Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

RAM 1500 5,7 HEMI – Neohrozený

RAM 1500 Crew Cab Limited. Spája to najlepšie zo sveta veľkých luxusných SUV a terénnych pick-upov.

Audi, BMW, Mercedes-Benz, Range Rover sa vám zdajú „okukané“? Máte pocit, že ich je ako maku a už sa nad nimi nikto nepozastavuje, ale vy chcete upútať pozornosť a rešpekt všade, kam prídete? Navyše nechcete rozmýšľať nad tým, či tam vôbec prídete? Ak áno, potom máme pre vás tip: RAM 1500 Crew Cab. Tento „drobček“ sa nikde nestratí. Už samotné rozmery – dĺžka takmer 6 metrov, šírka cez dva metre (a to aj bez zrkadiel), ho robia neprehliadnuteľným. Mimochodom, RAM 1500 je taký veľký, že na pohodlné nastupovanie potrebujete rebrík. Poskytne vám ho samotné auto. Vo verzii Limited má totiž stúpačku, ktorá sa po otvorení dverí automaticky vyklopí a potom opäť schová, aby nijako neobmedzovala prejazdový uhol či svetlú výšku. K tomu si pripočítajte drsný dizajn s megalomanskou maskou chladiča. Tých, ktorí sú na vašej úrovni, upúta a tým, ktorí sú pod vami, bude naháňať strach.

Priestoru neúrekom

To podstatné však čaká na vás až vo vnútri. V prvom rade priestor. Priestor v každom smere, ale najmä na šírku. Stredový tunel je taký široký, že ledva dočiahnete na spolujazdkyňu. V samotnom tuneli je premyslený odkladací priestor s posuvným boxom, v ktorom sú vytvorené priehradky na poháre, mince a drobnosti.  Nasledujú materiály a detaily. Kam sa len pozriete, čoho sa len chytíte, všetko je kvalitné. Kam oko padne, tam nájdete krásne prešitia kože. S tým všetkým úzko súvisí kvalita spracovania. Toto, že je Amerika? V Amerike si predsa z kvality materiálov a lícovania robia trhací kalendár. A ani nevedia, čo to presne je. RAM je však z iného cesta. Ako druhé by som spomenul vybavenie interiéru. Dominantou je mohutný 12-palcový vertikálny dotykový displej s nádhernou grafikou, rýchlymi reakciami a logickým menu. Chválim, že dôležité, často používané a tiež základné funkcie klimatizácie ovládate aj hardvérovými ovládačmi. Pochváliť musím konektivitu, na palube je množstvo USB a AUX konektorov, samozrejmosťou je bluetooth a WiFi. K tým dôležitým veciam, ktoré vás čakajú v interiéri, patria aj sedadlá. Tie predné sú ako kreslá. Veľké a pohodlné. Vyhrievané a ventilované. Vôbec posed za volantom je výborný. A to nehovorím iba o mojej polohe, ale svoju polohu si nájdu ľudia rôzneho vzrastu a rôznych preferencií posedu.  V neposlednom rade musím spomenúť aj audiosústavu Harman/Kardon. Opäť som raz počul aj také nástroje, ktoré mi iné audiosystémy nevedeli podať alebo ich utopili v hluku tónov. Navyše, basy idú z celého priestoru, nie z jedného miesta. A to mám rád.

Samostatnú kapitolu by si zaslúžil priestor vzadu, pretože je doslova kráľovský. V európskych a japonských terénnych pick-upoch sa voči RAM-u vzadu sedí ako na trestaneckej lavici. V RAM-e však majú aj pasažieri vzadu toľko miesta na nohy, že si môžu preložiť kolená. Okrem toho je samotný posed veľmi pohodlný, pretože operadlo je pod dobrým sklonom – vôbec nie je kolmo. A keby sa to niekomu málilo, tak si môže ešte zmierniť sklon operadla. Zo stredového operadla možno urobiť lakťovú opierku. Nechýba vlastná klimatizácia, vlastné konektory, vlastné odkladacie priestory, vlastné čítacie lampičky… Skrátka luxus ako v limuzíne.

Živá legenda

Pod mohutnou kapotou, na ktorej by pristálo aj menšie lietadlo, je „kultovka“ amerického automobilového priemyslu – motor 5,7 V8 HEMI. Nie je taký živelný ako turbomotory, neutrhne vám hlavu pri zošliapnutí plynového pedála na podlahu, ale to rozhodne neznamená, žeby mal málo pary. Naopak, aj napriek hmotnosti auta vyše 2,6 ton sa môžete pustiť do tesnejších predbiehaní. Veď 401 koní a 555 Nm sú argumenty, ktoré tie 2,6 tony už presvedčia, aby sa rozhýbali. Akurát, že nárast výkonu je plynulejší ako pri turbomotoroch. Žiaden turbomotor však nemá takú charizmu ako táto motorárska legenda. Pri nízkych otáčkach krásne pradie ako spokojný kocúrik a výfuk si decentne buble, vo vyšších zasa oba hrajú symfóniu, ale nerevú, neotravujú svoje okolie. K čaru motora patrí aj to, že nevnímate žiadne vibrácie, dokonca ani pri vypnutí polovice z ôsmich valcov. Osemstupňový automat radí hladko, svoju stratégiu prispôsobuje vášmu jazdnému štýlu, resp. aktuálnym požiadavkám motora. Ani mi nechýbali krídelká pod volantom, ktorými by som ho mohol usmerňovať. Jediné, čo vám prevodovka umožní, je obmedziť po ktorý stupeň má radiť. To sa zíde pri ťahaní ťažkého prívesu.

Teraz asi jedným očkom pozriete do tabuľky a poviete si, že spotreba 15,5 l/100 km je veľa. Vôbec nie. Po prvé to zodpovedá tomu, že som sa vôbec nesnažil šetriť. Po druhé skúste mať lepšiu s nejakým turbomotorom pri využívaní jeho potenciálu.

Prídete kamkoľvek

Auto je postavené na rebrinovom ráme a vzadu je tuhá náprava. Nebudem klamať, cítiť to na jazdných vlastnostiach, najmä keď to porovnám s bežnými SUV. V porovnaní s nimi RAM na nerovnostiach poskakuje. No keď sa na to pozriem zo strany terénnych pick-upov, potom je RAM excelentný. Spomínané poskakovania karosérie nie sú nijako iritujúce, tuhosť podvozka je príjemná a zadná náprava neodskakuje. Dokonca nejakým zázrakom to auto neuskakuje ani na priečnych nerovnostiach v zákrute. Navyše tie nerovnosti nie je cítiť vo volante. Mimochodom, až ma prekvapilo, aké rýchlosti som si mohol dovoľovať v zákrutách. Na hranici možností je auto, pochopiteľne, citeľne nedotáčavé, no včas túto tendenciu zaregistrujete a viete na ňu reagovať.  Vzhľadom na kvality podvozka, rázvor osí náprav, ale aj vzhľadom na hmotnosť auta je RAM nesmierne stabilný aj vo vysokých rýchlostiach a hluk je na veľmi nízkej úrovni. Mám na mysli hluk všeobecne – od motora, kolies aj od obtekania vzduchu.

Nejakým zázrakom auto neuskakuje ani na priečnych nerovnostiach v zákrute.

Samozrejmosťou je prepracovaný pohon všetkých štyroch kolies. Pre úspornú jazdu môžete využiť pohon zadnej nápravy 2WD. Osobne som radšej využíval režim 4WD Auto. V ňom sú poháňané iba zadné kolesá, no v okamihu, keď treba, časť sa výkonu presunie dopredu. Okrem toho máte k dispozícii režim 4WD High, teda uzavretý medzinápravový diferenciál a režim s redukciou 4WD Low a Axle Lock, uzávierku zadného diferenciálu. K tomu si pripočítajte vysokú svetlú výšku, poctivé robustné ramená zavesenia kolies vpredu, vzadu tuhú nápravu, pevný rebrinový rám a vysokú svetlú výšku (tú si môžete ešte pridvihnúť) a bude vám jasné, prečo som v úvode písal, že nemusíte rozmýšľať o tom, či vôbec niekam prídete. Jednoducho prídete všade. Všade, kde sa s veľkými rozmermi vmestíte. Treba poznamenať, že testovaný exemplár mal mestské lakovky – krásne leštené disky kolies s nízkoprofilovými pneumatikami. Neodpustím si ešte jednu poznámku na tému „neamerické americké auto“: počas celého testu som nezaregistroval v kabíne ani jeden jediný pazvuk, všetko bolo pevné ako skala vrátane rukovätí dvier.

Irónia osudu

Dva v jednom? To je to najúbohejšie klišé, aké kedy človek vymyslel. Avšak na RAM 1500 Crew Cab to skutočne platí. Spája totiž to najlepšie z luxusných SUV – výbavu, prémiové materiály, posed, pocit výnimočnosti – a terénnych pick-upov – rebrinový rám, vysokú svetlú výšku, prepracovaný pohon 4×4 aj s redukciou. Iróniou osudu je, že kým sa človek v takomto aute cíti ako neohrozený, tak samotné auto patrí k ohrozeným druhom. A to len pre zaslepených zákonodarcov v Európskom parlamente, ktorí si nevidia na koniec svojho nosa a neuvedomujú si dosah svojich zákonov.

 

Čo treba uznať

  • Pocit výnimočnosti, nadradenosti až neohrozenosti.

Čo nám chýbalo

  • Iba možnosť kúpiť ho.

Čo nás prekvapilo

  • Priestorová ponuka a komfort sedenia vzadu.

Minitest: Ford Ranger Raptor – Áno, šéfe!

RAM 1500 Crew Cab 5,7 V8 HEMI 4×4 Limited 

Cena (test)                                       78 354 €

Motor

  • Atmosférický zážihový V8/32V, zdvihový objem valcov 5 653 cm3, max. výkon 295 kW (401 k) pri 5 600 ot.min-1, max. krútiaci moment 555 Nm pri 3 950 ot.min-1. Emisie CO2 352 g/km.

Jazdné výkony

  • Vmax=173 km/h, spotreba výrobca/test 12,7/15,5 l/100 km.

Ikonky

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • AUX/USB – áno/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 12,0

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov