Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Ford E-Transit je Transit na elektrinu

Ford E-Transit je úžitkové vozidlo na čisto elektrický pohon s dojazdom do 350 km a v útrobách skrine uvezie vyše 1,6 tony.

Ford vyrába úžitkové vozidlá od roku 1905 a modelový rad Transit predstavil pred 55 rokmi. Nadišiel čas na revolúciu v oblasti úžitkových vozidiel. Dopyt po dodávkových vozidlách rastie, no rastie po inom druhu úžitkových vozidiel ako doteraz. Mestá totiž po celom svete od Londýna po Los Angeles sa zaväzujú vytvárať bezemisné zóny, znižovať úroveň skleníkových plynov a hlukové zaťaženie. Preto sa stále viac stavebných či kuriérskych spoločností, zásahových a úžitkových služieb rozhoduje pre úžitkové vozidlá s nulovými emisiami. Ford na túto situáciu reaguje uvedením čisto elektrického modelu – E-Transit. K európskym zákazníkom začne prichádzať začiatkom roka 2022. Model E-Transit „nepadol z neba“, Ford v Európe spustil pilotnú prevádzku elektrifikovaných úžitkových vozidiel už v roku 2018 a v spolupráci s úradmi v Londýne, Kolíne nad Rýnom, Valencii a Ankare skúmal, ako vodiči používali vozidlá Transit Custom Plug-In Hybrid. Získané poznatky o spôsoboch používania a nabíjania vozidiel používateľmi uplatnil pri vývoji modelu E-Transit a súvisiacich služieb.

Široká ponuka

Ford bude ponúkať E-Transit v 25 verziách – ako podlahovú plošinu s kabínou určenú pre nadstavby v dvoch dĺžkach rázvoru osí náprav L3, resp. L4 a v troch hmotnostných kategóriách 3,5, 3,9 a 4,25 ton; skriňovú dodávku s troma dĺžkami rázvoru osí náprav L2, L3 a L4, dvoma výškami karosérie H2 a H3 a v troch hmotnostných kategóriách 3,5, 3,9 a 4,25 ton a tiež ako skriňové kombi s rázvorom osí náprav L3, dvoma výškami H2 a H3 a hmotnosťou 3,9 a 4,24 ton. Najväčšia dodávka má objem skrine 15,1 m3, užitočné zaťaženie v prípade dodávky dosahuje v závislosti od verzie až 1 616 kg a v prípade podvozkovej plošiny až do 1 967 kg.

Zaujímavosťou je zariadenie Pro Power Onboard, ktoré umožňuje zákazníkom premeniť vozidlo na mobilný zdroj energie s výkonom až 2,3 kW, použiteľný na pohon nástrojov a príslušenstva na staveniskách aj na cestách. Ide o novinku v kategórii ľahkých úžitkových vozidiel v Európe.

Až do 350 km

E-Transit je ideálny do mestského prostredia, na pravidelne sa opakujúce trasy a dodávky v rámci vymedzených jazdných zón s nulovými emisiami bez toho, aby majitelia vozidlového parku museli platiť za nepotrebnú, nadmernú kapacitu akumulátora. Práve veľkosť akumulátora bola starostlivo optimalizovaná s ohľadom na dojazd a užitočné zaťaženie. Akumulátor má využiteľnú kapacitu 67 kWh, čo prepožičiava modelu E-Transit dojazd v kombinovanom cykle WLTP až do 350 km, v závislosti od verzie. Táto vzdialenosť je dostatočná pre každodenné požiadavky, a to aj pri zohľadnení skrátenia dojazdu spôsobeného vysokým zaťažením vozidla a poveternostnými podmienkami. Elektromotor má najvyšší výkon 198 kW (269 k) a krútiaci moment 430 Nm, takže ide o najvýkonnejší elektromotor pri porovnaní všetkých čisto elektrických dodávkových vozidiel predávaných v Európe. Poháňané sú vždy kolesá zadnej nápravy, čo zabezpečuje skvelú priľnavosť pri silnom zaťažení vozidla.

Jazdné režimy modelu E-Transit sú prispôsobené elektrickej pohonnej jednotke. Režim Eco umožňuje dosiahnuť 8 – 10 percentné zníženie spotreby energie. Obmedzuje najvyššiu rýchlosť, reguluje zrýchľovanie a optimalizuje riadenie klimatizácie. Vozidlo podporuje aj funkciu plánovania úpravy prostredia v kabíne, ktorá umožňuje naprogramovanie klimatizačného systému. V kabíne možno vopred počas nabíjania upraviť požadovanú teplotu. Tým sa zároveň zvyšuje dojazd, pretože najmä v prvej fáze jazdy nemusí vynakladať klimatizácia alebo kúrenie taký výkon. Pripomeňme, že v prípade elektrických áut ide aj vykurovanie na úkor energetickej spotreby, pretože sa na vykurovanie nevyužíva zvyškové teplo motora, ale elektrická energia.

Služby

Modem FordPass Connect, dodávaný v štandardnej výbave, zabezpečuje bezproblémové pripojenie, aby zákazníci mohli spravovať a optimalizovať efektivitu vozidlového parku. K dispozícii je rad špecializovaných služieb pre elektrické vozidlá, ktoré sú dostupné prostredníctvom riešení pre vozidlové parky Ford Telematics. Zaujímavosťou je adaptívny tempomat s navigáciou a pokročilými technológiami asistencie vodičovi vrátane systému rozpoznávania dopravných značiek a inteligentného asistenta rýchlosti, ktoré spoločne identifikujú rýchlostné obmedzenia a umožňujú im stanoviť rýchlostné limity vozidla. Mimochodom, Ford tvrdí, že E-Transit môže v porovnaní s modelmi vybavenými spaľovacím motorom znížiť prevádzkové náklady počas troch rokov a najazdení 180 000 km o približne 40 percent v dôsledku nižších nákladov na údržbu.

Ford Transit Nugget: Aj s výklopnou strechou

V ponuke bude aj množstvo riešení pre nabíjanie, ktoré splnia potreby vozidlového parku a vodičov doma, v sídle firmy alebo na cestách. Model E-Transit možno nabíjať striedavým prúdom aj jednosmerným prúdom na rýchlonabíjacích staniciach. Palubná nabíjačka má výkon 11,3 kW a dokáže zaistiť 100 % nabitie už za 8,2 hodiny. Nabíjanie s výkonom až 115 kW na vysokovýkonnej rýchlonabíjačke na jednosmerný prúd dokáže nabiť akumulátor z 15 percent na 80 percent za približne 34 minút.

Ford E-Transit pre európskych zákazníkov sa bude vyrábať v tureckom závode Ford Otosan Kocaeli na špecializovanej linke spolu s modelom Transit Custom Plug-In Hybrid. Pre severoamerických zákazníkov sa bude vyrábať v závode v Kansas City v Claycomo v štáte Missouri.

Zdroj: Ford

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov