Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia sorento

Greenpeace: Náklady na prepravu možno porastú o 70 %

Asi každý už počul o organizácii Greenpeace. Táto organizácia vydáva aj vlastné publikácie, v ktorých sa zameriava predovšetkým na najpálčivejšie environmentálne problémy vo svete. A ako všetci dobre vieme, aj doprava resp. preprava sa nemalým spôsobom podieľa na znečisťovaní našej planéty.

Autori časopisu Greenpeace uverejnili krátky prehľad alternatívnych pohonov na prepravu. Zamerali sa na náklady jednotlivých riešení a zohľadňujú sa 3 hlavné možnosti – prechod na syntetické naftové oleje, použitie batériových pohonov alebo investícia do vodíka.

Predstavte si, že preprava ide na elektromotory a batérie. Podľa ochrancov životného prostredia by potom bolo potrebné pripraviť minimálne 120 „parkovísk rýchleho nabíjania“. A ako by to vyzeralo? Katastrofálne. Životné prostredie by dostalo na frak. Boli by to veľké plochy plné nabíjačiek, ktoré by sa nachádzali na hlavných trasách v Európe a slúžili by výlučne na diaľkovú dopravu. To všetko by stálo približne 2,5 miliardy EUR.

Elektrický pohon nikdy nebude mať zmysel v nákladných autách, lodiach a lietadlách!

 

Druhou možnosťou je využitie vodíkových článkov, ktoré by vyrábali elektrinu pre elektrický pohon. Toto riešenie zabezpečí väčší dojazd a rýchlejšie „tankovanie“. Preto sa odhaduje, že by stačilo len 70 čerpacích staníc na vodík pozdĺž hlavných trás. Odhadované náklady predstavujú sumu okolo 2,2 miliardy EUR. Existujú však aj problémy, a to pripúšťa aj Greenpeace. Vodíkové nákladné sú pridrahé a vodík by sa musel vyrábať v obrovských množstvách, čo by tiež do výraznej miery zaťažovalo aj životné prostredie.

Prečo sa teda nevydať cestou syntetickej nafty? Tú vyrábajú napríklad z odpadu, nie iba z ropy. V jej prospech by hral aj fakt, že nie je nutné vytvárať nové infraštruktúry na tankovanie. Jednoducho by sa využili tie staré, čo by mohlo viesť k ušetreniu miliárd. Zatiaľ to však znie lákavo, nemyslíte? Lenže je tu jeden veľký problém. Výroba takej nafty je pridrahá. Kým podľa zdroja dnes stojí kilometer jazdy cca 57 centov na klasickú naftu, na vodík by to bolo 65 centov, na elektrinu 68 centov a na syntetickú naftu neuveriteľných 95 centov! To je skoro 70%. Viete, čo by to znamenalo pre obyčajného človeka?

Každopádne, ťažko povedať, ktorá možnosť vyhrá. Bude to lobing ako divá sviňa.

Zdroj: Greenpeace

Foto: Scania

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov