Hyundai Ioniq Electric+ je o stupienok vyššie
Hyundai Ioniq Electric+ je najekologickejším variantom z trojice ekologických pohonov modelu Ioniq.
Pamätám sa ešte dobre, ako ma na prvej prezentácii Ioniq nadchol možnosťou výberu z troch druhov pohonov (plug-in hybrid, hybrid, elektromobil). Najmä elektromobil bol vtedy naozaj na špici ponuky, čo potvrdil aj neskôr našich v redakčných testoch. O to viac som sa tešil na vyskúšanie jeho najnovšej, samozrejme, ešte vylepšenej verzie. Revolúcia či evolúcia?
Pozmenený vzhľad
Ako pri každom aute, aj v prípade Ioniqu Electric je najviditeľnejšou zmenou vonkajší vzhľad a tou najnápadnejšou nová čelná maska. Je výraznejšia, celistvejšia, s novým povrchom a dvoma otvormi schopnými otvárania v prípade potreby chladenia systému. Inovované sú tiež predný a zadný nárazník, LED svetlá vpredu (aj denné) i vzadu a svietia naozaj zaujímavo. Ioniq Electric+ tak získal ešte viac na elegancii a aerodynamike tvarov, ktorou sa mohol pýšiť od svojho vzniku. Všetko to ešte viac podporila veľmi elegantná bordová metalíza.
Elektrický Ioniq je dobrým a praktickým každodenným partnerom.
Vylepšená technika
Samozrejme, najdiskutovanejšou témou je pri elektromobiloch popri cene aj ich technika a ak z nej ešte niečo vybrať, tak je to dojazd. Ten je priamoúmerný spotrebe energie a kapacite batérie. Súčasný Ioniq Electric+ disponuje pri plnom nabití zásobou energie 38,3 kWh (oproti doterajším 28 kWh). Podľa technických údajov výrobcu tak má vozidlo dosahovať dojazd až 311 km, teda takmer o tretinu viac než doteraz. Aké sú naše praktické skúsenosti z testovania? Pri preberaní vozidla bol stav nabitia batérie 99 % a indikovaný dojazd 281 km. Počas niekoľkodňového využívania vozidla v bežnom živote (režim Normal, rekuperácia na 1. stupni), pričom cca tretinu absolvovanej vzdialenosti tvorila diaľnica, sme dosiahli priemernú spotrebu 14,6 kWh/100 km, čo čisto počtársky znamenalo dojazd 262 km. V režime pre elektromobil najnepriaznivejšom, teda na diaľnici (130 km/h) bez možnosti rekuperácie energie, to bolo 15,7 kWh/100 km. Po skončení celého testu indikovala batéria stav nabitia 43 % a dojazd 119 km, čo by zodpovedalo celkovému dojazdu 262 km. Inými slovami, oproti predchodcovi reálny dojazd vzrástol približne o nárast kapacity batérie. Nová technika súčasnej generácie však nabíja batériu so zmenenou logikou nabíjania o čosi pomalšie a to nielen pre vyššiu energetickú hustotu batérie vyžadujúcu si iné riadenie teploty batérie.
Komfort a dynamika
Relax a pohoda, ale aj pritlačenie do sedačky vo všetkých smeroch, komfort, estetika a priestor. Našťastie o výbornom jazdení v tomto modeli sa môžem rozpísať aj podrobnejšie. Vodiča privíta moderný, no nie za každú cenu „elektrický“ interiér. Pohodlné kožené sedadlá majú akurátny profil a perforovanú strednú časť. Vodičovo je elektricky nastaviteľné, obidve predné sú vyhrievané aj odvetrávateľné. Všetko, čoho sa vo vnútri dotýka človek, je príjemné a tam, kde má byť. Výhľad je bez problémov, hoci dozadu ho trocha obmedzuje výrazný spojler uprostred zadného okna. Dá sa však podporiť aj manuálnym zapnutím spätnej kamery. Za slnečného počasia by bol príjemnejší tmavší horizontálny povrch palubnej dosky. Informácie na digitálnom displeji pod volantom aj na veľkom centrálnom displeji (teraz vo forme tabletu vystupuje nad palubnú dosku a dobre ho vidí celá posádka) sú jasne čitateľné a ich usporiadanie je logické, aj reakcie na dotyky sú primerane rýchle. Celkom ma nenadchla zmena pôvodne klasických tlačidiel pod displejom na dotykové. Hmatom sa nedajú odlíšiť, a tak si vyžadujú počas ovládania kúsok vodičovej pozornosti. Ovládače na volante, pod ním i všetky ostatné sú umiestnené logicky a ich funkcia je jednoznačná. To isté platí aj o činnosti jazdných asistentov, ktoré väčšina z nich ovláda. Pádlami pod volantom sa dá nastavovať intenzita rekuperácie (po každom štarte znova). Pri využívaní adaptívneho tempomatu systém pri spomaľovaní okamžite rekuperuje, čo je veľmi šikovné. Vodič si môže zvoliť z troch jazdných režimov (Normal, Sport, Eco). V športovom sa dá s elektromobilom aj trocha vyšantiť, vďaka nízkemu ťažisku a konštrukcii podvozka sedí dobre na ceste a neodskakuje ani v rýchlejších a hrboľatých zákrutách. Je primerane komfortný, pokiaľ ide o pruženie i hluk, ktorý v tichom elektromobile vnímate oveľa citlivejšie než v bežnom vozidle. Platí to aj na diaľnici. Samozrejme, k dynamike jazdy prispieva významnou mierou nárast výkonu elektromotora z doterajších 88 kW na 100 kW, pričom solídny krútiaci moment 295 Nm (0 -100 km/h 10,2 s), tak príjemne dostupný v každom režime jazdy, zostal nezmenený. Dobre sa sedí i vzadu. Dvere sa otvárajú v dostatočnom uhle, nástup, výstup a nakladanie je bez problémov.
Vylepšenia súčasnej generácie sú krokom správnym smerom!
Maximálna konektivita
Centrálny displej s uhlopriečkou 10,25“ umožňuje konfigurácie, zobrazenie niekoľkých viacero funkcií súčasne) aj možnosť využiť funkcie Apple CarPlay i Android Auto. O prepojení iného druhu (s elektrickou sieťou) možno hovoriť v prípade nabíjania. Zlepšením totiž prešla aj palubná nabíjačka, ktorá teraz umožňuje nabíjanie striedavým prúdom (teda aj z bežnej zásuvky) s výkonom do 7,2 kW. Samozrejme, výkon na rýchlonabíjačkách je podstatne vyšší. Príjemnou pozornosťou je zobrazovanie najbližších nabíjačiek na centrálnom displeji. Nová technika súčasnej generácie však nabíja batériu so zmenenou logikou nabíjania o čosi pomalšie a to nielen pre vyššiu energetickú hustotu batérie vyžadujúcu si iné riadenie teploty batérie.
Každodenný praktický partner
Súčasný Hyundai Ioniq+ je už zrelým a vyspelým každodenným partnerom. Úplne ideálnym pre tých, ktorí sa pohybujú v meste a jeho širokom okolí, no na naozaj ďalekú cestu majú k dispozícii vozidlo so spaľovacím motorom. Napokon nejako takto vidím konečné umiestnenie čisto elektrických vozidiel na automobilovom trhu. Ioniq má k dispozícii veľmi solídny objem 462 l (dá sa zväčšiť sklopením zadných operadiel) veľmi dobre prístupného batožinového priestoru, pohodlnú kabínu a pre naše pomery akurátne vonkajšie rozmery (dĺžka 4 470 mm). Nie je s ním problém dobre manévrovať, parkovať v podzemných garážach ani netreba mať obavy z obmedzeného vjazdu do (u nás zatiaľ neexistujúcich) bezemisných zón. Dobíjanie doma cez noc nie je problém a zabezpečí dostatočný dojazd do 300 km. Navyše, na batériu výrobca poskytuje záruku 8 rokov, resp. 200-tisíc kilometrov. Komu sa navyše podarilo rezervovať si štátnu dotáciu 8 000 €, má nad čím premýšľať.
Stručne
Čo treba uznať
- Rýchla inovácia posúva model nahor.
Čo nám chýbalo
- Ešte väčší dojazd.
Čo nás prekvapilo
- Pomalšie nabíjanie.
Základné technické parametre
Hyundai Ioniq Electric+ | KIA e-Soul 64 kWh Platinum | Volkswagen e-Golf | |
Cena základ/test [€] | 35 990/ 41 080 | 30 590/41 290 | 35 940/42 950 |
Záruka [roky/km] | 5/bez obmedzenia | 7/150 000 | 2/bez obmedzenia |
Motor | elektromotor | elektromotor | elektromotor |
Max. výkon [kW (k)] | 100 (136) | 150 (204) | 100 (136) |
Max. krútiaci moment [Nm] | 295 | 395 | 290 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] | 10,2 | 7,9 | 9,6 |
Max. rýchlosť [km/h] | 165 | 167 | 150 |
Spotreba kombinovaná [kWh/100 km] | 13,8 | 15,7 | 13,2 – 14,1 |
Test AM [kWh/100km] | 14,6 | 19,0 | 14 |
Dojazd [km] | 311 | 457 | 231 |
Kapacita batérie [kWh] | 38,3 | 64 | 35,8 |
Dĺžka/šírka/výška [mm] | 4 470/1 820/1 475 | 4 140/1 800/1 593 | 4 270/1 799/1 482 |
Rázvor osí náprav [mm] | 2 700 | 2 570 | 2 629 |
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] | 1 624/346 | 1 682/498 | 1 615/405 |
Bluetooth
USB Zrkadlenie Uhlopriečka: 10,25“ Batožinový priestor: 462 – 1 417 dm3
|
Bluetooth
USB Zrkadlenie Uhlopriečka: 10,25“ Batožinový priestor: 281 – 891 dm3 |
Bluetooth
USB Zrkadlenie Uhlopriečka: 8“ Batožinový priestor: 341 – 1 231 dm3 |
Hyundai Ioniq Electric+ a konkurenti
Hyundai Ioniq Electric+ | |
Plusy | Mínusy |
– Atraktívny vzhľad
– Dobrá spotreba – Vysoká úroveň spracovania |
– Dojazd
– Príliš svetlý interiér |
KIA e-Soul 64 kWh Platinum | |
Plusy | Mínusy |
– Dojazd
– Cena / výkon – Praktická karoséria |
– Menej atraktívny tvar karosérie
– Vzhľad palubnej dosky
|
Volkswagen e-Golf | |
Plusy | Mínusy |
-kvalita spracovania
-jazdné vlastnosti
|
– Dojazd
– Dotykové tlačidlá |
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov