Keby ste vedeli v akom zlom sú stave mosty, tak by ste sa im určite vyhli
Mosty a lávky (pre peších) sú na Slovensku v katastrofálnom stave. A nie, nepotrebujeme k tomu ani žiaden výskum, či podložené štatistiky, stačí len otvoriť oči...
Viď nedávny pád lávky pre peších v Spišskej Novej Vsi, alebo rovno celej časti mostu v obci Strážske. Ale to zďaleka nie je všetko. Premostení v zlom stave pribúda. Skúste sa sami zamerať na stav lávok a mostov vo vašom meste len tak pohľadom. Áno, klamal by som, pomaly sa opravujú, ale pomaly. Popravde, už dlho pociťujem vnútornú nervozitu, ak vidím nejaké defekty, ktoré len z bežného laického pohľadu vyzerajú fatálne. A nie je to len fenomén na Slovensku. Podobná situácia je aj v Českej republike.
Tam štát podľa dostupných oficiálnych informácií doslova zanedbáva kontroly, údržbu a opravy cestných aj diaľničných mostov. Vyplýva to z previerky, ktorej výsledky zverejnil český Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ). Ale nemyslíte si, podobná, možno horšia, možno o trochu lepšia situácia je aj u nás.
V ČR však vyšlo najavo napríklad, že ani po 13 rokoch od uzákonenia nevznikla povinná evidencia ciest. Štát tiež dlhodobo nerieši závady časti mostov, a to až do tej miery, že niektoré museli byť strhnuté. Cestných a diaľničných mostov je v Česku zhruba 17 500, časť v správe štátu a časť spravovaná krajmi. V zlom až havarijnom stave je podľa NKÚ asi pätina mostov.
U nás sa mierne oživenie problematiky začalo skloňovať po páde diaľničného viaduktu v Janove. Vtedy sa prišlo na to, resp. prenikli na svet informácie o tom, že Slovenská správa ciest evidovala koncom roka 2017 celkovo 8066 mostov. Ich stavebný stav delí na sedem kategórií od bezchybného až po havarijný stav. Na Slovensku však platí, že sa riešia väčšinou až havarijné stavy. Na riešenie mostov, ktoré sú v kategórii zlý alebo veľmi zlý obvykle nie sú financie, hoci by to bolo oveľa lacnejšie ako sanovať havarijné stavy… A to sa bavíme len o jednom správcovi. Existujú ešte správcovia diaľnic, alebo mestá a obce, či čoraz bežnejší aj súkromníci. A k tomu si pripočítajte ešte železničné mosty a priepusty, či lávky pre peších a cyklistov. Naozaj nechcem strašiť, alebo šíriť poplašné správy, ale ak sa situácia nezačne riešiť iným spôsobom ako doteraz, musíme sa na to pripraviť, že mosty jednoducho padnú, a keď tam niekto zomrie, tak to bude pre zodpovedných len bohapustá štatistika.
V ČR sú aktuálne najväčšie problémy na na cestách druhých a tretích tried, ktoré sú pod správou krajov. Možnosti riešenia vidia dve. Buď sa nevyhovujúce mosty jednoducho zatvoria, alebo sa stať s krajmi dohodne na tom, že časť peňazí vyčlenených na cesty druhých a tretích tried pôjde na opravu mostov.
Riaditeľstvo následne doplnilo, že už v roku 2015 zahájilo interný audit stavu mostov. “Z výstupov týchto kontrol boli zistené nedostatky, na ktorých sa začalo ihneď intenzívne pracovať,” oznámilo v tlačovej správe… ale je tomu 5 rokov a stav sa akosi nezlepšuje.
Najsmutnejšie na tom je, že sa špekuluje so všetkým a na všetkom. Vypracúvajú sa audity, projekty… ktoré stoja milióny a nakoniec aj tak neprejdú, zrušia sa, lebo niekto vyhodnotí, že to je drahé. Samozrejme od stola… Nevravím, že sa má opravovať a stavať cestné stavby bez rozmyslu, ale donekonečna sa nedá rozhodovať podľa tabuliek. Jamy, rozpadnuté krajnice, pri ktorých trpí len auto a peňaženka, to mi až tak nevadí, hoci si aj ja zahreším, keď auto dostane šupu. Ale tu ide o životy ľudí, ktorí okrem iného môžu vytvárať hodnoty pre štát.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov