Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Škoda Superb Combi iV – Elektricky a plnohodnotne

Škoda Superb Combi iV. Na elektrinu prejde zhruba 50 km, no ani potom vás nevyžerie z peňazí.

Hoci je Škoda Superb Combi iV celkom výnimočný a v rámci automobilky Škoda prvý svojho druhu, navonok ho nijako nerozpoznáte od obyčajného Superbu. Nenájdete ani krytku nabíjacieho konektora. Ten je v prednej časti za maskou chladiča a krytku tvorí časť masky. Dokonca ani samotnú krytku nenájdete, pretože jej kraje sú pri lamelách masky. Z označenia v perexe isto viete, že hovorím o plug-in hybridnej verzii Superbu Combi. A aby som bol exaktný, tak poviem, že pri detailnejšom pohľade na masku chladiča zbadáte, že í-véčko má takmer celú masku chladiča zablendovanú, bežné Superby ju majú otvorenú – priechodnú pre chladiaci vzduch.

Dva motory  

Plug-in hybridný pohon pozostáva z 1,4-litrového motora TSI s výkonom 115 kW, elektromotora s 85 kW a lítiovo-iónového akumulátora pod zadnými sedadlami. Prenos hnacej sily na kolesá zabezpečuje 6-stupňová DSG prevodovka. Celý systém funguje krásne hladko. V podstate ani neviete, kedy sa pripája či odpája benzínový motor, resp. kedy sa pripája a odpája elektromotor. Benzínový motor vás pri pokojnej jazde neotravuje ani zvukom, prakticky ho ani nepočujete a, naopak, pod plynom má pekný zvuk. Okamžitý záťah elektromotora znamená, že hnací systém na pridanie plynu zareaguje okamžite, bez turbodiery. Pod plným plynom však cítiť, že auto je orientované ekologicky a že si vlečie so sebou ťažký akumulátor. Vo vyšších rýchlostiach to zrýchlenie už nie je také presvedčivé, akoby sa od kombinovaného výkonu 160 kW dalo očakávať. Auto môže prejsť na čisto elektrickú energiu  v reálnych podmienkach do 50 km, môže ísť na benzínový motor a na kombináciu oboch motorov. Keď sa pýtate na spotrebu, tá bude okrem bežných prevádzkových podmienok (jazdný štýl, hustota premávky, poveternostné podmienky, topografia cesty, obsadenie, resp. zaťaženie auta) závisieť od toho, ako často budete akumulátor nabíjať. V hybridnom režime, bez nabíjania však môžete jazdiť za menej ako 6 l/100 km. Ide o plug-in hybrid, takže v elektrickom režime ani pri silnejšom pridaní plynu nenaskočí spaľovací motor. K tomu, aby sa pridal, treba už vážnejšie stlačiť plyn. Okrem toho sú samozrejmosťou aj klasické jazdné režimy Eco, Comfort, Normal, Sport a Individual, v ktorých sa mení charakteristika adaptívnych tlmičov, posilňovača riadenia, adaptívneho tempomatu, adaptívnych svetiel a klimatizácie, nie však hnacieho systému. Ten funguje rovnako v každom režime.

 V hybridnom režime, bez externého nabíjania akumulátora, môžete jazdiť za menej ako 6 l/100 km.   

Jeden pedál stačí

Páči sa mi tzv. jednopedálové ovládanie auta v režime B. Vtedy totiž auto po uvoľnení plynu okamžite začne rekuperovať kinetickú energiu a dobíjať akumulátor, pričom miera rekuperácie, a teda aj spomalenia auta závisí od toho, ako uvoľňujete plyn. V istom momente auto plachtí a potom čím viac uvoľňujete plyn, tým intenzívnejšie spomaľuje. Dokonca viete zastaviť tak, aby ste sa brzdového pedála ani len nedotkli. Samotný plynový pedál dáva pritom slušný odpor, takže viete rekuperáciu, resp. spomaľovanie auta pekne dávkovať. Mimochodom, aj pri spomaľovaní prostredníctvom jednopedálového ovládania sa rozsvecujú brzdové svetlá, no s väčším či menším oneskorením, v závislosti od miery spomalenia. A to môže byť problém. Keď vám takéto ovládanie nevyhovuje, môžete jazdiť v režime D. Vtedy po uvoľnení plynu Superb iV plachtí, pričom benzínový motor je vypnutý, aby nespotreboval ani kvapku paliva. Ja som využíval oba režimy. Napríklad pred vjazdom do obce som včas dal režim D a uvoľnil plyn, aby som čo najviac plachtil s nulovou spotrebou. Pred vjazdom do obce som zasa dobrzdil režimom B. Prechod z režimu D do B je veľmi jednoduchý – stačí ťuknúť do voliča prevodovky. Keď sa chcete baviť, môžete využiť manuálne radenie. Buď páčkami pod volantom alebo priamo voličom prevodovky.

50 km z konektora

Akumulátor má kapacitu 13 kWh, čo v testovacom protokole WLTP dáva dojazd 47 – 62 km. Ja som reálne dosahoval dojazd na jedno nabitie mierne pod spodnou hranicou deklarovaného dojazdu. No poviem pravdu, že som si nedával pozor a šiel som, ako sa mi chcelo. S trochou sebakontroly by bolo reálnych 50 km. Superb iV môžete nabíjať iba konektorom Mennekes 2 a nabitie výkonom 3,6 kW trvá zhruba 3,5 hodiny. Pri nabíjaní z domáceho wallboxu či 230-voltovej siete si môžete nastaviť časy nabíjania, aby ste využili nočný prúd. Škoda, že Superb neumožňuje rýchlonabíjanie. Človek by počas nákupov v nákupných centrách rýchlo dall auto na nabíjačku a kým by nakúpil, tak by bolo auto nabité. Keď aj nie úplne, tak aspoň na relevantnú hodnotu, s ktorou prejdete ďalších zopár desiatok km. Výhrady mám aj k umiestneniu nabíjacieho konektora v maske chladiča. Oveľa ľahšie sa zacúvava na parkovací box k stojanu, najmä keď sa musíte vopchať medzi autá a potom sa aj ľahšie odtiaľ odchádza. Preto si myslím, že by nabíjací konektor mal byť niekde v zadnej časti auta, najlepšie z druhej strany, ako je plniace hrdlo nádrže. Mimochodom, počas medzinárodnej prezentácie mal Superb iV režim núteného dobíjania za jazdy. To pre prípad, žeby ste doma nestihli nabiť akumulátor, ale v meste by ste chceli ísť na čistú elektrinu. Sériové modely túto funkciu nemajú. Výroba elektriny takýmto spôsobom totiž výrazne zvyšovala spotrebu benzínu. Mimochodom, nádrž na benzín má 50 litrov namiesto pôvodných 66.

Batožinový priestor má mierne zmenšený objem – 510 dm3. Popravde, tých mínus 150 dm3 voči bežnému Superbu Combi som nijako nevnímal, plocha je totiž veľký a kufor dobre využiteľný. Nabíjací kábel môžete uložiť do priehlbne v zadnej časti kufra.

Čo treba uznať

  • Pokojná, kultivovaná a úsporná jazda.

Čo nám chýbalo

  • Rýchlonabíjanie akumulátora.

Čo nás prekvapilo

  • Nabíjací konektor vpredu.

 

Škoda Superb Combi iV Sportline

  • Cena (základ/test)                                          od 34 500 eur 
  • Záruka                                                            5 rokov alebo 100 000 km

Škoda Superb SCOUT je skutočnou českou elitou

Motor

  • Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 395 cm3, max. výkon 115 kW (156 k) pri 5 000 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 550 – 3 500 ot.min-1. 3-fázový synchrónny elektromotor, max. výkon 85 kW (115 k), max. krútiaci moment 330 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 160 kW (218 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 400 Nm. Emisie CO2 25 – 42 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 7,7 s, vmax=224 km/h, spotreba WLTP/test 1,0 – 1,9/5,3 l/100 km.

Ikonky

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • AUX/USB – nie/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 9,2
  • Batožinový priestor: 510 dm3

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov