Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Audi A6 Allroad – Z núdze cnosť?!

Audi A6 Allroad. Keby ľudia viac používali mozog, tak by bolo na cestách síce oveľa menej SUV, ale oveľa viac takýchto áut.

Je to už viac ako dvadsať rokov, čo Audi predstavilo model A6 Allroad. V roku 1999 to bola z núdze cnosť. Konkurenčný Mercedes-Benz mal od roku 1997 model ML, BMW zareagoval v roku 1999 modelom X5. Avšak každému, kto je aspoň ako tak zorientovaný v automobilovom priemysle, je jasné, že BMW muselo na X5-ke pracovať oveľa skôr ako v roku 1997, teda v čase uvedenia triedy ML. Vyvinúť auto za dva roky sa jednoducho nedá. Oba modely sa stali megaúspešnými. Audi však v tom čase nemalo v rukáve nič podobné, a tak sa uchýlilo k tomu, že namiesto „rýchlopečeného“ SUV urobí zvýšené kombi s pohonom všetkých štyroch kolies. Q7-ku predstavili až v roku 2005. Z núdze však vznikol model, ktorý dodnes pretrval, našiel si nasledovníkov a práve v dnešných dňoch jeho význam získava na váhe. V porovnaní s SUV má totiž nižšiu tvorbu emisií CO2, a to sa počíta v toľko sledovanej flotilovej tvorbe CO2 danej automobilky. Majiteľov zasa poteší nižšia spotreba paliva. A6 Allroad možno nemá taký imidž ako SUV, ale má niekoľko výhod. V prvom rade jazdí lepšie ako SUV – je komfortnejšie, pritom stabilnejšie a dynamickejšie na ceste. Má však aj lepšie využiteľný batožinový priestor – má väčší pôdorys kufra, takže doň lepšie naukladáte batožinu. Ponúka lepší posed za volantom…

Kilá navyše či stúpanie? Nevadí!

Model A6 Allroad je aktuálne dostupný s trojlitrovým dieselovým motorom v troch výkonových verziách, všetky sú spojené s osemstupňovým automatom. My sme si vyskúšali zlatú strednú cestu, teda verziu s 210 kW (286 k), resp. 620 Nm. Tú silu spod kapoty cítite v každom momente – od naštartovania motora až po jeho vypnutie. Vnímate, ako ľahko a bezprostredne ide auto za plynom, ako mohutne zatlačí do sedadla, keď sa škaredšie pozriete na plyn. Motoru je úplne jedno, ako veľmi je auto zaťažené, aj to, do akého stúpania auto šplhá, 620 Nm je neskutočne silných. Jedinou výhradou sú reakcie hnacieho reťazca na prudké pridanie plynu. Motor aj prevodovka reagujú s citeľným oneskorením. Keď sa však pozbierajú, A6 Allroad nič nezastaví. Mimochodom, motor má mild-hybridný systém so 48-voltovou sieťou, vďaka čomu vie elektronika vypnúť motor aj počas jazdy, nielen tesne pred zastavením a počas státia na križovatkách. Auto tak vie pri uvoľnenom plyne plachtiť bez toho, aby motor šiel, teda s nulovou spotrebou. Rozdiel oproti nútenému voľnobehu je, že tu ide auto akoby na neutrál. Pri nútenom voľnobehu elektronika zastaví dodávku paliva, ale motor je spojený s kolesami, a teda brzdí auto. V úvode som spomínal, že A6 Allroad má nižšiu spotrebu ako SUV. V mojich rukách mal svižným tempom priemer 7,3 l/100 km.

V pomalých vracákoch sa auto ovinie okolo apexu zákruty.  

Vzduch sériovo

Samozrejmosťou je pohon všetkých štyroch kolies quattro s čisto mechanickým medzinápravovým diferenciálom typu Torsen. Čo je samo osebe nesmierna výhoda na ceste aj v teréne. Systém je doplnený o pribrzďovanie kolies, ktoré stratili trakciu, čo zabezpečuje výborné záberové vlastnosti. Audi A6 Allroad sa nezastaví ani vtedy, keď sa vo vzduchu ocitnú dve protiľahlé kolesá. Jednoducho ich pribrzdí a cez nápravové diferenciály sa presunie hnacia sila na kolesá s lepším záberom. Všetko to funguje rýchlo… Mimochodom, Allroad má sériovo adaptívny vzduchový podvozok, ktorý umožňuje, aby ste sa hrali s tuhosťou tlmičov aj svetlou výškou podvozka. Tá sa mení v rozsahu 120 – 175 mm. Na cestách mimo ciest pomôžu aj dva jazdné režimy Allroad a Offroad, v ktorých sa zmení nastavenie reakcií motora, činnosť prevodovky, výška podvozka, činnosť trakčnej kontroly, ESC, ABS… Tiež vám pomôžu štyri kamery, ktoré vám poskytnú pohľad na okolie auta alebo zobrazenie náklonov karosérie vo všetkých smeroch. Dlhočizný rázvor osí náprav (2 925 mm) a cestné nárazníky, ktoré nevytvárajú veľké nájazdové uhly, však nedávajú veľký priestor na offroad. Bežné poľné cesty k horskej chate však nebudú problém. Popravde, ani s SUV by som nešiel do náročnejšieho terénu ako s A6 Allroad. Mimochodom, okrem spomínaných dvoch terénnych režimov máte k dispozícii ďalšie štyri (Efficiency – práve v ňom využíva elektronika spomínané plachtenie s vypnutým motorom, Comfort, Auto a Dynamic), plus piaty – Individual.

Tajná zbraň

Áno, model A6 Allroad je nečakane schopný na cestách mimo ciest, no jeho domovinou sú predsa len cesty. Vzduchový podvozok je v komfortnom režime nesmierne príjemný. V kombinácii s dlhým rázvorom osí je A6 Allroad ako loď na hladine pokojného jazera. Menšie nerovnosti zahladí, na dlhších hupákoch sa príjemne rozhojdá. A aj pri takomto komfortnom nastavení je auto dostatočne agilné a na riadenie reaguje ochotne. Je to výsledok nižšej polohy ťažiska. Testovaný model však mal ešte jednu tajnú, a najmä nenápadnú, zbraň, ktorá agilite a dynamike výrazne dopomáhala – natáčanie zadných kolies. V pomalých vracákoch sa auto virtuálne zmenšilo a okolo apexu zákruty sa doslova ovinulo. V rýchlych dlhých zákrutách zasa sedelo ako priklincované, natáčanie zadných kolies efektívne potláčalo tendenciu k nedotáčavosti. V režime Dynamic síce prídete o plavnosť, no získate na dynamike a podvozok stále nebude zbytočne tvrdý. Natáčanie zadných kolies prináša svoje výhody aj pri parkovaní – potrebujete oveľa menší priestor na manévrovanie. Pri takých veľkých rozmeroch, aké má A6 Allroad, je natáčanie zadných kolies v tesných parkovacích priestoroch doslova nutnosťou.

Veľa miesta, veľa výbavy

Predné sedadlá sú veľké a komfortné, volant má výborný tvar, posed je parádny. Samotná prístrojová doska je plne digitálna. Digitálny je prístrojový štít, digitálne sú dva displeje, cez ktoré ovládate takmer všetky funkcie auta a nastavenia. Niektoré funkcie môžete ovládať špecifickými pohybmi prstami, podobne ako na smartfóne. Pochváliť musím skvelé rozpoznávanie písaného textu pri vyhľadávaní mien z telefónneho zoznamu či zadávania adresy do navigácie. Prekvapila ma hlboká odkladacia schránka vľavo pod volantom. Popri vysokej výbave mi chýbalo vyhrievanie volantu. Je to však iba vec konfigurácie. Vzadu je kopec miesta na nohy, dva USB konektory, samostatná dvojzónová klimatizácia s reguláciou teploty aj rozvodu temperovaného vzduchu a vyhrievanie sedadiel. Veľký uhol otvorenia dverí uľahčuje nastupovanie. Samotné zadné sedadlá sú delené v pomere 40:20:40. Batožinový priestor je dlhý a široký, dobre využiteľný. Na jeho dne sú koľajničky s posuvnými kotevnými okami. Pri zimnej lyžovačke príde vhod gumená vanička v kufri. Testovaný exemplár bol napakovaný množstvom príplatkových prvkov. Za všetky spomeniem päť. Ako prvé už spomínané natáčanie kolies zadnej nápravy, ako druhé adaptívny tempomat, ktorý funguje hladko. Ako tretie adaptívne LED maticové svetlomety, ktoré okrem iného vykrývajú premávku a robia to natesno a efektívne. Samotné svetlá majú skvelý dosah. Ako štvrté systém nočného videnia s rozpoznávaním ľudí a zvierat. Systém rozpoznáva vyššie zvieratá, ako sú srnky a jelene. Práve tie sú najčastejšie popri cestách. Keď ich kamera zachytí, auto pípne, označí ich červenou na displeji. Keď v tomto momente začnete brzdiť, okamžite máte k dispozícii plnú brzdnú silu. Ak sa hráte na poľovníka a ignorujete varovné signály, tak si auto uvedomí, že je to svojím spôsobom pytliactvo a začne brzdiť za vás. V poslednom rade by som chcel vyzdvihnúť audiosystém Bang & Olufsen.

Štvrtá generácia A6 Allroad je zrelá ako víno. Je to dokonalé rodinné auto – je veľké, komfortné, pritom rýchle v zákrutách. Áno, pri pohľade na cenu sa vám možno „prevracajú panenky“, no treba si uvedomiť, že auto bolo takmer „fullovate“ napakované.

Stručne

Čo treba uznať

  • Natáčanie zadných kolies pracuje nebadateľne, ale má citeľný prínos.

Čo nám chýbalo

  • Vyhrievaný volant.

Čo nás prekvapilo

  • Okrem režimu Allroad máte aj režim Offroad.

Audi A6 Allroad quattro 50 TDI tiptronic

  • Cena (základ/test) 53 008/108 500 €
  • Záruka 2 roky bez obmedzenia km

 

Motor

  • Preplňovaný vznetový V6/24V, zdvihový objem valcov 2 967 cm3, max. výkon 210 kW (286 k) pri 3 500 – 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 620 Nm pri 2 250 – 3 000 ot.min-1. Emisie CO2 192 – 204 g/km.

 

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 5,9 s, vmax=250 km/h, spotreba WLTP/test 7,3 – 7,8/7,3 l/100 km.

Ikonky

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • AUX/USB – nie/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 10,1 a 8,6
  • Batožinový priestor: 565 dm3

Foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov