Objektívne merania hovoria jasnou rečou: podľa normy NEDC bol celkový priemer emisií CO2 nových automobilov na 23 trhoch Európy 121,8 g/km. V rokoch 2017 – 2019 táto hodnota stúpala a vyššia bola až v roku 2014 (123,3 g/km) a rokoch predchádzajúcich.
Ako to?
Poviete si – čo sa deje, keď na druhej strane štatistiky vykazujú solídny nárast predaja elektrifikovaných vozidiel? Je niekoľko príčin a sú logické. Prvou je znižujúci sa podiel predaja dieselových motorov. Druhou je rastúci podiel predaja vozidiel SUV, teda ťažších a s vyššou spotrebou. Zaujímavé je, že priemerné emisie elektrifikovaných vozidiel (čiže hybridných a plug-in hybridných) dosiahli vlani 63,2 g/kg, čo je približne polovičná hodnota voči vozidlám s výlučne spaľovacími motormi. Lenže podiel predaja elektrifikovaných vozidiel vlani dosiahol na spomínaných 23 trhoch Európy len 6% zo všetkých registrácií. Navyše, nárast priemerných emisií zaznamenali štyri z piatich najväčších trhov Európy : Nemecko, V. Británia, Taliansko a Španielsko. Pokles emisií z prvej päťky zaznamenalo len Francúzsko. Najnižšie priemerné emisie dosiahli nové vozidlá vlani v Nórsku (60,3 g/km) a Portugalsku (83,2). Mimochodom, pre Slovensko sa uvádza hodnota 129,7 g/km.
Problém SUV
Ale vráťme sa k SUV. Priemerné emisie CO2 vlani dosiahli 131,5 g/km. To je najviac zo všetkých segmentov. Navyše, v krajinách EU-18 vzrástol ich predaj až o 38%. Paradoxne, práve tento segment by teda z hľadiska ekológie potreboval elektrifikáciu najviac. Ale či akurát táto klientela, neraz zameraná na imidž a nehľadiaca na peniaze, ani na vplyv vozidiel na okolie, bude ochotná platiť viac za (možno) menej „frajeriny“, je viac, než otázne. Alebo si ešte viac priplatí nedobrovoľne a skryte vo forme pokút za prekračovanie emisií začlenených do ceny nového vozidla. To však prostrediu na Zemi veľmi nepomôže.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov