Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


MERCEDES-BENZ GLE 350 de: Zožral elektromobil

Mercedes-Benz GLE 350 de je dielom génového inžinierstva, ktoré vypálilo nad očakávania. Nevznikol totiž žiaden Frankenstein, ale auto, ktoré dáva zmysel.  

Príbeh sa začal asi takto: V Mercedese si povedali, vezmime si veľké SUV, ktoré ľudia milujú a ktoré sa nám dobre predáva, postavme vedľa neho mestský elektromobil, ktorý od nás chcú euroúradníci, a cez večer porozmýšľajme čo sa z toho dá vytiahnuť tak, aby vlk bol sýty a aj ovca ostala celá. Ráno, keď sa vrátili a otvorili brány hangáru, po elektromobile nebolo ani chýru ani slychu. Bol fuč. Zožralo ho to veľké SUV. Znie to hororovo, ale výsledok je lepší, než ktokoľvek očakával. Nevznikol totiž žiaden Frankenstein, ale auto, ktoré dáva zmysel. Bežné hybridy prejdú na elektrinu v jednom kuse zhruba 2 km, plug-in hybridy zhruba 50, Mercedes-Benz GLE 350 de až 100! A to nehovorím o normovanom dojazde v laboratórnych podmienkach, ale o reálnom dojazde, ktorý som dosiahol v zmiešanej premávke v Bratislave a okolí. Navyše nehovorím o dojazde, ktorý som dosiahol tak, že som sa veľmi snažil. Nabíjal som každý deň a zakaždým som najazdil na elektrinu tesne do 100 km – konkrétne 90 – 96 km. Sto kilometrov je už vážne dojazd, s ktorým si cez týždeň vystačíte deň čo deň. Dokonca aj vtedy, keď bývate v niektorej zo satelitných obcí okolo väčšieho mesta. Dokonca ani diaľnica nie je problém. Maximálna rýchlosť na elektrickú energiu je totiž 160 km/h.

Výkon elektromotora je 100 kW a krútiaci moment 440 Nm, takže nielenže nebudete brzdou v premávke, ale budete ju môcť viesť. Aj svižné odpichy z miesta či svižnejšie zrýchlenia zvláda elektromotor. Spaľovací motor naštartuje až pri hlbšom zatlačení plynového pedála. Jazda na elektrickú energiu je tichá a pokojná, ale aj upokojujúca. Ako som už naznačil, môže byť aj svižná. Poznamenávam, že hnacia sila elektromotora sa na kolesá prenáša cez 9-stupňovú automatickú prevodovku. Preto pri svižnejšom zrýchľovaní cítiť jemné sekanie s autom, ale to len podporuje pocit dynamiky. Samotný elektromotor je totiž vložený medzi spaľovacím motorom a prevodovkou. 

 GLE 350 de má všetky tri atribúty, ktoré by plug-in hybridy mali mať. 

Samozrejmosťou je rekuperácia energie, dokonca inteligentná. Keď je pred vami „čistá“ cesta – nie je pred vami žiadne auto – a pustíte plyn, mercedes bude plachtiť bez rekuperácie. Zdanlivo je to síce neefektívne, no dáva to zmysel, pretože každá strata rýchlosti je pri opätovnom zrýchľovaní draho vykúpená spotrebou energie. Celkom inú stratégiu riadiaca jednotka aplikuje, keď je pred vami nejaké auto a vy vtedy povolíte plyn. Vtedy auto rekuperuje energiu podľa rozdielu rýchlosti vozidla pred vami oproti vašej rýchlosti.    

100 km za pol hodiny 

Dojazd 100 km na elektrickú energiu je jedna vec, čas nabíjania akumulátora druhá. Aj v tejto oblasti však Mercedes-Benz GLE de exceluje a doslova deklasuje konkurenciu. Akumulátor s kapacitou 31,2 kWh totiž z rýchlonabíjacej stanice s konektorom CCS nabijete za pol hodiny. Hovorím o nabití z jedného na sto percent, nie na 80 %. Jeden príklad z viacerých nabíjaní: z 1 na 100 % pri teplote 24 °C som dobil akumulátor za 32 minút a získal 96 km. V praxi to znamená, že pri každom nákupe v nákupnom centre doplníte všetkých 100 km tichej a upokojujúcej jazdy. A toto je druhý atribút, ktorý by plug-in hybridy mali mať. Akumulátor, pochopiteľne, ubral čosi z kufra – konkrétne 165 dm3. Aj tak však máte k dispozícii 490 dm3. Reálne ste ukrátení akurát o objem pod dvojitým dnom. GLE 350 de ho totiž nemá. 

Hmotnosť neoklamete

Keď klesne kapacita akumulátora na posledné jedno percento, naštartuje sa spaľovací motor a celý systém začne fungovať v hybridnom režime. To znamená, že prioritným hnacím agregátom sa stáva spaľovací motor, ale v závislosti od situácie mu pomáha elektromotor. Raz ide auto na samostatný spaľovací motor, inokedy na kombináciu spaľovacieho a elektromotora, ale keď to situácia dovolí, tak aj na elektromotor. Zároveň si auto priebežne vyrába elektrickú energiu, aby udržiavala akumulátor pri živote. Robí to pri uvoľnení plynového pedála, pri brzdení, ale aj počas jazdy za pomoci spaľovacieho motora, ktorý poháňa elektromotor – presnejšie povedané motor-generátor. Mercedes-Benz ponúka dve verzie plug-in hybridného modelu GLE. Prvú s benzínovým, druhú s dieselovým motorom. My sme mali dieselovú verziu a všetky doteraz spomínané údaje elektromotora sa vzťahujú k nemu. Dieselový motor má 1 950 cm3, výkon 143 kW, krútiaci moment 400 Nm a kombinovaný systémový výkon je 235 kW, resp. 700 Nm. Na papieri to vyzerá pekne, no realita za tým prísľubom značne zaostáva. Krútiaci moment cítiť, veď GLE 350 de utiahne 3,5-tonový príves, ale zrýchlenie je akési mdlé a pri predbiehaní si musíte dať väčšiu rezervu. Hmotnosť jednoducho neoklamete a testovaný model váži až 2 655 kg. Takmer o 500 kg viac ako verzia s dvojlitrovým dieselovým motorom bez plug-in hybridu a o vyše 400 kg viac ako verzia s trojlitrovým dieselom. Poviem to takto: motor nie je vyslovene slabý ani vyslovene hlučný, ale keď sedíte v takomto aute, tak sa cítite ako „niekto viac“ a presne také máte nároky na pohon auta, v ktorom práve sedíte. Tu však motor výrazne zaostáva za zvyškom auta. Škoda, že Mercedes-Benz nespojil plug-in hybridný pohon s trojlitrovým šesťvalcovým dieselom. Rozumiem dôvodom, prečo to neurobil. Je tu však jedna vec, v ktorej motor zaostáva za zvyškom auta, ale budete tomu radi. Hovorím o spotrebe. Pri takomto aute by ste bez mihnutia oka pokojne akceptovali spotrebu okolo 8 – 9 l/100 km. Ale tento motor papá 4,3 l/100 km a nie je to preklep. Dodávam, že táto spotreba sa vzťahuje na hybridný režim. Nie je v nej započítaná nulová spotreba pri jazde na čistú elektrinu – samozrejme, s výnimkou jazdy na elektromotor v hybridnom režime. 

Za pol hodiny nabíjania máte všetkých 100 km späť. 

Mercedes myslel aj na tých, ktorí dochádzajú do mesta z väčšej diaľky. Režimom Battery Level si môžu uchovať elektrickú energiu pre mesto, resp. pre bezemisné zóny. V tomto režime sa hnací systém bude správať ako hybrid, ale nedovolí, aby klesla kapacita akumulátora. To považujem za druhý kľúčový parameter plug-in hybridov. Celkovo máte k dispozícii 7 režimov – Individual, Sport, Comfort, Electric, Eco, Of-Road a spomínaný režim Battery Level. 

Má všetky tri atribúty 

Mercedes-Benz GLE 350 de má všetky tri kľúčové atribúty, ktoré by plug-in hybrid mal mať. Prvým je dojazd, ktorý s rezervou pokryje dennodenné nároky širokej škály zákazníkov. Druhým rýchle nabitie akumulátora, aby sa aj pri obyčajnom nákupe vrátila značná časť dojazdu a tretím možnosť uchovať elektrickú energiu na jazdu v meste, resp. bezemisných zónach.  Navyše ako auto je skvelé – veľké, pohodlné, luxusné, bezpečné… A samozrejme, má taký istý pohon všetkých štyroch kolies ako bežné modely GLE. 

Stručne 

Čo treba uznať

  • Za pol hodiny máte zhruba 100 km čisto elektrickej jazdy. 

Čo nám chýbalo

  • Trojlitrový diesel pod kapotou ako alternatíva. 

Čo nás prekvapilo

  • Inteligentná rekuperácia. 

Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC 

  • Cena (základ/test) 68 070/104 598 € 
  • Záruka 2 roky bez obmedzenia km

Motor

Preplňovaný dieselový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 950 cm3, max. výkon 143 kW (194 k) pri 3 800 ot.min-1, max. krútiaci moment 400 Nm pri 1 600 – 2 8000 ot.min-1. Synchrónny elektromotor: max. výkon 100 kW (136 k), max. krútiaci moment 440 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 235 kW (320 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 700 Nm. Emisie CO2 18 – 29 g/km.

Jazdné výkony 

0 – 100 km/h za 6,8 s, vmax=210 km/h, kombinovaná spotreba podľa WLTP/test 0,7 – 1,1/4,3 l/100 km. 

Ikonky 

  • Bluetooth – áno 
  • Wi-fi – áno 
  • AUX/USB – nie/áno  
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 12,3
  • Batožinový priestor: 490 dm

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov