nemal, čo ja ako skôr mechanicky založený motorista považujem v podstate za plus. Aj tento „es-lajnový“ mierne tvrdší a športovejší podvozok bez elektriny pracuje famózne.
„Iba“ výrazná retuš
Exteriér novinky je zmenený presne tak, ako sme dekády zvyknutí. Žiadne drastické zmeny či rovno excesy v dizajnérskom štúdiu našťastie nepraktikovali. Prišlo len mierne natiahnutie do dĺžky, ale paradoxne sa o jeden milimeter skrátil rázvor. Základné línie vyzerajú dobre a je radosť sa na auto pozerať. My sme testovali opticky výraznejšiu verziu S Line s aerodynamickým bodykitom, ktorý auto zatraktívni nielen v očiach mladšej klientely. Iné sú nárazník, pribudli aj rozšírené prahové lišty, zadný spojler a pár ďalších detailov, vďaka ktorým auto pôsobí agresívnejšie a z môjho pohľadu aj mohutnejšie. Pozornému oku určite neujde ani nižšia svetlá výška o 15 mm oproti štandardnému modelu.
Úúúf
Konečne sme sa dostali k titulkovej odvahe. Ten, kto kreslil interiér, mal na môj vkus extrémnu guráž. Definitívne to je zmena z klasického ponímania na futuristické. Do očí udrú výduchy klimatizácie na vrchu palubnej dosky, ale aspoň nie sú nízko a nefúkajú priamo na pravú ruku. Zaujímavé sú aj opačne skosené vnútorné kľučky dverí alebo maličký okrúhly dotykový ovládač rádia. Pri tej digitalizácii, akou A3 Sportback prešiel som nesmierne rád, že v interiéri zachovali klasický plnohodnotný panel klimatizácie s tlačidlami.
Použité materiály nie sú možno tým, čo by zákazníci od prémiového modelu C-segmentu čakali. Sú iné, na oko pôsobia akosi menej hodnotne v porovnaní s priamou konkurenciou. K tomu množstvo čierneho lesklého dekóru, pár decentných líšt… po celý čas som rozmýšľal, či je vlastne Európan ešte tým hlavným koncovým zákazníkom. Aj napriek mojej úvahe o kvalite materiálu je spracovanie prvotriedne. Nič nevŕzga, všetko je pevné, mohutné, nič sa nedá prstom pretlačiť a exponované miesta vyzerajú aj odolne, ale rýchlo sa zacapkajú, takže ak ste ako seriálový Adrian Monk, odporúčam handričku ako povinnú výbavu. Má zmysel riešiť v aute pre single ľudí priestor? Určite áno, nikdy neviete, kedy už single nebudete. Priemerná štvorčlenná 180 cm vysoká posádka nebude mať problém ani vpredu, ani vzadu. Možno pár fajnšmekrov bude frflať na kratšiu zadnú lavicu, ale uisťujem vás, že úplne postačuje aj na niekoľkohodinové cesty.
Na čo nedám dopustiť?
Musím pochváliť predné príplatkové športové sedadlá (406 €). Majú vysúvateľnú oporu pre stehná, ktorá má už 2 dĺžky predĺženia okrem východiskovej pozície. Funkčne a aj dizajnovo sa mi páčil hlavný nástroj v aute, nie taký drahý príplatkový 3-ramenný kožený volant s multifunkciou bez skosenej spodnej časti (135 €), ktorý padol do mojej ruky takpovediac presne.
Ovládanie a komfort
Ergonómiu ovládania hodnotím veľmi priaznivo. Ak mi niečo nesadlo, týkalo sa to skôr estetického charakteru ako funkčného hľadiska. Napr. tlačidlové ovládanie osvetlenia po ľavej vodičovej ruke, sedí tak samo a smutne, bez ničoho naokolo. Samotných tlačidiel nie je ani veľa, ani málo, hardvérovo som vždy nastavil v podstate všetko, čo som chcel.
Štandardný, menší displej prístrojovej dosky oddeľuje ukazovatele paliva a teploty. Poskytuje dve zobrazenia, klasické a športové. Privítal by som farebnú alebo grafickú zmenu pri zmene režimu, nie iba malý nadpis skrytý v otáčkomere.
Hlavný displej infotainmentu je skrytý medzi čierne lesklé nepravidelné geometrické útvary. Je osadený tak, aby bol natočený na vodiča, má príjemnú grafiku, je prehľadný a má svižnú odozvu na dotykové príkazy. Ponúka široké možnosti konektivity a ešte stále klasický USB port v kombinácii s modernejším USB-C.
Výborný výhľad
Z A3-ky je výborný výhľad smerom vpred a šikmo vpred. Vonkajšie spätné zrkadlá mi pripadali menšie, našťastie vodičovo bolo asférické. Pri kúpe by som zvážil príplatok za spomínanú kameru aj za asistenta mŕtveho uhla (596 €), ktorý v sebe môže niesť aj zvukové upozornenie na blížiacu sa prekážku pri otváraní dverí.
35 TFSI? To je 3,5 liter?
Benzínová štvorvalcová 1,5-ka zamaskovaná pod štítok 35 TFSI mätie a mýli. Preplňovaný agregát je živý a momentálne predstavuje vrchol výkonovej ponuky. K prejavu motora nemám nejaké výčitky, možno len ku zvuku, ktorý nevzbudzuje v zmysloch petrolheada žiadanú emóciu a navyše ho je v interiéri aj dosť počuť, keď mu človek dáva za uši. Zvukový prejav mohli trochu okoreniť cez výfukový systém, nech v „es-lajnovej“ náture vzplanie väčšia iskrička športovosti.
Moderný volič prevodovky je tiež lemovaný čiernym, často zacapkaným plastom. Rýchlo som si na nový dizajn voliča a ovládanie prevodovky zvykol. Každopádne, prekvapil ma zvuk podobný servomotorčeku, ktorý sa šíril z jeho útrob pri preradení z P do D alebo R a opačne. Prevodovka sa snaží podľa zvoleného módu jazdiť úsporne, ale v prípade potreby aj ostro. V dynamickejšom režime už namiesto plachtenia príjemne pracuje s otáčkami motora, teda aj brzdí motorom, alebo ho dlhšie pod plynom drží.
V režimoch Audi drive select sa mení charakteristika od úspornej, komfortnej, automatickej, cez dynamickú až po individuálnu. Táto vecička je vždy v štandarde, ale za progresívne riadenie si už musíte priplatiť 282 €, rovnako aj za vyššie spomenuté adaptívne tlmiče.
Predná náprava je známa klasická McPherson, vzadu majú všetky verzie od 110 kW Multilink. A to je aj náš prípad. Podvozkovo, aj vďaka mierne športovému charakteru pruženia, je jazda tuhšia, ale stále komfortná. Aj s 18-palcovými diskami, účinne bojujú s nástrahami slovenských ciest. Štandardná verzia bude určite o trochu mäkšia.
Stručne
Čo treba uznať
- Výborné jazdné vlastnosti.
Čo nám chýbalo
- Tradičnejšie poňatie interiéru.
Čo nás prekvapilo
- Absencia cúvacej kamery v aute za 40-tisíc.
Audi A3 Sportback 35 TFSI S tronic S line, 7° AT , MHEV | BMW 118i Hatch M Sport 7° AT
|
Mercedes-Benz A 200 AMG Line 7G-DCT | |
Cena základ/verzia/test [€] | 27 650 / 32 070 / 39 990 €. | 24 700 / 30 050 / – € | 31 314 /35 712 / – € |
Záruka | 2 roky bez obmedzenia km | 2 roky bez obmedzenia km
|
2 roky bez obmedzenia km |
Motor [typ/valce/ventily] | preplňovaný zážihový R4/16V | preplňovaný zážihový R3/12V | preplňovaný zážihový R4/16V |
Objem valcov [cm3] | 1 498 | 1 499 | 1 332 |
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] | 110 (150)/5 000 – 6 000 | 103 (140)/4 600-6 500 | 120 (163)/ 5 500 |
Max. krútiaci moment [Nm/ot.min-1] | 250/1 500 – 3 500 | 220/1 480 – 4 200 | 250/1 620 – 4 000 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] | 8,6 | 8,5 | 8,2 |
Max. rýchlosť [km/h] | 224 | 213 | 225 |
Spotreba WLTP kombinovaná [l/100 km] | 5,8 – 6,4 | 5,9-6,9 | 5,3 – 5,8 |
Test AM [l/100 km] | 6,8 | – | – |
Emisie CO2 (kombinovaná podľa WLTP) [g/km] | 132-145 | 135 – 156 | 133 – 151 |
Dĺžka/šírka/výška [mm] | 4 339/ 1 816 / 1 391 | 4 319/1 799/1 434 | 4 419/1 796/1 440 |
Rázvor osí náprav [mm] | 2 636 | 2 670 | 2 729 |
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] | 1 458/412 | 1 365/480 | 1 355/515 |
Bluetooth
Wi-fi USB – áno Zrkadlenie Uhlopriečka: 10,1 Batožinový priestor: 380 dm3
|
Bluetooth
USB Zrkadlenie Uhlopriečka: 8,8 / 10,25 Batožinový priestor: 380 dm3 |
Bluetooth
Wi-fi USB Zrkadlenie Uhlopriečka: 7,0 / 12,3 Batožinový priestor: 370 |
Audi A3 Sportback a konkurencia
Audi A3 Sportback 35 TFSI S tronic S line, 7° AT MHEV
|
|
Plusy | Mínusy |
– atraktívny exteriér
– MHEV technológia – najmladíckejšie – najmenší príplatok za automatickú prevodovku |
– Najťažšie
– zvláštne materiály v interiéri – veľa čiernych lesklých plastov – |
BMW 118i Hatch M Sport 7° AT | |
Plusy | Mínusy |
– štartovacia cena
– dotykovo-hardvérový infotainment – najmenej lesklých plôch v interiéri |
– trojvalec
– nie je v ponuke ako sedan – veľa samostatných tlačidiel |
Mercedes-Benz A 200 AMG Line 7G-DCT | |
Plusy | Mínusy |
– najhodnotnejší interiér
– najľahšie – dotykovo-hardvérový infotainment |
– najvyššia štartovacia cena
– najmenšia nádrž (38 l)
|
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov