Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia sorento

TEST Ford Puma – Malá mestská šelma

Ford Puma je úplne iný, ako býval pred rokmi. Ostalo z neho len mačkovité meno. Zmenil segment, pribudli mu dvere, avšak aj naďalej ostáva autom skôr pre mladých zákazníkov.

Aj pre tento nový crossover platí, že naživo vyzerá ešte oveľa lepšie ako na fotkách.  Kým na obrázkoch a v prospektoch vyzeral útlo, v reáli je to dobre stavaná menšia mestská šelma. Predné partie vďaka oválnym LED svetlometom náramne pripomínajú športovo-luxusné SUV. Alebo žeby to bol jediný nepriamy odkaz na predchodcu? Nami testovaná verzia ST-Line X má navyše športovo tvarovaný predný nárazník, zadný nárazník s difúzorom s lakovanými detailmi a štandardne 18-palcové disky v kombinácii čiernej matnej farby a leštenej úpravy. A aby som nezabudol, svetlá výška je 164 mm, čo je o 2 mm menej ako pri bežných verziách, čiže tiež smelo zvládne aj jednoduchý terén. Prahy dverí sú prekryté, takže si nezababrete nohavice pri vystupovaní. Avšak spodné rámy dverí budú stopercentne vyžadovať občasné prebehnutie handrou, nakoľko sa na nich drží špina.

Vyhráva jednoduchosť ovládania

Interiér je trochu iná pesnička. ST-Line X sa líši okrem iného tmavým stropom. Potom sú to už len príjemné drobnosti. Všetky exponované miesta sú odeté do mäkkých materiálov, ale bez problémov nájdete aj pár tvrdých. Sedadlá sú krásne na pohľad a pohodlné na sedenie. Vaše zmysly poteší aj prešívanie červenou niťou, a to aj na volante, manžetách radiacej páky a ručnej brzdy. Prístrojový štít aj displej multimediálneho systému majú v porovnaní s top konkurenciou jednoduchšiu a trochu pomalšiu grafiku bez možnosti výraznej individualizácie. Pre funkčne a prakticky založených vodičov sú obe veľmi dobre čitateľné a aj vysoko intuitívne. Prakticky všetko som hneď našiel, bez nutnosti zdĺhavého rozmýšľania a preklikávania sa v menu. Prístrojový štít ponúka všetky základné informácie vrátane zmeny jazdného režimu, ktorú ohlasuje zmena grafického podkladu. Priznám sa, trochu mi chýbalo tradičné číselné ciachovanie rýchlomera aspoň v športovom režime. Číslovkou bol označený iba začiatok a koniec celého rozsahu, zato otáčkomer mal vždy presne označené hodnoty. O aktuálnej rýchlosti vás tak informuje iba digitálny údaj v strede rýchlomera, čo úplne postačuje. V Pume nezabudli ani na hardvérové tlačidlá . Jedno v zálohe si dokonca nechali aj na vypnutie displeja infotainmentu. Tiež chválim, že aj klimatizácia vrátane vyhrievania sedadiel či volantu si vždy pamätala posledné nastavenie. To už dnes nebýva samozrejmosťou.

 Malý crossover dizajnom konkuruje veľkým hráčom!

Praktické vychytávky

Priestoru je na zadných sedadlách poskromnejšie. S výškou 180 cm som sa síce sám za seba posadil, ale kolenami som sa už mierne dotýkal operadla predného sedadla. Zadní pasažieri sa musia zmieriť s trochu kratšou lavicou. Pre deti a posádku nižšieho vzrastu je to však úplne postačujúce. Musím pochváliť praktickosť kufra. Ten má dvojitú podlahu, ktorá môže byť osadená v dvoch rovinách. V nižšej polohe vďaka premyslenému systému pridvihnutia krycej dosky nevzniká pri sklopení sedadiel nepraktický schod, ale prijateľná zošikmená rovina. Najväčší poklad a pýcha sa  skrýva pod podlahou. Je ňou plastová škatuľa, megabox, ktorá má nosnosť 50 kíl a objem 80 litrov (bez hybridného systému ešte viac), naspodku ktorej je praktický otočný výpust. Dúfam,že vám nenapadne vyskúšať si spraviť pojazdný bazén alebo akvárium.

Vždy beží aj spaľovák

My sme si vyskúšali aktuálne najsilnejšiu motorizáciu – mild-hybrid s litrovým trojvalcom a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Puma s nimi jazdí živo, len ju naozaj nesmiete podtáčať – 1 500 ot.min-1 je žalostne málo. Lepšie sa cíti pri otáčkach od 2000 ot.min-1, hoci na prístrojovke už hodnú chvíľu kontrolka indikuje, aby ste preradili. Spaľovaciu pohonnú jednotku bohužiaľ v celom rozsahu otáčok celkom počuť a aj cítiť. Našťastie sa rada nechá vytáčať a o to radšej sama spomaľuje hybridným systémom. Rekuperácia je pocitovo výrazná vo všetkých štyroch jazdných režimoch. Tie sa líšia medzi sebou napr. odozvou na plynový pedál, miernym stuhnutím riadenia, prípadne vypnutím trakčnej kontroly, aby sa mohla dokonale prispôsobiť prostrediu, v ktorom jazdí.

Zážitok za volantom

Puma má výborný podvozok a komunikatívne riadenie. Zbožňuje ostré prejazdy zákrut. Neodskakuje, drží, koľko môže, je adekvátne tvrdá a dokonca aj „pecky“ na priečnych nerovnostiach príjemne filtruje. Brzdový pedál je blízko plynovému, čo pravým petrolheadom nahráva na súkanie medziplynov pri brzdení.

Hierarchia nepustí

ST-Line a ST-Line X môžete mať len s mild-hybridným pohonným ústrojenstvom. Čo to v bežnej reči znamená? Nuž aj to, že sa to pomerne drasticky premieta do ceny. Ak by ste uvažovali nad plne vybavenou Pumou, v predajni necháte v starej mene milión korún.

Stručne                                                             

Čo treba uznať        

  • Športovo elegantný dizajn exteriéru.

Čo nám chýbalo     

  •  Adaptívne LED svetlomety,

Čo nás prekvapilo   

  • Cena testovaného exemplára.

 

Ford Puma 1,0 EcoBoost mHEV 114kW 6°MT ST-Line X

Cena a záruka:

  • Základ/test  18 690/ 31 249 €.

Všeobecné záručné podmienky:

  • 5 rokov/120 000 km.

Motor:

  • preplňovaný zážihový R3/12V, zdvihový objem valcov  999 cm3, max. výkon 114 kW (155 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment  220 Nm pri 1 500 – 5 000 ot.min-1. Emisie CO2 WLTP 126 – 135 g/km.

Jazdné výkony, spotreba:

  • 0 – 100 km/h za 9,0 s, Vmax= 200 km/h, spotreba výrobca WLTP/test 5,5 – 5,7/6,7 l/100km.

Ikonky

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • AUX/USB – nie/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 8
  • Batožinový priestor: 402 dm3

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov